
THE OFFICIAL PUBLICATION OF THE COMMUNICATIONS
AND MEDIA LAW ASSOCIATION (CAMLA) A,C.N, 002 651 005

B-U.L,
Print Post Approved PP: 234093/00011 EDITED BY ANTHONY MRSNIK

The flawed philosophy of
anti-siphoning

Rory Sutton discusses Pay TV, sport and siphoning

B
y repute this is the era of
deregulation. Curious it is,
therefore, that the Federal
Government has chosen to

regulate sporting coverages on Pay TV with
anti-siphouing provisions. This means that
certain sporting events, deemed to be of
national importance, may not be bought
exclusively by Pay TV operators unless
rejected by free to air stations. Examples
are the MeIbourne Cup, Cricket Tests in
Australia, AFL Grand Finals and so on.

The justification for anti-siphoning rules
is social equity. This is a noble sentiment
certainly, but conflicts with the essential
nature of Subscription Televisien Services.
These services are simply retailing
operations, where there is a direct provider
to consumer relationship, as with any other
retailing enterprise. Pay TV is not the same
as the traditional broadcasters. The latter
requires a licence to access a limited
resource of transmission spectra, and with
this privileged membership comes specific
obligations to provide a universal service¯

The onset of the superhighway
technology renders this finite position
redundant. The sky now is the limit and
even that may be open to question. Anyone
with the drive, ambition, money and
soltware has the potential to exploit satellite,
cable or dish to dish transmission¯

To succeed requires clever marketing
and a product for which consumers are
prepared to pay.

access and context

T
he social equity notion implicit in
the anti-siphoning regulations is
laudable, but assumes that
everyone, wherever they may

choose to live, has an inalienable right to
equal services. Yet it seems only Pay ~
operators and owners of certain sporting

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1

events are to be singled out, while retailers
in other fields are free to make commercial
decisions. Certainly governments do not
dictate to Woolworths where to establish
the next supermarket. While it is
understandable that politicians would seek
to protect access to the Melbourne Cup for
all, it does raise a dilemma as to what is in
the national interest and is a national sacred

In reality, the Victorian Racing Club is
unlikely to want to sell the Melbourne Cup
exclusively to a Pay TV enterprise until it is
assured of maximum exposure across the
country. Thus the VRC is certain to exercise
commercial criteria anyhow. It will be an
interesting debate should Pay TV offer a
much higher rights fee than a free-to-air
channel. If by regulation, the VRC is
precluded from selling to the highest
bidder, perhaps it could ask the government
to make up the difference.

Furthermore, the notion that particular
sporting events possess a special national
cachet is questionable. To single out the
AFL Grand Final or the NSW Rugby League
Grand Final, neither constitute a national
event. Indeed in one context, both events
manifest the sporting divide between the
States. There is some argument in the case
of Test cricket, but it is doubtful Australia v
Sri Lanka evokes the same passions as do
the Ashes series.

flawed philosophy

I
t is difficult to sustain a rigorous
argument for anti-siphoning rules based
on pure logical criteria. Emotional and
political considerations obviously hold

sway presently. Aspirants in the Pay TV
arena will be prepared to live with these for
the moment.

While the anti-siphoning rules are
designed to apply for ten years only, it is

probable they will be eroded earlier than
that as technology and commercial realities
prevail. It is clear the philosophy is flawed.
Ine’dtably political expediency is a more
potent force, as politicians seek to espouse
social equity, or more aptly to keep the Iolks
contented. The sadness is, that the fare to
be offered by Pay TV generally does not
promise great riches in programs, unless it
be live sport. The riches to be gained by the
entrepreneurs by buying and selling
sporting rights are immense potentially and
will exert great pressure on the current
guidelines.

It is likely that the anti-siphoning
regulations will implode, falling victim to a
good dose of anti-siphoning themselves, as
all involved seek to maximise returns. It is
probable the Government will give way t3
political expediency and commercial reality,
sooner rather than later.

Rory Sutton (previous Head ABC TV
Sport)

INSIDE THIS ISSUE

"But, call me old
fashioned, I do not believe
that the highest economic
return equals the greatest

public benefit where
broadcasting is

concerned."

see "Distinctly New
Zealand" by Dr Ruth

Harle, y.

1



Electronic newspapers-
who owns the copyright?

Anne Davies examines the Copyright Law Review Committee’s recent recommendations

I
n June Australia’s newspaper and
magazine publishers had a significant
win in their campaign to extend control
over the copyright in their journalists’

work.
The majori~ of the Copyright Law

Review Committee (CLRC) recommended
that section 35(4) of the Copyright Act 1968
be amended to bring journalists into line
with all other employees; that is, that all
copyright in the works created in the course
of their employment would rest with their
employer.

This represents a recommended change
in the long standing rule that journalists
retain the residual copyright in their work.
Their employers, the publishers, currently
have rights only in relation to the
publication in a newspaper, magazine or
similar periodical, and broadcasting of those
works.

an industrial impasse?

T
he publishers may have been hoping,
that the CLRC Report on Journalists
Copyright (1994) would end the
matter but far from being the end of

the saga, the Report is only one milestone in
this long running issue.

Both the majority of the CLRC and the
Government have now told the parties that
they regard the issue as an industrial one to
be resolved by newspaper and magazine
proprietors and the journalists at the
bargaining table.

Until the parties strike a deal, it seems
unlikely that the Minister for Justice,
Duncan Kerr will move to implement the
Report.

At stake is who owns the rights to
electronic newspapers which will be made
possible by the emerging new
telecommunications technologies.

the current position

U
nlike other employers, who are
the copyright owners of their
employees’ works, section 35(4)
gives the proprietors of

newspapers and magazines the copyright in
their journalists’ works only for the purpose
of publishing it in a newspaper or magazine
and broadcasting it.

The historical roots of this special rule
are a little uncertain but is said to stem back

CONTENTS

THE FLAWED PHILOSOPHY OF ANTI-SIPHONING 1
Rory Sutton discusses Pay TV, sport and siphoning

ELECTRONIC NEWSPAPERS - WHO OWNS THE COPYRIGHT?. 2
Anne Davies examines the Copyright Law Review Committee’s recommendations on

ownership of employed journalists’ copyright

THE SEVEN FIGURE OUCH 4
Paul Reidy and Nicholas Pullen review the second Carson defamation trial and the

issues for the media - including the use of personal injury verdicts

NARROWCASTING FOR RADIO

Elizabeth Burrows tours the Australian Broadcasting Authority’s discussion paper

DISTINCTLY NEW ZEALAND 8

Dr Ruth Hariey, NZ On Air, discusses New Zealand’s broadcasting regime

STRANGE BEDFELLOWS - POLICE AND THE MEDIA 11
David Salter queries the relationship between police and the media

GEARING UP FOR THE AUTOBAHN 13
The Executive Summary of the Copyright Convergences Group’s Report to the

Federal Government

SBS: SHUFFLING THE BROAD AND THE NARROW 14
Malcolm Long, Managing Director SBS Corporation, charts the new course

THE NEW RIGHTS OF COPYRIGHT 16
Sue Gilchrist outlines the Proposed Moral Rights Legislation for Copyright Creators

discussion paper

AND THE WINNER IS... 18
Catherine McGill discusses the protection of Olympic symbols, Sydney 2000

logos and names

IN THE PRURIENT INTEREST 19
Max Bonnell reports on the Burswood Casino’s unsuccessful attempt to injunct

"Real Life"

RECENT ACT DECISIONS 20
Noel Greenslade provides a round-up

EVIDENCE FROM TAPPING BEYOND THE PALE OK 22
Grantly Brown examines the latest House of Lords case on telephone tapping

and suggests the UK falls short in its international obligations

INSERT

COMMUNICATIONS NEWS

A Looseleaf Supplement to the Communications Law Bulletin (Vol

2 Communications Law Bulletin Vol 14, No 1



to Charles Dickens, who was angered when
a work he had allowed to be secialised, was
published as a book without his permission.

Provisions similar to section 35(4) were
to be found in the UK Copyright Act 1956
which served as the model for the
Australian Act.

Generally, it has been accepted by both
journalists and publishers that the effect of
this rule is to allow journalists the fl’eedom
to publish their work in book form. This
right mainly benefits columnists, but
sometimes journalists are asked whether
they would allow articles they have written
to be reproduced in academic texts.

[Assoc. Ed.: Submissions to the CLRC
advanced the pattern of media ownership in
1968 as being the reason for inclusion in
s.35(4) of the publishers’ exclusive right 
broadcast their journalists work. In 1968
most private television stations in Australia
were owned by newspaper proprietors.]

the Media Monitors case

U
ntil 1990, the question of who

might o, wn copyright in
journalists works was
uncontroversial. In that year, two

journalists, on behalf of the Australian
JournaIists Association (now known as 
section of the Media Entertainment and
Arts Alliance (MEAA)) won a case against a
newspaper clipping service (De Garis 
Neville .[effress Pidler Pry Ltd)- the Media
Monitors case.

In the Media Monitors case, the Federal
Court established that journalists owned
copyright in their work when it was
photocopied. The Court ordered that
royalties be paid to those journalists.

The publishers were not party to the
Media Monitors case, and appeared
unperturbed by it until the Copyright
Agency Limited, representing the
reproduction rights of all its members
including the journalist members of the
MEAA, signed an agreement with the
Commonwealth to pay for its use of
photocopied works, including news
clippings. While the publishers maintain
that they, not the journalists, have copyright
in material published electronically or
diffused via data bases, significant doubt
was created as a result of the case.

They began a concerted lobbying
campaign to convince the then Attorney
General, Mr Michael Dully, to change the
law. The Thatcher Government had
repealed the corresponding section in the
UK Act at the request of Rupert Murdoch,
and the Australian publishers wanted
similar changes.

With an election looming, Mr Dnffy
decided to refer the politically contentious
issue to the CLRC.

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1

the majority view

TJc
he majority of CLRC members who
took part in the review - Chairman,
ustice Sheppard, Ms Lyndsey
attermole, Ms Janice Luck,

Professor Dennis Pearce and Bob Rodgers -
recommended a change in the law which
would have the effect of treating journalists
in the same way as other employed authors.

The majority argued that difficulties
would be encountered with new technology
unless section 35(4) was altered.

The publishing business was an
integrated one and it would become
"increasingly difficult logically to
disting~fish between primary and secondary
uses of journalists’ work", the majority said.

"As technology takes hold, there will be
increasing uncertainty. This will lead to
increasing disputation the result of which
will be likely disruption of business and
employment and ultimately a most adverse
effect on the public interest because of
interruptions to the supply of information
which is so essential to a modern
community," they warned.

The majority also pointed to "numerous
practical problems" in establishing the
ownership of copyright among authors. By-
lines - the basis under which payments are
distributed under the photocopying
agreements - could lead to unfairness as
they did not take account of other
employees who might have contributed to
the ultimate form of the material, they
argued.

Other factors which led the majority to
support the proprietors’ case was the fact
that the proprietors provided expensive
equipment to assist the journalists in the
creation of their work, and that they took
the business risks associated with the
enterprise.

The majority rejected the argument put
forward by MEAA that giving copyright to
the proprietors would result in greater
concentration of media ownership by
concentrating copyright ownership in fewer
hands.

That said, however, they also concluded
that it was an industrial issue concerning
the conditions of employment, which should
be settled at the bargaining table between
the parties.

the minority view

T
he minority, - made up of the

departmental member, Mr Chris
Cresswell, Mr Derek Fielding and
Mr Patrick Gallagher, - also noted

that it was an industrial issue but proposed
amendments which shared the rights
between proprietors and journalists. Their

proposal was to amend the Act to give
proprietors the right to establish data bases
for the purposes of publishing or for
archival purposes to provide public access
for research. But if material was to be
copied or transferred into other data bases,
it could only be done with the author’s
permission.

"~The minority has formed the view that
the creatioa of data bases of articles in the
newspapers where those data bases are not
created by the proprietors in the course of
electronic delivery of newspapers is not an
activity which can be regarded as part of the
publication of news and information. It
should be properly regarded as a separate
field of activity," they said. "As such the
right should remain with the authors of the
articles under the existing terms of section
35(4) along with the other residual rights
enjoyed by them by virtue of the section."

The minority was more relaxed about
the difficulty of identifying authors, pointing
out that often this is not a simple matter in
copyright law.

It also rejected the argument that failure
to amend the Act would lead to more
disputes. "Whatever else it did, repeal of the
section would weaken the bargaining
positions of the journalists for apparently no
strong reasons than that their present
possession of residual copyright in their
articles is an inconvenience to proprietors of
apparently profitable businesses," they said.

where to now?

T
he current minister, Mr Kerr, is in

no hurry to embroil ,himsrlf in
solving the journalists copyright
dilemma. His clear message to both

parties has been to ask them to find a
mutually satisfactory solution.

That appears unlikely. The journalists’
union is strongly supportive of the minority
position; that they should not be made to
relinquish their residual copyright. The
bottom line for the employers seems to be
that they want the certainty the majority’s
proposed amendments would give them.

The parties met in early July to begin
negotiations. On books and anthologies, it
seems likely that the parties will agree to
the status quo, with journalists retaining the
right to exploit their work further in book
form.

Photo sales have been the subject of
long standing arrangements whereby
photographers and proprietors share the
proceeds of profits from sales apart from
sales through syndication deals, and these
seem likely to continue.

On freelancers’ copyright, MEAA is

push!ng to have the issue resolved as part of
ongoing negotiations on minimum rates of
pay.

3



But the real crunch points are electronic
data bases and photocopying. The MEAA
has put a proposal that the proprietors be
allowed to exploit information data bases for
their own use, including commercial uses,
in return for the payment of a continuing
copyright allowance, either weekly or
annually. However the journalists are
seeking a profit sharing arrangement when
data bases are licensed to third parties.

In reIation to photocopying the
argument is likely to turn on the percentage
shares of the rights, as the publishers have
asserted that they hold copyright in the
published form, while the journalist holds
copyright in the work’s contents. There is
also a dispute about what should happen to
payments for rights where the author
cannot be identified. The proprietors are

very reluctant to sign up the Copyright
Agency Limited, the collecting body which
currently administers payments on behalf of
the journalists.

The parties are expected to report back
to the Minister in September with the
outcome of their talks. It will be difficult for
them to find common ground, but equally,
the Government will be reluctant to
intervene. This is not an issue which will be
resolved quickly and even if the proprietors
convince the Government of the strength of
their case, the vagaries of the Senate make
passage of amendments uncertain.

Anne Davies is the Canberra-based
com~nunications correspondent for the Sydney
Morning Herald. She is a member of the
Media Entertainment and Arts Alliance.

The seven figure ouch
Paul Reidy and Nicholas Pullen review the second Carson trial

and the issues for the media including the Court’s decision on

the use of personal injury verdicts

I
t’s finally over. On 10 July 1994 Nicholas
Carson’s defamation proceedings
against John Fairfax & Sons Limited
were settled. In the Court of Appeal,

Counsel for Fairfax read the following
apology:

"On April 21 1987 and May 6 1988, T~e
Sydney Morning Herald published articles
which a jury has found to convey defamatory
imputations about Mr Carson. The
imputations were false and very serious. John
Fairfax and Sons has not previously
apologised to Mr Carson for the serious hurt
which the publications caused him. John
Fairfax has instructed me to say to this
honourable court in Mr Carson’s presence
that John Fairfax and Sons sincerely
apologises to Mr Carson for having published
the imputations. John Fairfax and Sons
assures the court and Mr Carson that it did
not intend to convey the imputations against
Mr Carson and wholly withdraws them".

In a statement released by Carson he
said the "jury was correct to award me the
verdict that they did on the material before
them". However, he acknowledges that ’~he
verdict is vulnerable and could be
overturned’~

That statement marked the end of a
saga which began over seven years ago on
21 April 1987 with the publication of an
article in the Sydney Morning Herald by
John Slee. It had involved a one week
Supreme Court jury trial, an appeal to the
Court of Appeal and then the High Court, a
re-trial before a jury in the Supreme Court
for another two weeks and then another
appeal to the Court of Appeal. Added on to

that there were the interlocutory
skirmishes - the separate trials on the
capacity of the articles to convey the
imputations, the arguments about discovery
and interrogatories and the admission of
evidence. All in all an extraordinary piece of
litigation.

Now that it is over, media defendants
should sit back and ask a few hard
questions: why did Carson get a record
combined verdict of $1,300,000?; and what
issues does the Carson case raise about the
conduct of future defamation trials?

the jury’s verdict was huge

A
t a combined total of $1.3 million

($500,000 for the first, and
$800,000 for the second, action) it
was more than double the

previous record verdicts given to Carson at
his first trial and almost 10 times the record
verdict given to former Police
Commissioner Kel Glare in Victoria in 1992.
It was even more significant given the
orders of His Honour Justice Levine that
Fairfax pay $147,098 interest and Carson’s
costs (on a party/party basis to September
1993 and thereafter on an indemnity basis).

the articles

On 21 April 1987, the Sydney Morning
Herald included on its leader page a
commentary by John Slee headed "Dr
Rajski a war on many fronts".

As Carson later told the jury he
immediately forwarded a letter to the

Herald’s Editor in Chief requesting the
publication of an apology. The Herald
declined to publish that apology but offered
to publish a statement correcting two
factual errors in the article. Carson did not
accept that offer and afler further haggling
about apologies Carson commenced
proceedings in May 1987.

On 6 May 1988, a further comment
piece by John Slee appeared on the paper’s
leader page, headed ’q’he Criminal Phase of
Rajski case". This time, without delay,
Carson filed further proceedings against the
Herald.

the imputations

T
he imputations found to be
defamatory from the first article
were that Carson:-

(i) wrongfully attempted to infintidate 
Metcalf by threatening to sue him for
defamation over a medical report
written by him; and

(ii) wrongfully brought defamation
proceedings in his own name against Mr
Arthur Carney, a solicitor for the sole
purpose of causing Mr Carney to
forthwith cease to act for his client, Mr
Rajski.
The imputation before the jury from the

second article was that Carson:-
(i) was wrongfully a party to a conspiracy

with Mr Moshe Yerushalmy to obstruct
the course of justice by evading service
of criminal process.

the second trial - Carson’s
case in chief

Carson gave evidence over 3 days. He
said he was appalled by the publication of
the first article. "It made me very angry and
wounded because it was just, it seemed to be
so wrong that something that was false could
just be published like that". Of the second
article he said ’7 was just absolutely
astounded when that was published, it was
just such a wild allegation all I could think
was this was just a vendetta against me, an
attack on me, telling a lie to besmirch me~

In cross-examination by Maurice Nell
QC for Fairfax, Carson agreed he was still
friends with each of his reputation
witnesses. He was still a senior partner at
Blake Dawson Waldron and he had been
invited onto the Board of the Sydney Dance
Company. Carson did not agree with NeWs
suggestion that he had resigned from a
public company to focus on his legal
practice. He said, "I was asked to leave the
Board by the main shareholder, the
Commonwealth Superannuation Fund
because I did not have a big enough
commercial profile ~

4 Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1



Carson caIled four witnesses who had
testified at his first trial.

Three of those witnesses are lawyers
and former presidents of the Law Society of
New South Wales: Kim Garling, Rod
McGeoch mid Bran Thornton. The fourth
witness is an investor, Peter Horrobin.

Thornton, McGeoch and Garling each
described the conduct imputed of Carson in
each article as highly improper. Gading
thought the imputations in the first article
were so serious he avoided Carson for
several months following its publication.
Horrobin said the second article was worse
than the first and implied that Carson "/~ a
criminal and has engaged in criminal
conduct".

Carson also called his partner Hugh
KelIer. Keller silenced the courtroom as he
test’tried about Carson’s reaction to the
articles, ’*Thh thing’s destroying me".

Finally, Carson’s Counsel q2E.E Hughes
QC read a transcript of the evidence given at
the first trial by former Supreme Court
Judge Anthony Larkins. The Judge had died
in 1989. He rang Carson on the day of
publication and told him "unless he got an
assurance of a full retraction or an apology,
he would have to sue to protect his name’:

FaJrfax*s case

F
aiefax called John Slee who had
been joined by Carson as a
defendant to the second action.

In chief, Slee said he had not intended to
convey the imputntions found by the jury
and that he had not deliberately lied when
writing the articles.

In the course of a lengthy, and at times
very heated cross-examination by Hughes
QC, Slee was asked about each of the
imputations. Of the first article he said, "In
the express terms of the imputations as you
have composed them they are false’: They
were however, "pretty close to the truth".
Wben questioned about the imputation
relating to Mr Carney, Slee said, "Istill think
its true".

Slee had not apologised to Carson even
after the first trial, ’7 doubt anything wouM
come of it." Slee said, "lt was unrealistic" for
Hughes QC to suggest rule 10 of the
Journalist Code of Conduct obliged him to
apologise. Rule 10 says a journalist should
do her/his utmost to correct any published
or broadcast information found to be
harmfully inaccurate.

Carson in reply

Carson was appalled by much of Slee’s
testimony. "Here’s Mr Slee coming into the
witness box and saying he intended to publish
those lies and affirming them and repeating
them, even though he half grudgingly
concedes they are false which he must know
they are’:

Carson’s record verdict

T
hree hours after retiring, the jury’s
verdict was announced.

It is suggested that there were four
factors at play, each of which contributed to
Carson’s huge verdict:

the non-publication of an apology
acceptable to Carson fight up to the
very end of the second trial;

¯ the demeanour of John Slee in the
witness box and his e~idence that the
imputations found to have arisen (at
least from the first article) were close to
the truth;

¯ the fact that the jury was no.t given a
range of figures on which to base its
verdicts; and

¯ the evidence Carson was able to put
before a jury- of Garling the former Law
Society President, avoiding him after
the publication of the first article, of the
Olympics hero McGeoch who has
shared a joke at Carson’s own expense
mad of Keller, his partner, the man who
had seen the effect on Carson of the
libels.

issues for the media

It is almost impossible to read a jury and
as difficult to know with any certainty which
way a case shouId be run. To one jury a
defendant in Fairfax’s pog~tion who says at
trial little more than "I’m sorry" may win the
day, but to another jury this may be
interpreted as hypocritical and serf seremg.
It may result in a huge verdict.

It is suggested however, that a media
defendant’s exposure to a ’~huge or freak"
verdict typified by Carson’s case could be
limited (but only in a similar case) 
addressing each of the factors at play which
we have identified ia Carson’s case.

an apology

T
he High Court’s decision in Carson
makes it clear that failure to
apologise otitself does not aggravate
damages. However, as confirmed in

a decision of Justice Levine in the course of
the second trial, in all the circumstances of

Communications law Bulletin, Vol. 14, No. ~ 5



a particular case failure to apologise can
aggravate damages.

Apologies are as a consequence still
very useful tools for a media defendant. Not
only do they serve the very real and
practical end of placating an angry plaintiff
but they also eliminate one matter that a
plaintiff might otherwise point to at a trial.

However, the issue is not always
straight-forward. Carson’s case is a classic
example,

Carson maintained throughout the trial
that he never got the apology he wanted.
Fairfax originally said an apology was not
needed because the imputations did not
arise. Subsequently they published an
apology to address what they perceived as
Carson’s concerns. Carson did not accept
that apology for two rea~ns.

Firstly, he thought it was cynical
because proceedings had, by then, been
filed. Secondly and more importantly he
said it was "too little - too late". Too little
because it didn’t retract all the allegations.
Too late because it appeared in December
1987 some eight months after the first
article. Fairfax says it did not know
proceedings had been filed when it
originally offered to publish the apology.
They also queried how Carson could
complain about the apology not retracting
the sting of an imputation when the
imputations were only settled later after
capacity arguments.

Still, Carson was able to go to the jury at
great length in the circumstances of this
case about Fairfax’s failure to publish the
apology he wanted. In doing so, his Counsel
reminded the jury that Fairfax had still not
published an acceptable apology even
though a jury ruled against them in the first
trial.

As this case shows it’s never easy, but
for a media defendant, as long as there are
no admissions, it can be helpful to apologise
early, prominently and completely.

evidence from the journalist

C
alling any witness exposes that
person to the perils of cross
examination. With Hughes QC in
full cry those perils may be more

significant in a case such as Carson. But
there is a further matter which should be
borne in mind when that witness is a
journalist. Once the journalist is in - he/she
is in for all purposes and this includes
questioning about his/her sources.

In the course of his cross-examination
Slee was asked about sworn answers to
interrogatories filed in the proceedings.

Consistent with the "newspaper rule"
those interrogatories did not identify Slee’s
sources who were simply referred to as

Source A, Source B etcetera. Fairfax’s
counsel objected to a question about Slee’s
source on the basis of relevance and the
High Court’s decision in John Fairfax &
Sons Limited -v- Cojuangco saying that case
reserves a discretion to a trial Judge not to
compel disclosure of a journalist’s source
unless it is necessary to do jusdce between
the parties.

In a judgement given at the conclusion
of argument Justice Levine dismissed the
obiection and directed Slee to answer the
question.

His Honour said Slee’s sources were
relevant because Slee had gone into the
witness box to dispel the allegation made by
Carson that he was teIling a deliberate lie.
"It seems quite clear to me that not only has
the witness’s credit become the subject of
examination by Mr Hughes, but also the
nature of the witness’s belief in the truth of the
imputation ... This is clearly relevant to the
issue of damages’t

In these circumstances disclosure was
also necessary to do justice between the
parties to test Slee’s evidence.

Justice Levine did not accept a further
suggestion from Fairfax’s counsel that
would have allowed Slee to give the
evidence in confidence pursuant to Section
80 of the Supreme Court Act. His Honour
said, "Considerations of public policy or the
policy of the law in relation to the Courts at
all times generally being open the public.., in
my view, transcend even considerations of
public policy that might affect confidentiality
which, from time to time, the Court is
prepared to afford to a journalist in relation
to his sources".

In the end, Slee avoided the contempt
problems that have faced other journalists
by obtaining a release from his sources. In
Court the following day he named Reg
Blanch and Clarrie Briese.

comparable verdicts

T he position of a media defendant !s
not made any easier by the Courts
decision on the use of comparable
verdicts, particularly personal injury

verdicts.
His Honour declined to direct the jury in

relation to awards of general damages in
personal injuries cases and also directed
counsel not to address the jury on that
point.

In his written Judgement handed down
after the trial on 13 May 1994 Justice Levine
reviewed the High Court’s decision in these
proceedings.

His Honour placed particular emphasis
on the distinction deliberately drawn by the
High Court between appellate comparisons
of personal injuries verdicts and

comparisons at trial. He said, "It is my view
that the decision of the High Court in this
litigation provides no authority in relation to
the t~ial judge’s function in this area. And;
is my view that so much of what their
Honours constituting the majority said [about
a trial judge giving an indication to the jury
on personal injuries verdicts] can best be
described as obiter,...".

As such their Honours comments about
use of personal injuries verdicts’ at trial
were really "suggestions". There were very
good reasons for not /o/lowing such
suggestions. For example, Justice Levine
asked rhetorically ’~.. will the parties have to
reach some agreement beforehand? Or will it
be the case that the defendant will ... address
the jury on one series of cases the plaintiff on
another and the judge on both and/or perhaps
his~her own selections?"

His Honour concluded, "1 do not see
myself as the trial judge in these hearings
bound by any authority requiring me to give
directions to the jury on personal injury
general damages awards; I do not see that
there exists a discretion in the matter and nor
do I consider that the High Court (in Carson)
has done anything more than point to or
possibly ’suggest’ at best that consideration
maybe given to ’an indication’. The decisions
I have examined certainly make clear the
appellate Court’s approach. It is the majority
judgment in Coyne however, in my respectful
opinion, which presently, for the trial judge,
articulates the dangers and lack of helpfulness
of ’comparison’ directions especially, in my
view, in the context of the real risk of
compromising the clear constitutional role of
the jury in this State".

The practical problems raised by Justice
Levine are very real. Indeed these problems
highlight the main issue. The whole debate
on the use of personal injury verdicts is
prefaced on the assumption that those
verdicts offer some rational guide for a
jury’s deliberations. This of itself presumes:
(i) that the general damages component 

present personal injury verdicts are fair
and equitable;

(ii) that the impact of legislative caps 
damages in workers compensation and
motor vehicle accident cases can be
effectively isolated in considering these
verdicts;

(ill)that the harm addressed by this
component of personal injury verdicts
is, if not identical, then substantially the
same as the harm suffered by a plaintiff
in a defamation action; and

(iv)that comparisons to personal injury
verdicts are of more assistance than
comparisons to other damages - say for
passing off or wrongful dismissal or
better stiIl other defamation cases.

6 Communications Law Bulletin, Vol. 14, No, 1



In practical terms the use of
comparisons to personal injury verdicts
appears to be an expedient way of capping
the damages awarded in defamation actions.
It may be of benefit in appellate reviews of
jury verdicts, but it is, for the reasons
identified by Justice Levine of less benefit at
a trial. It is doubl~l such comparison would
be made to personal injury verdicts if they
were greatly in excess of defamation verdicts.

It is suggested that the real concern of
media defendants, (ie: the size of
defamation verdicts), should be addressed
directly by the Parliament rather than the
Courts by an amendment to the NSW
Defamation Act 1974. This could outline the
range of figures (subject say to CPI
fluctuations) to be put to the jury and the
procedure a trial judge is to adopt in putting
those figures to a jury. Falling this, the
Courts need to reconsider the way a trial
judge should guide a jury on damages.

the plaintiff’s case

A media defendant can not do much
about this - all they can do is limit the

evidence before the jury by objections as to
admissibility and hope that their own case
does not add any fuel to the fire.

In many ways Carson’s record verdicts
reflect the type of evidence he had been
able to obtain about reaction to the articles
from friends and colleagues. In the end,
this perhaps more than anything else
explains these verdicts, and it is in this area
that a media defendant is most exposed -
with no knowledge of the type of evidence a
plaintiff will call in support of her/his case
until that evidence, in the form of her/his
testimony, is heard echoing through the
Court.

That being so, the decision of a media
defendant to go to trial will always be a
gamble - it will always be a toss of the coin,
to see just what the next jury does.

Nicholas Pullen is a Melbourne Partner
with Holding Redlich and acted for former
Police Commissioner Kel Glare. Paul Reidy is
a SydneyAssociate with HoldingRedlich and
instructed Counsel on behalf of Nicholas
Carson in his second trial whilst he was at
Blake Dawson Waldron.

narrowcasting for radio
Elizabeth Burrows tours the Australian Broadcasting Authority’s

discussion paper

R ecently, the Australian
Broadcasting Authority issued a
Discussion Paper (the Discussion
Paper or Paper) dealing with

narrowcasting for radio in order to assist
potential radio narrowcasters in their
understanding of the category definitions.

The Broadcasting Services Act 1992 (the
Act) provides for the regulation of
subscription and open narrowcasting
licences under sections 17 and 18. There is
considerable uncertainty surrounding the
criteria to be used in deciding whether a
service is a narrowcast service. This
uncertainty is compounded by inadequacies
in the opinions provided by the ABA on
service categories.

what are oarrowcasting
services?

,ervices may be narrowcasting
services if their reception is
limited by audience, location,

or appeal of
programming, or because of some other

In addition, subsctiption narrowcasting
services must only be available on payment
of subscription fees, and subscription fees
must be the predominant source of revenue.

Because narrowcasting services are
part of the class licence regime, and the
provider need only compIy with the
conditions determined by the ABA and
Schedule 2 Part 7 of the Act rather than
applying for a licence, it is particularly
important that the boundaries within which
narrowcasting services must operate be
clearly defined. The Discussion Paper offers
little assistance in this regard.

categories of service

T
he Discussion Paper gives examples
of the factors which establish
service categories. The Paper states,
not very helpfully, that the criteria in

section 22 of the Act "are a good guide for an
aspirant broadcaster in deciding whether or
not a proposal would fall within the class
licence regime." However the Discussion
Paper gives little guidance beyond an
interpretation of the relevant provisions of

the Act, similar to that to be found in the
Explanatory Memorandum to the
Broadcasting Services Bill.

Foe example, the Paper gives as
examples of limited locations, "hospitals,
doctors’ surgeries, shopping centres,
scfiools, pubs and clubs...". Section 17
includes as examples "arenas or business
premises", and the Explanatory
Memorandum also suggests domestic
dwellings in a limited area.

opinions on service categories

T
he Paper aims to assist the
application by potential service
providers for opinions on service
categories under section 21.

Applications for opinions which have
been determined by the ABA and which
relate to services which have commenced
operation can be inspected by arrangement
with the Allocations and Renewals Section
of the ABA. The ABA also publishes
opinions as to service categories in the
Commonwealth Gazette, but the opinions
contain conclusions rather than reasoning,
and the details are limited.

The ABA concluded, in one opinion
published in the Gazette this year, that a
proposed service fell within the category of
open narrowcasting because it was targeted
at a special interest group, it provided
programs of limited appeal, and its
comprehensibility was limited to persons
speaking ltalian.

The Department of the Parliamentary
Re~rfing St,’df’s application in relation to a
proposed service of unedited coverage of
Parliament and parliamentary committees
was held by the ABA to be a subscription
narrowcasting service - the service would be
of limited appeal and was only to be available
on the payment of subscription fees. Another
Government service, targeted at people with
a need for or interest in particular
educational and training programs, which
was encrypted and required the obtaining of
special equipment was held to be within the
open narrowcasting category. The
requirement that the audience obtain
decoding equipment did not prevent it from
being an open narrowcast service, but was a
factor in the determination that the service
was a narrowcast service, because the
requirement limited the accessibility of the
service.

The extent of the information provided by
the ABA reached a particularly low point with
the opinion in relation to Montamar Pry Ltd
trading as Perpetual Motion Fictures. The
ABA stated that the matters considered in
reaching the opinion that the service fell
within the open uarrowcast service category
included that "the service will be limited
because it provides grograms of limited
appeal."

Communlcattons Law Buttettn, Vot. 14, No. ,t



need for information on
service categories

S
ervice providers cannot obtain
enough information about service
categories. This is unacceptable
because an opinion effectively

licences the service, if it does not change
substantially, for five years. Once the ABA
provides an opinion, no Government agency
is able to take action against the service
provider on the basis that the service falls
into a different category. Better information
about the categories of uarrowcasting is
needed not only for the purposes of
prospective narrowcasters, but also for the
purposes of commercial broadcasters who
may be targeting the same region or
audience and who have no input into the
process of the ABA’s determination.

The ABA points out in the Discussion
Paper that it is not bound to follow its own
precedents in relation to opinions and can
determine additional criteria or clarify the
existing criteria for determining the
category of services under s.19 of the Act fit
has not yet done so). Service providers are
warned not to treat opinions as precedents.
This diminishes considerably the
commercial certainty which the provision of
opinions is intended to create. The
assistance provided by the opinions is also
limited by the lack of detail. Although
commercial confidentiality needs to be
protected, it seems reasonable to expect
more details about the nature of the service,
given that the ABA cannot publish the
opinion until the service to which it relates
has commenced operation.

ownership and control

The Paper does not discuss issues of
ownership and control of subscription and
open narrowcast radio services.

Because licences are not allocated to
narrowcasters there is no ABA control over
candidates for them. There are no
restrictions under the Act on their
ownership or control. This means that
owners of commercial broadcasting
licences are not prohibited by the Act from
operating narrowcast services.

It was stated in the Explanatory
Memorandum that concentration in
ownership and control of narrowcast
services was to be regulated by the
provisions of the Trade Practices Act 1974.
However, it would be difficult for the TPC to
monitor any such concentration because of
the lack of individual licensing which might
assist to identify providers. While those
services using the radio spectrum must at
least obtain transmitter licenses under the
Radiocommunications Act, as the Paper
points out a narrowcasting service may be
delivered by cable, optical fibre, satellite, or
other means as well as by broadcasting
services bands or other radio spectrum.

conclusions

T
he Discussion Paper leaves many
questions about narrowcasting
services unanswered, as have the
published opinions. The Paper does

not discuss issues of ownership and control,
and adds little to the information already
a’~ailable under the Act and the Explanatory
Memorandum as to which services will be
considered to be narrowcast services. This
is particularly unacceptable given that the
ABA itself considers that the provisions of
section 21 are intended to give certainty to
service providers.

Elizabeth Barrows.
Solicitor, Blake Dawson Waldron.

Distinctly New Zealand
Dr Ruth Harley discusses New Zealand’s broadcasting regime

Up until the major deregulatory
changes to the broadcasting regime in New
Zealand in the late ’80s, broadcasting, like a
great many other facets of Rfe in New
Zealand, was characterised by a heavy
measure of State controI.

State broadcasting, and that’s the only
kind there was for decades, grew up under
the inl’luence of the Reithian concept of
public broadcasting - broadcasting as an
influence on our society directed to
particular ends- educational, political, social

and cultural.
Successive governments and their

broadcasters fought to prevent new stations
being created and they exterminated every
one that did raise its head. The containment
of television was equally determined. In
1949 the government set up an inter-
departmental committee to consider the
introduction of television. Eight years later
it reported and decided we should have it!

By the mid ’80s the regulated structures
were collapsing. There were a number of

factors which created the climate for the
changes of the late ’80s.
Telecommunications and broadcasting
were just a part of the picture.

key factors for change

irstly, in the drive for a more
internationally competitive
economy, alI regulated industries
came under intensive scrutiny.

Secondly, regulatory (public sector) reform
focused on those industries in which
Government trading enterprises operated.
Government dominated the broadcasting
industry. By mid i987 the Government had
adopted a new framework for Government
enterprises.

They were to be placed on a more
commercial, competitive footing with
managers held accountable for
performance. There was to be a
competitive neutrality with the private
sector, ie Government-owned enterprises
were not to have any disadvantage or
advantages vis a vis private broadcasters.
Policy advice and regulatory
responsibilities were to be seperated from
commercial activities. And, the delivery of
social objectives was to be separated and
transparently contracted and not mixed with
commercial objectives.

Thirdly, there was dissatisfaction with
the degree of choice in broadcasting
services. Broadcasting was dominated by
the state broadcaster, Broadcasting
Corporation of New Zealand (BCNZ) and its
predecessors. Frustration had built up with
the restrictions on entry for the private
sector into radio and television
broadcasting.

Fourthly, the broadcasting warrant
system administered under a quasi-judicial
tribunal system was seen as cumbersome,
time consuming and not able to keep pace
with technological change. The BCNZ itself
faced a range of restrictions on its
commercial operations and wanted
flexibility. Television especially would
increasingly have to operate in a global
environment in which international
partnerships needed to be formed.

Fifthly, demands for greater diversity
of programming, including programming
reflecting our own society, were not being
fully satisfied. Yet the public
broadcasting fee was controlled by the
BCNZ and it had conflicting objectives.
Relevant social objectives were also
obscured by Reithian doctrines that were
out of touch with the modern consumer
service environment.



legislative reform

T
he new legislation of 1988/89 sought
to eliminate those problems. It
provided a fundamentally revised
framework for broadcasting,

including:
¯ the introduction of various measures to

promote competition in the
broadcasting industry - notably the
removal of all statutory restrictions on
entry into broadcasting and the
introduction of tradeable property
rights in radio spectrum;

¯ the replacement of the BCNZ by two
new state-owned companies - Television
New Zealand Limited OWN:Z) and Radio
New Zealand Limited (Radio NZ).
These companies were to operate along
ordinary commercial lines but they
were still required to promote NZ
identity and culture;

¯ cross media ownership restrictions
were removed and foreign ownership
restrictions reduced and finally
abofished;

¯ "pubfic service" broadcasting objectives
were redefined into more concrete
targeted objectives to be facilitated by a
transparent subsidy scheme funded by
the broadcasting fee and administered
by an independent statutory agency.
The new Broadcasting Commission/NZ
On Air was to assess competitive bids
for funding and programming within the
specified categories of social objectives,
notably the advancement of New
Zealand culture and identity including
Maori programming and minority
programming; and

¯ an independent statutory body, the
Broadcasting Standards Authority
(BSA), was established to maintain
certain defined broadcasting standards.

public service objectives

A
t the time the proposals for the
reforms were being worked
through, the Government
considered two options for

achieving public service objectives, either
subsidies or regulation.

The subsidy approach was adopted for
various reasons. It provides for competitive
neutrality thereby enabling greater
competition between broadcasters. Costs
and benefits are readily identifiable (ie
transparent). It allows clear targeting of
assistance to particular social groups. It
provides flexibility in mechanisms for
delivery of public service programmes. It
keeps costs of funding down as it is a top-up
system (few prngrammes are completely
non~:ommercial).

identified within a wholly commercial
environment - sufficient local content to
reflect and develop NZ culture and identity,
(it was tightly assumed that commercial
broadcasting, supported by advertising
would provide certain types of NZ
programming without subsidy); access to
signals for small and remote communities;
and sufficient coverage of minority
interests. Support for archiving was added
during the progress of the new legislation
through Parliament.

NZ On Air

T
he result was the Broadcasting
Commission, NZ On Air, whose
functions are:

¯ to reflect and develop New Zealand
identity and culture by promoting
programmes about New Zealand and
New Zealand interests, and, promoting
Maori Ianguage and culture;

¯ to maintain, and if the NZ On Air
believes it to be cost-effective, extend
radio and television coverage to
communities that would not otherwise
receive a commercially viable signal;

¯ to ensure that a range of broadcasts is
available to provide for the interests of
women, children, persons with
disabilities, and minorities (including
ethnic minorities) in the community;
and

¯ to encourage the establishment and
operation of archives.

results of reform

T
here has been a range of good news
results of NZ On Air.

fee collection statistics - Our gross
revenues have increased by 10% from 882
million in 1989/90 to over 890 million in
1993/94. The number of fee paying
households is up by 18% to 1 million or 87.2%
of liable households.

Our collection costs have fallen from
14.5% of gross revenues to 9.8%. This is
despite a 19.1% increase in the CPI and a
$1.3 million advertising and promotion
campaign designed to brand fee-funded
services and inform fee payers of their
obligation to pay and tell them where their
money is spent. Our administration costs
are around 81.5 million compared with a
reported $10 million by the BCNZ.

local content levels on television - NZ
On Air will fund or partially fund around
1200 hours of television this year. These
hours contribute to a general increase in

local content across the three free-t~-air
channels,

Total hours of NZ content are up from
2112 hours in 1988 to 4866 in 1993 - more
than double but still only 23% of total
broadcast hours. Volume of local content
will always be a problem in a small economy
like ours. Primetime hours of local content
increased by 160% since 1988 from 686
hours to 1789 hours in 1993. Drama,
comedy, documentary and children’s
programmes have increased most
significantly, Iargely as a result of NZ On
Air’s role.

increased productivity - In television
production and the cost of running National
Radio and Concert FM and in the costs of
providing television signals into remote
areas, significant cost reductions have been
achieved with increased levels of service to
fee payers with the monies freed up.

improved services for fee payers - Since
its inception NZ On Air has concentrated on
initiating new services for poorly serviced
fee payers such as people with impaired
hearing, arts audiences, children, people in
remote areas and Maori.

A sampling of new services includes:
20 Maori radio stations, a Maori Radio
news service and linking systems;

¯ 2 Pacific Island Radio stations in
Auckland and Wellington;
7 Access Radio stations in different
centres;

¯ 3 grant schemes designed to promote
New Zealand music on radio and
television plus dedicated New Zealand
music programmes, both pop and rock,
on 17 commercial radio stations
throughout the country;

¯ an increase in teletext subtitling for
people with impaired hearing from 10
hours per week to over 40. This was
after extensive consultation with deaf
communities and now includes regular
feedback from them;

¯ the first 5 day per week soap; and
¯ National Radio (a news and information

service) and concert FM (a fine music
service) into several new centres.

problems encountered

J
ockeying for position: The 1989
broadcasting reforms, accompanied
by significant argee-bargue,
introduced radical change into New

Zealand. We have had protracted
negotiations with the key vested interests,
Radio NZ and TVNZ, about NZ On Air’s
role. The very branding of NZ On Air
caused a lot of grief at TVNz, which still
surfaces periodicallg

Hnwever, from the research we conduct
into the efficiency of our advertising

Communications Law Bulletin, Vet. 14, No, I 9



campaign, it has undoubtedly paid
dividends with the public. Not only has it in
our view assisted us to increase our
collecfion rate, it has also made the public-
over 92% of them - aware of who we are and
what we do. Around 75% of them support or
at least are not unhappy with our
performance. Not bad for what is
essentially a tax collection operation.

conflict and confrontation: The
productivity increases have also been hard
won and continue to be hard fought. We are
currently engaged in meaningful discussion
with TVNZ about what exactly constitutes
"non-commercial coverage" and how much
it should cost. At last count the parties were
over $10 million apart in their calculations!

Maori Radio development: This has
been a difficult but rewarding exercise.
However, a parallel body, Te Manual Paho,
has now been set up and as from 1 January
1995 will allocate the portion of the Fee
Income currently allocated for specialist
Maori broadcasting purposes together with
funds from Government Vote. Personally I
hope they are more successful than we were
with ensuring that Maori radio contributes
fully to the revival of the Maori language.
Theirs will be the responsibiIity of funding
specialist Maori language and cultural
programming on radio and TV.

It will then remain for NZ On Air to fuhql

its function to "promote Maori language and
culture" through programming targeted at

mainstream audiences on radio and TV.
perception of the fee as value for

money: There is always a Ievel of complaint
about the existence of the Broadcasting
Fee. For example, those who do not receive
TV3 may take the view that they should pay

less, those who claim to use their TV sets
for videos or viewing pay service only, call
for exemption; those who dislike types of
programming or levels of advertising also
complain.

Whilst there is bound always to be a
measure of dissatisfaction with any regime,
there is a prospect that these types of
grievances could eventually destabilise the
regime. If we solve the TV3 coverage
problem (which we are currently seeking to
do), then the questions of additional
regional services for remote areas will
surely arise. The numbers of people with
pay services will certainly increase
although research to date suggests that the
free-to-air networks are likely to be the
mainstay for at least a decade. Of more
concern, perhaps, is what many people
perceive to be a debasing of the free-t~-air
services and a corresponding decrease in
what some vociferous sectors regard as the
stuff of a quality broadcasting service such

as in depth news and current affairs,
sustained documentary programmes, and
high production value drama. There is also
a lot of dissatisfaction expressed with the
levels of advertising.

issue for the future

T
he result of the debate over these

issues is frequent discussion of the
Government"s stated policy to
consider selling Channel 2 and

make TV One a semi-commercial public
broadcaster - whatever that might be.
There are endless rumours and discussions
on this with no concIusion as yet. However,

I do not believe these rumblings will go
away.

As long as public funding is involved, we
in the industry cannot avoid engaging with
the public in the discussion of the role and
nature of publicly funded broadcasting.

The old arguments for public
broadcasting are under serious threat from
new technologies and new and increasingly
dominant ideologies on the conduct of
human affairs. The technologies offer
more, the ideologies idolize the consumer.
Both developments challenge the core
theories of public broadcasting: that
breadcasting utilizes a scarce natural
resource which must be reguIated in the
public interest, and that the audience
consists of citizens eager to engage with the
quality entertainment and information with
which you wish to ply them. Neither of
these is any longer plausible so the
argument for public broadcasting has to be
elsewhere.

In New Zealand the reforms translated
public broadcasting, almost by sleight of
hand into three specific concepts - New
Zealand culture and identity including
Maori, remote coverage, and minority
access. These concepts were underpinned
by the belief that deregulation would bring a
range of new broadcasters into the picture
whose existence would, by definition,
provide choice for the consumer; choice, in
the terms of the prevailing market ideology,
being of its very nature a public good.

However although deregulation has
certainly brought us a greater number of
broadcasters - we now have 3 free-to-air
national broadcasters, 5 free-to-air local
broadcasters, 2-3 cable trials and 4
subscription channels with several more in
the pipeline - it is debatable whether it has
brought the public much in the way of real
choice. In any case, only around 2-3% of the
population so far is exercising that choice.
And for the rest of us, consumers of the free-
to-air services, our choices reduce by the

day as all three channels look more and
more alike even to the extent of 3 news
bulletins head to head at 10.30 at night.

A number of commentators have
observed that programme material in New
Zealand is heading steadily downmarket with
a disproportionate emphasis on crinfinals,
victims and freakish events encapsulated into
sensationalised fragments.

f have already observed that choice on
the free-to-air schedules is diminishing.
Last year the TV One schedule allowed for a
weekly one hour arts programme in late
prime time or just at the edge of prime time.
This year because of the move to the late
news is does not. Last year the TV One
schedule allowed for a half hour
observational documentary series using
one person Hi-8 crews. This year it does not
for the same reason.

In New Zealand we have constructed a
very efficient commercial broadcasting
structure. But, call me old fashioned, 1 do
not believe that the highest economic
return equals the greatest public benefit
where broadcasting is concerned.

In New Zealand we have NZ On Air as a
public good mechanism to leaven the
otherwise purely market driven structure.
It has to date proved very effective but l
believe there are signs which give rise to
concerns for the future.

conclusions

I
do believe the public wants choice and I
know for sure that the various publics

are clear that expen}liture of public
monies must be targeted at worthy

objectives, although of course, the exact
nature of those objectives would be
vigorously debated. But in a situation
where choice in free-to-air television is
reducing and the ethics and quality of a lot
of television programming is coming under
fire and the levels of non-programme
material are perceived to be reaching even
greater heights, I think there is likely to be
increasing levels of political disquiet.

Just as the violence debate has at least
produced a response from the broadcasters,
there may well eventually be sufficient
public concern about the direction in which
free-to-air television in New Zealand is
currently heading to motivate politicians to
reassess the current structures. On the
other hand, it may be that, again as in the

case of television violence, the broadcasters
themselves perceive the problem and serf-
correct. Watch this space!

This is an edited version of an address
given by Dr Ruth Harley, NZ On Air, to
Communications & Media Law Association.

10 Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1



strange bedfellows-
police & the media

David Salter queries the relationship between police and the media

p
onder for a moment the

contradictions embedded in the
following scenes played out in our
media over the recent period:

¯ After the committal hearing, the
solicitor for the man charged with the
"Backpacker Murders" called an all-in
press conference on the steps of the
court house to appeal against "trial by
media" and to complain that the
excessive attentions of press, television
and radio might have already made it
impossible for his client to get a fair trial.
A nightly ABC current affairs
programme was given access to police
video recordings of their interview of
the accused in a particularly brutal
bashing death of a homosexual man.
The most gruesome portions of that
interview - including admissions - were
transmitted in prime time as part of a
story on the defence of provocation.

¯ When police in Newcastle, NSW,
needed to shake down the IocaI "escort
agency" business last May, they raided
five inner-city establishments and
charged just about every prostitute in
town. The next day, the local newspaper
dutifully printed the full name, age,
occupation and address of each sex
worker - straight off the charge sheets.
What news value that recital had is
doubtful, but the public disclosure of
such information might be quite useful
to anyone running a protection racket.

¯ On a routine basis, major metropolitan
commercial radio stations now carry
"live" and recorded "police reports" of
serious crimes - items prepared, written
and presented by police media liaison or
public relations staff. Because of
dwindling production budgets, these
reports are rarely checked or
supplemented by journalists or the
newsreader.
Clearly, those traditional bedfellows -

the press and the police - would seem to be
in a far more subtle and dangerously
dependent relationship than the simple
"we’re all in this together" mateship of
previous generations.

the common cause

U
ntil quite recently, the social
backgrounds and character types
of policemen and police reporters
were virtually interchangeable.

Their shared culture was founded in the
digger/footy/lifesaving ethos of big, tough
blokes who could all drink like fish and use
their fists. They delighted in a common
bravado. The two groups accepted quite
openly that to a large extent their chances
for fame and promotion were intertwined. It
was a small, closed community and the
detectives and the journos made sure to
look after each other’s interests. Favours
owed were always repaid. Two examples:

In early 1956, when the NSW Vice
Squad had a particular interest in the exact
movements of Sir Eugene Goossens as he
prepared to return to Australia (with 
suitcase full of "indecent articles"), it was
The Sun which arranged for the Conductor
to be tailed in Europe. On the strength of
this information, a senior Sun police
reporter was able to give Goossens’ precise
arrival details to the investigating detective
who then had plenty of time to arrange for
the customs search which destroyed Sir

On the morning of New Year’s Day,
1963, the bodies of Gilbert Bogle and
Margaret Chandler were found in Lane
Cove River Park. It was the beginning of one
of the most sensational (and still unsolved)
crime stores of the modern era. At that
same moment, the ace crime reporter for
the Sydney Daily Mirror was enjoying a few
free rounds of beer at an inner-city hotel.
The reception officer at CIB headquarters
patiently rang each of the Mirror man’s
known watering holes until he finally found
him and sent the grateful reporter racing to
the scene.

women and television

T
hat old "mates" world of police and
reporters has gone forever. It was
dismantled by two overpowering
influences: women and television.

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1 11



As "the bloody sheilas" slowly became
tolerated on police rounds, they found it
difficult to pick up an off-the-record briefing
from a Detective Inspector simply by
standing beside him in the local hotel.
Women forced the exchange of information
between police and journalists onto a more
open, formal - and potentially much fairer -
basis.

But the impact of television has been
even greater. The police roundsman of a
generation ago wouldn’t believe he’d done a
decent job until he filed 750 - 1,000 words on
a story. Print therefore required a solid
working relationship with the police not just
for their precious tip-offs, but to assemble
enough reliable information, colour,
interviews and background detail to
support a substantial article.

In its punishing time-frame of only 90-
120 seconds per story, television can only
use: two or three sentences of narration
over brief views of the crime scene; a 30-
word "standup" from the reporter; another
20-words of interview from (take your pick 
an eyewitness/victim/policeman/relative);
and a closing sentence or two of narration.
That’s the formula.

Radio is even less demanding - no more
that 80 words of straight summary, phoned
in from the location (or, more often, the
media office at police HQ).

informed or duped

A
t the same time, fierce

competitive pressures of
contemporary print, radio and
television (and their technical

sophistication) give the ethical issues of the
police/media relationship particular
currency.

These days the media would have
virtually nothing to report on crime without
the active involvement - and often
encouragement - of police. Therein lies the
central dilemma: to what extent are the
journalists who cover crime being
manipulated - even duped - by the police
who feed them their stories?

The process can be observed at the
most basic operational level. 24-hours-per
day, every News Editor and Chief of Staff in
the country keeps one ear tuned to a battery
of speciaI radios, all designed to monitor the
full range of police frequencies. Such blatant
eavesdropping is questionable, but the
police never complain (after all, the tow-
truck drivers are all listening in too).

The radios supply the starting point for
almost every police story. From a bus
smash to a multiple murder, the radio will
provide the first vital details - most
importantly the location to which the film
crew, photographer or reporter should be
despatched.

Sometimes the media manage to arrive
before the police, and for a few chaotic
moments there is no legal authority at a
crime or disaster scene. In the inevitable
climate of scoop frenzy, despicable things
can - and often do - happen. But whatever
happens, it is police radio traffic which sets
the base line of crime reporting - and that
traffic can always be controlled.

the information (super)
shopfront

A
t the next level - beyond what

journali,s, ts like to call fire engine
chasing - is the less
world of po ce"media liaison .

Trained and carefully briefed teams of PR
personnel in police uniforms provide the
information shopfront for the vast corporate
structures now entrusted with law
enforcement in Australia.

And, like all PR teams, their job is to
peddle the most sell-serving and optimistic
version of events: to convince the public -
through the media - that their police are
doing a great job.

Once again, with the media so reliant on
the police for information and access, it
hasn’t been difficult for these media liaison
groups to shape and control the way crime
stories and police work are represented.

police conduit?

erhaps the most extreme recent
examp e of this manipulation was
Australia’s Most Wanted, a flashy
offering from a commercial

network, made with the generous
involvement and support of the police. It
purported to be a "service" programme with
the lofty ambition of helping police
apprehend offenders at large.

In truth, it was a cynical vehicle for
gruesome and sensational dramatised "re-
creations" of crimes - voyeurism dressed up
as public service. Yet the police were
delighted to co-operate because the
producers always depicted them as a
concerned, caring and dedicated team of
crime-stoppers.

Fortunately, the programme
succumbed to that fatal combination of
falling ratings and high productions costs.
(Presumably the legion of clean-cut
constables who were made to sit about in
the background every week pretending to
take phone calls were all returned to more
useful work).

At another (some might say higher)
level, two Four Corners programmes during
the past 12 months were entirely devoted to
police affairs. Both were reported by Chris
Masters, both depended on high levels of

police "co-operation", and both ended up
presenting the majority of police in a good
light.

During the Summer of 1993/4, Masters
was allowed an impressive level of freedom
to report from the inside on the vast and
intensive "Backpacker Murder"
investigation. It was a solid and level-headed
account, yet the lasting impression it gave
was more of a PR exercise for the police
than an example of investigative journalism.

At times it was difficult to shake off the
suspicion that the ABC had only been
permitted such open access because the
police were under enormous public
pressure to produce an arrest. Through the
programme, the police seemed to be saying:
"Look, we’re doing our best!".

Last year, Four Corners ventured into far
more contentious territory when it
transmitted an extended survey of
corruption in NSW, offering an insight not
only into police corruption, but also police
attempts to trace and eradicate that
corruption.

Context is important here. Police
corruption is a high-profile political issue in
NSW. Police Ministers resign on a more-or-
less regular basis. Police Commissioners
are often in open warfare with those
Ministers (and usually win). The battles are
fought in the media, and by mobilising their
well-resourced PR machinery, the elite
officers of the force have become expert at
the sophisticated techniques of media
manipulation.

The trick is to put distance between the
current leadership and the sins of your
immediate predecessors. As part of this
need to point the accusing finger
backwards, the Four Corners special on
corruption was invaluable to the NSW
police leadership. Behind every sequence
showing the dedicated corruption-busters
hard at work on their computers was a
persistent sub-text: they were the bad boys,
not us.

It’s the kind of atmospheric support a
Police Commissioner finds invaluable when
giving evidence to ICAC or being quizzed by
the next pesky Parliamentary committee.

the basic game
is still the same

ut, in, essence, how different is
today s subtle media management
from those side-of-the-mouth leaks
from detective to crime reporter in

the darkest corner of a waterfront public
bar?

Not much. The basic game is still the
same - and still just as dangerous.

David Salter, Executive Producer, ABC
TV aMedia Watch"

12 Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1



gearing up for the autobahn
The Copyright Convergence Group reports to the Federal Government

T
he CCG’s report "Highways to

Change - Copyright in the Ne.w,,
~ommunicat, ions Environment
( the Report ) has been presented 

the Minister for Justice, Duncan Kerr MR
Extracted below is the Executive Summary
of the Report, setting out the Group’s
recommendations for legislative
amendment.

(Ed: the CCG’s Terms of Reference
were reproduced in Communications Law
Bulletin Vol 13 No 4; Paragraph references
in the Executive Summary are to the body
of the Report).

recommendation 1: a new
right of transmission to the

public

A technology neutral, broad based right
to authorise transmissions to the public
should be introduced into the Copyright Act
1968 Uthe Act") (Paragraph 1,3).

The new transmission right should:
¯ cover the transmission of copyright

material in intangible form to the public
hy any means or combination of means
which is capable of being made
perceivable or used by a receiving
device;

¯ encompass the existing right
broadcast and replace and extend the
right to transmit to subscribers to a
diffusion service;

¯ remain separate from the existing public
performance right;

¯ be given to all copyright owners,
including owners of copyright in sound
recordings and broadcasts.

recommendation 2: the right
to broadcast

The right to broadcast should be
retained in the Act as part of the new
transmission right. The definition of
broadcast for this purpose should include all
transmissions made by providers of
broadcasting services under the
Broadcasting Services Act 1992, or as part of
a national broadcasting service of the ABC
or SBS, but exclude other transmissions to
the public such as on-demand services,
interactive services and computer
networking of material. The definition of
broadcasting should be linked to the
definition of broadcast services in the
Broadcasting Services Act 1992 and should
be a specifically defined use of copyright
material which falls within the scope of the
right to transmit to the public. (Paragraph
1.3.2)

recommendation 3: the public

A definition of"the public" should not be
introduced into the Act and that term should
remain subject to judicial interpretation.
(Paragraph 1.3.3)

However, a new provision should be
inserted in the Act to the effect that
transmissions of copyright material by
electronic or similar means which are made
for a commercial purpose should be
deemed to be transmissions to the public.
(Paragraph 1.3.3)

recommendation 4: the
diffusion right

In view of recommendation I to
introduce a right of transmission to the
public, references to transmission to
subscribers to a diffusion service should be
deleted from the Act. [u particular, section
26 should be repealed. (Paragraph 1.3.4)

recommendation 5:
subsistence of copyright in

broadcasts and other
transmissions

(i) Reference to specific broadcasters and
legislation in section 91 should be
removed from the Act. The section
should be amended to provide that
copyright subsists in all broadcasts
which are lawfully made from a place in
Australia, and which are capable of
being lawfully received by members of
the public. (Paragraph 2.3)

(ii) Section 99 of the Act should be amended
to remove the reference to specific
broadcasters and statutes and to provide
that the owner of copyright in the
broadcast is the person who makes the
broadcast. Section 22(5) of the Act,
which deals with who is the maker of
the broadcast should be amended to
provide that the maker of a broadcast is
the per.~on who is responsible for the
content of the broadcast and also makes
the arrangements necessary for its
transmission. (Paragraph 2.3)

(ill)Copyright protection should not 
extended to transmissions other than
broadcasts in the extended sense
proposed in recommendation 2.
(Paragraph 2.3)

recommendation 6:
transmissions originating from

Australia

(i) Where a transmission originates from
Australia and is intended for reception
by the public outside Australia, the
maker of the transmission should be
required to obtain the licence of the
copyright owner in Australia to do so.
(Paragraph 3.3)

(ii) Broadcasts intended for reception by
the public outside Australia but
originating in Australia should be the
subject of copyright protection in
Australia. (Paragraph 3.3)

recommendation 7:
transmissions intended for

reception in Australia

(l) The CCG accepts the principle that
where a transmission originates outside
Australia but is intended for reception
by the public in Australia the maker of
the fransvff~ssion should be required to
obtain the licence of the owner of
copyright in Australia. Given the
international complexities of the issue,
the CCG considers that the appropriate
means of implementing such a right
requires further examination.
(Paragraph 3.3)

(ii) The CCG recommends that broadcasts
originating from countries outside
Australia and ~vhich are intended for
reception in Australia, should be the
subject of copyright protection in
Australia. (Paragraph 3.3)

recommendation 8: satellite
broadcasts (section 22(6))

(i) The maker of a satellite broadcast (and
therefore the owner of any COl~nhght in
the broadcas0 should be the person
responffthle for the content of the service,
as is the case for other broadcasts.
Section 22(5) of the Act specifies who is
the maker of a broadcast. The section
should be amended as set out in
recommendations 5(ii) above, and
reference to the maker of a satellite
broadcast should be removed from
section 22(6). (Paragraph 3.5)
Section 22(6) of the Act should be
reworded to provide that the place from
which a satellite broadcast is made is
the place from which the signals
carrying the broadcast are transmitted
to the satellite. (Paragraph 3.5)

(ii)

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1 13



recommendation 5:
transmissions originating from

a satellite

A new section should be inserted in the
Act which provides that transmissions
originating from a satellite which are
directly and lawfully receivable by the
public in Australia and intended for
reception by that public should be deemed
to be made from Australia and therefore
protected as broadcasts in which copyright
subsists. (Paragraph 3.7)

recommendation 10:
retransmission of broadcasts

Section 199(4) of the Act should be
replaced with a section which allows fur
retransmission by any means of a broadcast
(in the extended sense suggested in
recommendation 2) only in the following
circumstances:
(i) where the retransmission takes place

within the intended reception area of the
primary broadcast; and

(ii) where the retransmission 
simultaneous with the primary
broadcast; and

(ill)where the content of the primary
broadcast is not altered in any way in the
retransmission; and

(iv) the retransmission is for the purpose 
enabling reception of the primary
broadcast in areas where the signal
quality of that broadcast is inadequate.
Consequent amendments will be

required to section 199(5), (6) and (7) the
Act. (Paragraph 4.2) The CCG has also
recommended complementary amendments
to section 212 of the Broadcasting Services Act
1992. (See recommendation 16).

recommendation 11:
rebroadcast of broadcasts

(section 25(3))

Retransmissions of broadcasts should
be dealt with in a technology neutral
manner. All retransmissions should be dealt
with in a single section as set out in
recommendation 10 and section 25(3) of the
Act should be repealed.

recommendation 12:
unauthorised reception of

transmissions

Two new offences concerning
unauthorised reception of transmissions
should be enacted:
¯ fraudulent reception of transmissions;
¯ making, importing, selling, or letting

for hire unauthorised decoding
devices.
The CCG notes that these offences may

possibly be more appropriately included in
Commonwealth Crimes legislation than the
Act. (Paragraph 5.2)

A civil right of action against a person
who makes, imports, sells or lets for hire
unauthodsed decoding devices should be
introduced. (Paragraph 5.2) The civil right
of action should:
(i) vest in the person who charged a fee

for the intercepted transmission, or for
whose benefit such fees were collected,
or the maker of any encrypted
transmission;

(ii) lie against any person who makes,
imports, sells or lets for hire the
unauthorised devices, and against any
person who publishes information
calculated to enable or assist any
persons to receive services to which
they are not entitled.
The same rights and remedies should

be available against such persons as would
lie against copyright infringers. (Paragraph
5.2)

recommendation 13: incidental
cable services where persons

reside or sleep

Section 26(3) of the Act, which permits
the cable diffusion of copyright material in
premises where persons reside or sleep, is
inequitable in view of the commercial
reasons for such exploitation. The provision
should be repealed. (Paragraph 6.1)

recommendation 14:
ephemeral copying

The ephemeral copying provisions in the
Act should operate for the benefit of all
broadcasters, but at present, and pending
further review, should not be extended to all
tranantissions to the public.

recommendation 15: statutory
licence for the use of sound

recordings in broadcasts

(i) The scope of the statutory licence for
the use of sound recordings by
broadcasters in section I09 of the Act
should apply only to broadcasts which
are not offered in return for valuable
consideration from the recipient of the
broadcast.

(ii) Further consideration should be given
to whether the statutory/icence for free-
to-air broadcasters should continue to
operate, and that this should take place
as part of the wide ranging review of the
Act which has been proposed by the
Minister for Justice.

recommendation 16: section
212 of the Broadcasting

Services Act 1992

The operation of section 212 of the
Broadcasting Services Act 1992 should be
narrowed to make it consistent with the
circumstances in which retransmission is
permitted as set out in recommeudatian 10.
Section 212 should be amended to make it
subject to the provisions of the Act.
Retransmission outside the licence area of
the primary broadcast should not be
permitted without the permission of the
copyright owner.

SBS: shuffling the
broad and the narrow

Malcolm Long, Managing Director SBS Corporation,

charts the new course

A
great deal is being said about the
rapid changes that are occurring
in the communications business
in Australia. Nowhere is change

likely to be more rapid or more far-reaching
than in broadcasting. It will put enormous
pressure on existing broadcasters to devise
strategies so they can survive and, indeed,
prosper in the new audio-visual
environment.

Change will come in a rush because
Australian broadcasting has been protected
from developments that have occurred
almost everywhere else in the world in a
rather more gradual way. There has been no

significant change in the shape of Australian
television for more than 30 years, except for
the creation of SBS.

There are a number of reasons for this.
Firstly, the traditional broadcasting system
in Australia with its mixed economy of
healthy public and private operators has
served the audience well, with a fairly high
degree of program innovation and diversity.
As a result, there has been nervousness
among regulators about admitting new
players to the scene: the current balance ol
broadcasting forces might be destabilised,
current commercial viabilities could be
threatened. Hence, new services like Pay
TV were put on the back burner.



Secondly, Australia, because of its
geographical position tucked away outside
the footprints of most of the world’s
communications satellites was naturally
protected from the growing impact
elsewhere of satellite delivered trans-
national broadcasting.

All this is about to change.

the context of change

T
he growing sophistication and
fragmentation of broadcast
audiences, together with the
developing complexity of the

cultural mix in our society, means existing
Australian broadcasting outlets will
increasingly be unable to satisfy the myriad
of needs, tastes and lifestyles that

c.haracterise our more and more demanding
wewers and listeners. In addition, the
arrival over the next eighteen months of a
range of foreign satellites with footprints
covering Australian homes will dictate that
either the Australian broadcasting system
develops new services or viewers will be
tempted to tool up to watch direct-to-home
services provided by operators off-shore.

SBS is Australia’s youngest broadcaster
with a specific, focussed charter to serve
the special needs of the nation’s different
cultural communities - to reflect our
growing multiculturalism to all Australians;
and, thereby, to add diversity to the
broadcasting system. I believe SBS has not
only been a very valuable component of the
existing broadcasting scene but that it is
also well placed to respond effectively to the
changes that are almost upon us.

There are three crucial areas of concern
for any broadcaster managing change:
audiences; the people who acquire and
make our programs; and technology.

managing for audiences

A
ustralian broadcasting audiences
are restless. In television they are
watching an increasing number of
hours each week, now (on

average) more than 22 hours per person.
But at the same time, surveys show that the
overall satisfaction level of audiences is low.
Last year, a national survey by AMR:
Quantum found that the television industry
was one of the worst performers in the
customer satisfaction stakes, ranking with
banks and used car dealers. Australians also
hire almost five million videos a week,
presumably because they can’t get what
they want on over the air TV.

The increasing demands of audiences
will force Australian broadcasters to follow
the logic that has governed broadcasting
developments internationally - a move away
from broad or mixed services towards

Communications Law BulleUn, Vol. 14, No. 1

narrower, streamed services targeted on a
particular aspect or niche in audience
interests and tastes. Audiences are
demanding more programs, with more
quality, more consistently delivered to them
according to their tastes, interests and
viewing moods.

Now SBS, already something of a niche
or special interest broadcaster, has already
benefited from these trends. The
cumulative audience for SBS TV in the nine
major cities has grown by an average of 30%
each year over the past ten years and the
reach of the channel is now three times
what it was in 1984.

But we need to respond further to
audience changes, and to that end we have
been undertaking a fundamental review of
our schedule. In the evenings we are
streaming our programs more to assist the
audience to access that station. For
example, late last year we began to
broadcast movies at 9.30 - every evening,
seven days a week. We are doing the same
with documentary programs every
weeknight. The audience response has
been encouraging, reflecting our view that
audiences want more consistency of output
from day to day.

targeted & specialised
services

}ut audiences are also keen for
more targeted and specialised
services. SBS is responding to this
need in two ways. First we have

developed our services on our free-to-air
network.

In radio, over the years we have
expanded the number of languages in which
we broadcast. We now present regular
services in more than sixty languages,
responding to new audiences as Australia’s
multiculturalism develops.

A year ago SBS TV broadcast for about
eight hours each day. We now broadcast
more than eighteen hours of programs. In
the mornings we broadcast a set of niche
services which is unique. Our developing
Worldwatch program presents major daily
news bulletins from some of the most
respected broadcasting organisations in the
world, in Italian, Greek, Cantonese,
Mandarin, French, German and Russian. A
Polish news round-up is broadcast weekly
and an Arabic service is currently being
planned.

Each weekday afternoon, SBS TV now
broadcasts a range of educational programs
in association with 12 Australian
universities. The Professional and Graduate
Education Consortium makes teaching
programs in each university’s own
production centre aimed at practical skills
enhancement using simple to-camera

instruction.
These program initiatives are examples

of how SBS is responding, on its existing
services, to the new audience environment.
However, in television there is obviously a
limit to the degree to which emerging
audience needs can be met on our existing
networks.

future delivery

or this reason, SBS TV is keen to
enter the Pay TV arena. Our plans
include: the provision of non-
English languagn television

services to Australia’s leading non-English
language cultural communities through the
SBS subsidiary cmnpany, MuRilingual
Subscriber Television Ltd; the extension of
our education programming to Pay TV,
providing a range of skills development
services; and, the supply of programs and
program services to the Pay "IV industry in
developing niche program formats and
offering comprehensive sub-titling and re-
versioning services.

In radio we have recently seen the
extension of SBS Radio to capital cities
beyond Sydney and Melbourne,
broadcasting in more than fifty languages to
cultural communities in those Cities. Mid-
year a second SBS Radio frequency will
open, on the FM Band in Sydney and
Melbourne, so that SBS Radio can serve its
audiences there with more programming,
and more consistently.

~his initiative will also be followed by
the introduction of some English language
international news and analysis programs
on SBS Radio so that existing listeners and
we hope a healthy, new audience of English
only speakers can hear on SBS Radio the
kind of qualily, world news reporting that
SBS TV has presented so effectively for
many years.

In both radio and television, SBS is also
an active participant in the planning for
digital over-the-air services.

managing people

N
ew service developments at SBS
are only possible because of the
quality and energy of our people -
in the in-house staff and external

contributors who acquire, and make our
programs and those who support them. In
order to enhance our performance in the
face of our many-sided charter, SBS has
been developing our corporate cultural in a
number of ways.

We have been working for some months
on a new positioning statement which will
define as clearly and as simply as possible
the essence of SBS’s role in the audience
environment we now face. This statement

15



will both feed into our internal corporate
planning processes and will also form the
basis of a major publicity and promotional
campaign which will occur mid-year.

In March this year, SBS moved out from
under the purview of the Public Service Act
in the matter of staffing and employees’
terms and conditions. We now stand on our
own in this regard. This is a very significant
move but I believe an absolutely necessary
one if the corporation is to develop, with its
staff, a working culture which effectively
responds to the unique position SBS plays in
the fast moving and demanding
broadcasting environment,

advertising, sponsorship and
the commercial environment

T
he uniqueness of SBS is reflected in

its advertising and sponsorship
activities, These activities have had
an impact on our culture and that of

some of our colleagues in the industry, For
the first time in the Australian television
industry SBS is a TV broadcaster which
carries commercials while deliberately
setting out to service different audiences at
different times in its output. This niche
approach sits uneasily in the traditional
culture of commercial television
advertising.

For all of its life before SBS, Australian
commercial television has been primarily
the outlet for retail-style advertising to mass
audiences. Targeted advertising was done
in other media. Advertising was also
skewed to the anglo audience. SBS
Marketing has been working to change this
culture among our advertising colleagues
with growing success. More than 150
manufacturers and service providers have
now seen benefits in taking advertising and
sponsorship with SBS, and our marketing
seminars on the good business se/~se of
taking account of the multi-ethnic character
of our community have been influential.

Like so many other public sector
enterprises, we are also learning within SBS
how to live in a corporate culture that must
combine public service with a commercial
ethos. This has been difficult, indeed
painful, for some. However, success stories
are now beginning to emerge. For example,
our SBS Linguistic Services Unit is
increasingly revealing itself as a highly
motivated group which can achieve its
charter driven sub-titling tasks while also
developing an impressive range of new
activities in the marketplace.

As a small, flexible broadcaster it is also
important that SBS be able to draw
effectively on a range of non-staff producers
and facilities houses to support its
broadcasting. We must be able to capture
for TV more of the considerable talent that
exists in the Australian independent
production sector. To this end a special unit

16

called SBS Independent has been
established to develop out-of-house product.
More interaction between in-house activity
and providers from outside will be an
important development at SBS which will
need to be carefully nurtured.

The move by the bulk of SBS ifi-house
staff to new purpose built headquarters in
the suburb of Artarmon in Sydney has also
had a siguifieant impact on the culture of the
organisation. Here for the first time SBS
Radio and Television are under the same
roof in a building designed to encourage
and support interaction between different
groups.

managing technology

T
he management of plant and
technology is crucial in planning for
survival in the tumultuous years
ahead for broadcasters. I draw on

my current role at SBS and experience at
the ABC.

The impact of new plant and technology
on staff can have a significantly bad effect
on orgaifisational culture. As such, at least
as much planning needs to go into the
preparation and training of staff headed for
new plant and equipment as goes into the
construction and installation of the facilities
themselves. Careful human resources
planning, using your best managers, will be
repaid handsomely on the fateful day when
your services are due to originate in a new
way from a new place.

On the other hand, I am constantiy
impressed by the potential of new plant and
facilities to support cultural changes within
an organisation, especially in the area of
work practices. It is extraordinary how
many often ineffective or outdated work
practices relate to labels on work spaces or
to particular pieces of technology. In the
ABC Ultimo Centre, for example, there are
no spaces labelled "control room" in the
transmission suites. Nor are there pieces of
equipment that are clearly either
"presentation" or "control" consoles. The
touch screen digital consoles installed in the
building are able to be configured in either,

or both, modes. This approach gave
considerable freedom to management and
staff to plan new ways of making radio.

New technology often depends on the
development of a kind of critical mass of
penetration into the community. I
understand marketing experts say that a
penetration of about 5% in the general
population in necessary before a new
technology has a real chance of feeding off
itself and "taking off’. Certainly there can
be pockets of resistance to new technology
that are difficult to budge. Generatiombased
technological phobia has previously
hindered people from switching from the
AM to the FM band.

Contemporary broadcast managers
have to transcend the temptation to "leave
the technology to the engineers". I do not
think it is possible to be an effective,
audience-responsive manager of broadcast
services these days without maintaining
some level of knowledge of what is
happening technically, especially with
transmission technologies. Engineering
expertise will, of course, always be crucial
in broadcasting orgnnisations, but provision
of services to audiences - the customers - is
so intimately related these days to what is
possible technically, that the once
fashionable general management attitude of
gross technical ignorance is not credible.

conclusion

A
s we, at SBS, confront the issue of
managing responding to change
in audience needs; as we develop
the cultures within our

organisation; and, as we cope with the
developments in technology we are
strengthened by our belief that our role as
the national, muifi-cultural broadcaster is an
important one which will endure as we
enter an exciting new era in Australian
broadcasting.

This is an edited transcript o/an address
entitled "New Services & Cultures -
Organisations, Strategies & Tactics"
delivered at ATUG ’94.

the new rights
of copyright

Sue Gilchrist outlines the proposed moral rights legislation

discussion paper

I
n June 1994, the Federal Government

p, ublished a Discussion Paper on
Proposed Moral R~g, hts Legislation for
Copyright Creators, setting out the

options for significant amendments to the
Copyright Act 1968 (Cth) to achieve

recognition and enforcement of moral
rights of creators of literary, artistic and
other works.

The Discussion Paper was prepared by
officers in the Attorney-Generai’s
Department in consultation with officers in

Communications Law Bulletin, Vol. 14, NO. 1



the Department of Communications and the
Arts and is one in a series of recent
initiatives by the Federal Government
aimed at amending the Copyright Act, both
to enhance (and cIarify) the copyright rights
of creators and users of works, and to satisfy
Australia’s obligations under international
conventions.

Other recent initiatives include the
establishment of the Copyright
Convergence Group in January 1994 (see
Communications Law Bulletin Vol 13 No 4)
and the various reviews by the Copyright
Law Review Committee including its Report
on Computer Software 0"un 1993) and its
Report on Journalists’ Copyright (1994)
(see this issue).

moral rights defined

T
he recognition of the moral rights of
an author of a work generally
involves the recognition of two
fundamental fights of an author: the

fight of attribution and the fight of integrity.
The right of attribution is descfibed in

the Discussion Paper as the fight to:
¯ be made known to the public as the

creator of the work;
¯ prevent others from claiming

authorship of the work;
¯ prevent others from wrongfully

attributing to an author works that are
not hers/his; and

¯ prevent others from wrongfully
attributing to an author works that are
unauthorised altered versions of
her/his work.
The right of integrity is described in the

Discussion Paper as the fight to "object to:
¯ distortions and mutilations; or
¯ other modifications; or
¯ other derogatory action,
in relation to an author’s work that
prejudicially affect the author’s honour or
reputation.

As recognised by the Report, new
technology such as the ability to digitally
manipnlate works (such as photographs and
films) increases the scope and likelihood of
alteration of works well beyond the
contemplation of the original artist.

Berne Convention

O
ne of the major factors which will
determine the nature of any
egis ative recognition of moral
fights is ArticIe 6 bis of the Berne

Convention for the Protection of Hterary
and Artistic Works, to which Australia is
bound.

The Discussion Paper succinctly
summarises the obligations under article 6
bis as follows:
¯ moral rights must be independent of the

economic rights;
¯ the two fights to be protected are those

of attribution and integrity;
¯ the right of attribution may be limited to

the positive aspect of attribution;
¯ the right to prevent distortions or

mutilations is subject to a condition of
prejudice to the author’s honour or
reputation; and

¯ the rights should be protected for the
life of the author and, following this, at
least one of the fights should be
protected until the end of the economic
rights, namely, 50 years later.
However, the Berne Convention

provides no guidance on a number of issues
of sigqfificant practical importance both to
creators of copyright works and users of
copyright works, in particular, the ability to
deal in copyright works in which moral
rights exist, for example, by assignment,

current position

T
he Discussion Paper sets out a
useful review of the current
protection under Austrafian law of
moral rights such which exists on

an adhoc and limited basis. An author must
rely on limited provisions in the Copyright
Act or in special circumstances may be able
to rely on contractual rights, defamation,
passing off or section 52 of the Trade
Practices Act 1974 (Cth ) orits equivalents in
the State and Territory Fair Traffmg Acts.

The Paper also briefly reviews recent
developments in moral fights legislation in
the UK, US and Canada.

The Discussion Paper considers in
detail the Copyright Law Review
Committee’s 1988 Report on moral fights.
The maiority of the members of the CLRC
recommended against the introduction of
moral fights legislation at that time.

From the Discussion Paper’s
consideration of the many other reviews and
submissions to the Government on moral
fights, it is clear that there has been a
ground swell of interest in, and support for,
legislative recognition of moral rights in
Australia.

proposed amendments

T
he Report proposes that the
Copyright Act be amended to
recognise the fights of attribution
and integrity, for the following types

of creators:
¯ author of a literary or dramatic work;

¯ author of an artistic work;
¯ composer of a musical work; and
¯ the director or producer (or both) of 

cinematograph film.
The right of attribution would include

the right to be identified whenever the work
is reproduced {or otherwise puhlished,
broadcast ere); and the fight to be identified
in respect of any adaptation of the work.

The right of integrity would consist of
the fight to prevent the work being the
subject of "derogatory treatment" - defined
to mean "any material distortion, mutilation
or alteration to a work or an adaptation of
the work that is unreasonable and is
prejudicial to the honour or reputation of
the author".

qualifications

T
he Report proposes that the
attribution fight should exist only
when it is"reasonable in all the
circumstances." Similarly, the right

of integrity will only be protected where the
treatment of the work is derogatory (as
defined above).

One example given by the Report of
where it would be reasonable to recognise
the fight of attribution is where an author’s
work is included in a database which can be
accessed by individual users at a computer
terminal and printer. An example given of
where attribution would be unreasonable is
where a part of a film is reused in an
incidental way ~n another film. However, the
fight of the creator in that case may be
protected by copyright.

A useful example given of a derogatory
use of an artistic work is the use of the work
in associafion with a product or service that
would offend against the known views of the
artist.

Although the Report sets out a number
of factors to be taken into account and gives
examples in an attempt to illustrate the
application of the "reasonableness" and
"derogatory" tests, these tests will clearly
be difficult to apply. This will result in
uncertainty as to the existence of the moral
rights and as to their scope (particularly in
the short term before iudicial
consideration).

Recognition that industry practice and
all the circumstances of creation of the work
should be considered does not greatly assist
in achieving certainty and predictability.

Of particular practical significance is
that the Report contemplates that works
created during the course of employment
may be subject to moral rights of the

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1 17



employee. This could be the case even
though the copyright vests in the employer.

practical implications

Dealing - Under the reforms proposed
by the Report, moral rights: cannot be
assigned; and may be waived by instrument
in writing signed by the author.

Infringement proceedings may he taken
by the author only (or her/his legnl
representative upon the author’s death or
mental illness).

A person who deals in a work the
subject of moral rights (for example 
publisher) may infringe those rights by use
of the work where she/he has actual or
constructive knowledge that the person
from whom she/he received the work has
infringed the creator’s moral fights (for
example, by modifying the work),

Remedies for infringement would
comprise the full range of remedies
including damages, injunctions and
declaratory relief. Infringement
proceedings would be heard by the Federal
Court or State Supreme Courts (rather than
the Copyright Tribunal).

comment

T
he introduction of the proposed
moral rights scheme will have
significant implications not only for
creators of copyright works but for

those who commercially deal in copyright
works, from publishers and broadcasters to
gallery owners and multi-media producers.

Although moral rights by their very
nature are not economic rights., their
recognition will have a significant effect
upon the ability of both the artist and others
to utifise the economic potential of their
works. It is in the interests of both creators
and users of works that the existence and
scope of moral rights can be determined
with some degree of certainty.

All those in the business of creating and
dealing in copyright works should closely
consider the Report’s proposed legislative
scheme. The Government’s review will
certainly benefit from input from creators
and industry participants and groups on the
likely practical and economic implications of
the proposed scheme.

All interested parties should forward
submissions and comments to the Attorney-
General’s Department (Telephone (06) 
6325, Facsimile (06) 250 5929).

Sue Gilchrist, Freehill Hollingdale &
Page (Sydney)

And the winner is...
Catherine McGill discusses the protection of Olympic symbols,

Sydney 2000 Iogo$ and names

T
he announcement on 23 September
1993 by Juan Antonio Samaranch
that Sydney would hold the Year
2000 Olympic Games saw a flurry of

activity by entrepreneurs to register trade
marks, company and business names in an
endeavour to cash in on the goodwill
attaching to the Olympic symbols, Sydney
2000 logns and names.

The Sydney Organising Committee for
the Olympic Games (SOCOG), the
Australian Olympic Committee
Incorporated (AOC) and the International
Olympic Committee (1063 have moved
quickly to protect their intellectual property
rights and have given a strong indication
that persons hoping to exploit goodwill
attaching to those fights do so at their own
risk.

This article examines the substantial
rights which exist under statute and

common law for the protection of Olympic
related intellectual property and notes some
recent proposals to extend protection.

Olympic Insignia Protection
Act 1987

T
he Olympic Insignia Protection Act
(Cth) 1987 enables the AOC, or the
Australian Olympic Federation
(AOF) as it was then known, to

control the use within Australia of the
Olympic Symbol (the five inter-locking
rings), the terms "Olympic" and
"Olympiad", the Olympic motto "Citius,
Altius, Fortius" and other nominated
OlymlYtc designs including the koala-styled
mascot and various other designs.

The AOC has been permitted by the
IOC to exercise the above rights in Australia
and the IOC has allowed the Olympic

2 LAST

18 Communications ~aw Bulletin, Vol. 14, No. I



symbol to be licensed provided that it is
compensated by way of royalty payments.

The Act’s purpose is to assist the
collection of funds to finance Australian
participation in the Olympic Games through
the licenslng by the AOC of certain designs
including the Olympic Symbol. In order to
clarity the issue of ownership of copyright in
the Olympic Symbol the Act vests
ownership of copyright in the Symbol in the
/tO(7. The Act also provides that the AOC is

the owner of certain protected designs
which were registered for a period of I2
years under the Act as registered Olympic
designs. The design protection provided by
the Act is similar to that provided under the
Designs Act 1906 and enables the AOC (or
its licensees) to take legnl action to prevent
the unlicensed use of the designs or to
prohibit the importation of articles bearing
the designs.

Olympic Insignia Protection
Amendment Act 1994

TA
he Olympic Insignia Protection

mendment Act 1994 widens the
protection afforded to Olympic
related designs and words. The

amendments provide a mechanism for the
protection of the Olympic Torch and Flame
Designs for a limited time around each
Olympic Games by way of the protected
designs provisions of the Olympic Insignia
Protection Act. Registration of trade marks
that contain or consist of the English
version of the Olympic motto "Faster,
Higher, Stronger" are prohibited in the
same manner as those that contain or
consist of the motto "Citius, Altius, For tius".

Copyrikqtt Act, Trade Practices
Act and Passing Off

C
urrently, an action for
infringement of copyright can be
taken by SOCOG or AOC in
relation to reproductions of the

Sydney 2000 Bid Flash Logo. Sections 52
and 53 of the Trade Practices Act 1974 and
corresponding State Fair Trading
legislation may also be used to prevent use
of the Flash Logo, "Sydney 2000" and
associated words where such conduct is
misleading or deceptive or falsely
represents that a business or its goods or
services has some association with or
approval from SOCOG or AOC.

In addition, the common law tort of
passing off may be used by SOCOG orAOC
in order to stop traders passing off their
goods and/or their businesses as in some
way being sponsored or approved by or
otherwise connected with the Olympics.

Trade Mark Protection

T
rade mark applications in each of the
42 classes of the International
Classification System have been
lodged by SOCOG to protect the

Flash Logo and the composite Bid logo
containing the Flash logo, the words
"Sydney 2000" and the slogan "Share the
Spirit", Upon registration SOCOG will
acquire proprietary rights under the Trade
Marks Act 1955 to use these names and
logos and will be entitled to take
proceedings for infringement.

Business and Company Names

O
n 27 April this year, the Premier of

tNSW announced that the use ofbusiness names associated with
the Sydney Olympics or the

Paralympics will be restricted by Federal,
State and Territory Governments. In NSW,
under new Ministerial directions and
gnidelines to be issued under the Business
Names Act 1962, words and phrases such as
"Olympic", "Olympian", "Paralympic",
"Olympiad", "Share the Spirit", "Gold",
"Summer Games" and "Millennium Games"
will be unacceptable for registration without
the consent of the Minister for Consumer
Mfairs. It is proposed that the changes will
remain in force until the end of the Sydney
2000 Games. Tbe Premier has indicated that
similar regnlafions will be introduced by all
governments to protect the sponsorship
revenue for the Games and in an endeavour
to prevent harm to Australia’s reputation.

It has been reported that the NSW
Department for Consumer Affairs has
deferred or frozen approximately 240
applications to register business names
using terms such as "Olympic", "Sydney
2000" and "Games City" and that the
applications are now likely to be refused. It
is likely that if the applications are not
refused the use of them will be challenged
by SOCOG on other grounds such as
possible breaches of sections 52 and 53 of
the Trade Practices Act as referred to above.

Further, recent amendments to the
Corporations Law Regulations require
Ministerial permission for the reservation
or registration of company names that
suggest a link with the Sydney Olympics or
the Paralympics. Names containing the
words "Olympic", "Paralympic" and their
derivatives suggesting a connection with
the Sydney Games will not be permitted to
be registered unless the applicant has
obtained a certificate from SOCOG to the
effect that there is an official connection
between the company and the Games.

The NSW State Government is also
considering enacting further legislation to
protect Olympic related intellectual
property.

Catherine McGill is a solicitor with Blake
Dawson Waldron.

In the
prurient
interest

Max Bonnell reports on the

Burswood Casino’s attempt to

injunct "Real Life"

T
he proprietors of Burswood Casino
in Perth have failed to obtain an
injunc, tion to prevent ,C, hannel
Seven s current (Ed. "public ) affairs

flagship Real Life from televising video
footage of its patrons taken by the casino’s
own security cameras.

Although the cameras were installed for
security purposes, it came to Real Life’s
attention that some members of the casino’s
staff had used the cameras for an
unanthorised voyeuristic purpose. The
footage that Real Life obtained and
broadcast focussed upon the cleavage and
underwear of several female patrons.

issues

T
he injunction was sought in the
Federal Court on the grounds that
the proposed broadcast would
amount to a breach of privacy and

that the videotape had been obtained by
Seven without the consent of the casino
proprietors, led.: other grounds argued -
copyright, breach of confidence and "public
interest"]

French J said that the primary issue was
whether the casino patrons had an interest
in the material being broadcast, and
concluded that the patrons’ interests did not
require that an injunction be granted. No
written judgment had been delivered at the
time of writing. The videotape was
broadcast by Real Life in the first week of
July.

The application contained echoes of the
Whiskisoda case heard in Melbourne last
year, in which the Victorian Supreme Court
refused to grant an injunction restraining
Real Life from broadcasting footage taped
by a hidden camera in a striptease show
(see Communications Law Bulletin Vol. 13
No. 4). Together, the two cases emphasise
the difficulty of obtaining an injunction
preventing a broadcast on the ground that
the footage may have been filmed or
obtained without the consent of the
subjects.

It is clear that, even in those
circumstances, courts will require
something more before an injunction will be

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1 19



granted - in particular, convincing evidence
that damages would not be an adequate
remedy for the applicant if the broadcast
were to proceed (the Casino’s argument
that the broadcast would deter potential
patrons from visiting the casino was
insufficiently strong). Nor is the fact that
privacy may be threatened by the proposed
broadcast a sufficient ground for the
granting of an injunction unless, perhaps,
the broadcast would breach a recognised
duty of confidentiality owed by the
broadcaster.

public interest

A lso re ,miniscent of Whiskisoda was
Sevens insistence that its
proposed broadcast of the footage
was in the public interest.

According to at least one newspaper report
of the hearing, French J accepted Seven’s
argument, saying that the broadcast was in
the public interest because it would inform
people of the improper use made of security
cameras. Obviously, Justice French’s
written judgment will be eagerly awaited.

The definition of the term "in the public
interest" is elusive. It does not mean merely
"of interest to the public", but undoubtedly
carries a connotation, however vague, that
the public is entitled to read or see and will
benefit from reading or seeing, the matters
to be published or broadcast. Seven
maintained that the public was emifled to
know that the casino’s security system had
been abused and that it was in the public
interest that this be exposed.

Maybe so. But, of course, it would have
been possible to convey that information
without beaming cleavages into the
country’s living rooms. Evidence was given

that the footage obtained by Real Life was
between four and eight years old. No doubt
the footage was titillating to some, and may
have had a certain historical fascination for
students of voyeurism. It is difficult to see
how its being broadcast would have
benefited anyone else or added m3y,thing of
value to the store of human knowledge.
Seven’s argument drew an inadequate
distinction between a message which might
be i~ the public interest and a medium- the
casino footage - that arguably was not.

In similar cases, such as Whiskisoda, the
issue of "public interest" has often been
treated as irrelevant (except in defamation
cases) in which a publisher who faces an
injunction application will often need to
show that it will be able to rely upon a
defence containing an element of public
interest.

comment

I
t is hoped that the judgment of French J
will not encourage broadcasters to
continue to argue that material with
essentially prurient appeal should be

broadcast in the public interest. Real Life’s
invocation of the public interest amounts to
an argument that in order to show a piece
that informs the public that someone has
acted in a way that is degrading to women,
it’s necessary to show pictures of cleavage.

It might be less contorted, and more
honest, simply to say that without the
pictures, there’s no entertainment. But that
could imply that the only difference
between Real Life’s broadcast and the
conduct of the casino camera operator is the
difference between self-righteous
indignation and a smirk.

Max Bonnetl is a solicitor at Allen Alien
& Hemsley

Recent ACT decisions
Noel Greenslade provides a round-up

criminal trespass - it’s in the
public interest!

p
eter Wilkinson, an investigative
reporter for the programme A
Current Affair, was convicted by
Magistrate Ward on a charge of

contravening section 11(2)(c) of Public
Order (Protection of Persons and Property)
Act 1971 (Cth).

The relevant provision of the Act reads
"A person who being in or on premises in a
Territory, refuses or neglects, without
reasonable excuse, to leave those premises
on being directed to do so by the occupier

or by a person acting with the authority of
occupier; is guilty of an offence."
Commonwealth premises are expressly
excluded from the operation of this section.

On 3 October 1992 Mr Wilkinson
confronted Mr Stephen Nimmo in the front
garden of his property and attempted to
interview him as part of A Current Affair’s
program on alleged maintenance dodgers
entitled "Deadbeat Dads’. Two weeks
previously Mr Nimmo’s solicitors had
written to Mr Wilkinson’s employer and that
letter in part read: "We are instructed that
Mr Nimmo does not wish to be interviewed
by you ... we wish to make it clear that Mr
Nimmo does not wish to speak to you".

After entering Mr Nimmo’s float garden
Mr Wilkinson said to Mr Nimmo: "We’ve
been trying to find out why you refuse to do
what the Family Court says"; and "Why did
you transfer all your assets across to your
wife?".

Magistrate Ward found that Mr
Wilkinson was directed to leave the
property on no less than nine occasions and
yet did not leave the property after any of
those directions. Mr Wilkinson’s
explanation as paraphrased by Magistrate
Ward was that he felt he could convince Mr
Nimmo to change his mind and speak to
him, and that he believed interviewing Mr
Nimmo was in the public interest,
Magistrate Ward, apparently unimpressed
by the public interest argument,
commenfed:

"Another excuse is the hoary old
perennial: it’s in the public interest. It may
well be in the interest of the TV station’s
ratings, to cater for the morons of this world
who enjoy the spectacle of the discomfort of
those branded by the "IV executives as
wrongdoers, and in the privacy of their own
home to boot! It cannot be in the public
interest that such gutter journalism be the
means by which alleged wrnngdoers are
brought to justice. We might as well scrap
the courts, repeal the laws and leave it to the
television stations to control the country.

The plain fact is that the defendant had
no right to be where he was. He knew he
was commiifing a civil trespass at least.
Once he was told to leave, and declined to
do so he committed a criminal trespass. He
had no excuse for remaining - no reasonable
excuse, that is".

There may be some people in the media
who will be less than satisfied with this
decision and will argue that it is against the
public interest. However, from the point of
view of the writer it is difficult to see a
logical basis for excepting journalists from
the consequences of laws relating to
trespass.

defamation - Evans v Fairfax
appeal

I
n August 1993 the Federal Court heard
an appeal by the plaintiff in the matter of
Graham Charles Evans v John Fairfax &
Sons Limited and Allan Ramsey and

John Alexander.
The appeal was from the decision of

Justice Higgins of the ACT Supreme Court
delivered on 12 February 1993 (discussed
in Vol. 13 No. 3 of the CLB). In the Supreme
Court the plaintiff had argued his case on
the basis that the defamatory imputations
alleged to have been conveyed by an article
titled "Cosy in the Corridors of Power"
appearing in the Sydney Morning Herald on
14 April 1990 were conveyed from the

20 Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1



natural and ordinary meaning of the words
used and chose not to rely on true innuendo
meanings.

The plaintiff who had been Principal
Private Secretary to Prime Minister Hawke
following the 1983 Election, and later
Secretary of the Department of Primary
Industry and Energy alleged that the article
conveyed imputations that:
¯ the plaintiff’s career advancement in the

Commonwealth Public Service was only
the result of the patronage from the
Prime Minister;

¯ the plaintiff, in his capacity as Secretary
of the Department of Primary Industry
and Energy, lacked the confidence of his
Minister, Mr John Kerin;

¯ the plaintiff was a person whose
successful career in the public service
was due more to his enjoyment of a
nasty system of patronage than to
anything else;

¯ the plaintiff was prepared to advance his
career through cronyism rather than on
the merits of the performance of his
duties.
In his reasons for decision of 12

February 1993 Justice Higgins found that
none of the imputations pleaded arose from
the article in its natural and ordinary
meaning as they were not imputations that
would have been conveyed to the ordinary
reasonable reader. However, Justice
Higgins found that defamatory imputations
may have been conveyed to public servants,
and that the article had lessened the
plaintiff’s reputation amongst his
colleagues.

His Honour held that had any of the
pleaded defamatory imputations been made
out he would have awarded $25,000 for hurt
to feelings, S30,000 for damage to reputation
within the Public Service, and $15,000 for
aggravated damages. Justice Higgins
ordered that there should be no order as to
costs because of the defendant’s failure to
respond reasonably to the plaintiff’s letter of
demand and complaint by not publishing a
timely correction.

The plaintiff appealed from the decision
and by reasons for judgment dated 27 May

IN THE NEXT ISSUE

Multimedia - what’s all
the racket

1994 the Federal Court constituted by
Neaves, Miles and French JJ dismissed the
appeal but overturned the order of Higgins
J that there should be no order as to the
costs of the proceedings in the Supreme
Court, and ordered the plaintiff to pay the
defendants’ costs of the Supreme Court
proceedings and the Federal Court appeal.

The Court discussed the need, when
deciding whether an imputation arises from
the matter complained of in its natural and
ordinary meaning, to approach the question
from the stand point of the ordinary reader
and cited with approval statements of
Mason J in Mirror Newspapers Limited v
Harrison that:

"A distinction needs to be drawn
between the reader’s understanding of what
the newspaper is saying and judgments or
conclusions which he may reach as a result
of his own beliefs and prejudices. It is one
thing to say that a statement is capable of
bearing an imputation defamatory of the
plaintiff because the ordinary reasonable
reader would understand it in that sense,
drawing on his own knowledge and
experience of human affairs in order to
reach that result. It is quite another thing to
say that a statement is capable of bearing
such an imputation merely because it
excites in some readers a belief or prejudice
from which they proceed to arrive at a
conclusion unfavourable to the plaintiff. The
defamatory quality of the pnblished
material is to be determined by the first, not
by the second, proposition. Its importance
for present purposes is that it focuses
attention on what is conveyed by the
published material in the mind of the
ordinary reasonable reader."

Their Honours commented that:
"Although the ordinary reader is not
suspicious of mind by nature, nor avid for
scandal, the language of the publication as a
whole may excite suspicion in the mind of
that reader. Where that is so, the reader is
the more likely to read between the lines
and take the matter complained of to convey
a meaning which causes the reader to think
less of the plaintiff."

Further, the Court approved a

statement from Mason J in Mirror
Newspapers Ltd v Harrison to the effect that
where a person publishes words that are
imprecise, ambiguous, loose, or unusual
and there is room for a wide variation of
reasonable opinion on what the words
mean, then they cannot complain if they are
reasonably understood as having said
something that they did not mean.

Their Honours found that the title of the
article brought to it a degree of imprecision,
ambiguity or looseness of the kind to which
Mason J was referring and found that:
¯ "The ordinary reasonable reader was

invited to draw the conclusion the Prime

Minister did not treat merit as the sole
criterion for the bestowal of praise,;

¯ The reader is invited to conclude that an
element in the selection (of ex-members
of the Prime Minister’s Staff to senior
public service positions) was the
influence of the Prime Minister or of the
successive holders, identified in the
article, of the office of the Secretary to
the Department of the Prime Minister
and Cabinet.;

¯ The article would convey to the
ordinary reasonable reader that the
relevant procedures had been
manipulated in an undesirable, even in
an improper though unidentified,
manner so as to ensure that the careers
of officers who had served on the Prime
Minister’s personal staff were
advanced.";

¯ The appellant was identified in the
article as one of the group who had been
beneficiaries of the system, and that he
was said to have benefited on three
occasions by his appointment to senior
public service positions;

¯ That the statement in the article that the
appellant and Mr Kerin did not ’get on’
implied that there were personal
differences between them which led to
difficulties and stresses within their
relationship, but that blame for this
situation was not attributed to one man
or another and that no reasonable
reader was likely to think less of the
appellant in this regard.

However, their Honours also found:
¯ That whilst the article did convey the

imputation that the appellant did not get
on with his Minister the ordinary and
reasonable reader "....would not take the
further step of inferring that the stress
in the relationship, the failure to ’get on’,
was due to the Minister lacking
confidence in the appellant’s ability to
perform the duties of the office or in the
appellant’s integrity."; and

¯ That whilst "There is little difficulty in
seeing that the reader would have read
the article to mean that the appellant
had achieved success in his Public
Service career and that patronage had
occurred with respect to appointments
at a senior level within the Public
Service during the time of his career.
There is not much difficulty in seeing
further that the article meant to the
reader that this element of patronage
had been ’enjoyed’ by the appellant, to
the extent that he was the recipient of its
benefits", and that the imputation that
the system of patronage was "nasty" was
made out.
However, the ultimate question relating
to this imputation was whether the
reader would take the article to mean

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1 21



that the enjoyment of this type of
patronage had contributed more than
anything else to the appellant’s success
in his public service career.
The court held "...it is a considerable
leap from an acknowledffment that the
appellant served in the Prime Minister’s
Department and was well known to the
Prime Minister to a conclusion that the
appellant’s success in his career was not
justified by his experience and capacity
His service in the Prime Minister’s
Department would, in the expectation of
the ordinary reader of this article, be as
tikely to give him positive and legitimate
qualities for advancement as to make
him the object of unjustified favours. His
association with the Prime Minister
would be seen as no less likely to lead to
the Prime Minister recognising the
appellant’s capacity than it would be to
entice the Prime Minister or others
under his influence to arrange
unmerited promotion of the appellant."
Accordingly none of the imputations

pleaded were found to be made out.
The Court then considered the order of

Higgins J that there should be no order as to
costs because of the failure of the
respondents to reply to a letter written on
the appellant’s behalf demanding an
apology, and Justice Higgin’s view that the
statement in the publication that the
appellant Mr Kerin "did not get on" was a lie
and that it was necessary for the appellant to
commence litigation in order to "nail the
lie".

Their Honours held: "It is difficult to see
why the possibility that a defendant might
have taken a course which would have

avoided the litigation (the offering of an
apology) should necessarily deprive the
defendant of costs where the defendant is
successful following a hearing on the merits
as in the present case."

And further with words of
encouragement to potential plaintiffs: "Since
the decision in the Supreme Court, this
Court has handed down its judgment in
HursphHes v TWT Limited (unreported, 
December 1993). According to the
judgment of the Court a correction of an
error contained in a defamatory publication,
or an apology, or a combination of both,
does not vindicate the plaintiff’s reputation
in the same way or to the same extent as a
judgment of a court in favour of a plaintiff.
Hence a plaintiff does not have to rest
content with a published apology, and an
apology does not stand in the way of an
award of substantial damages for injury to
reputation or injury to feelings. The
principle so stated runs contrary to the
hypothesis presented in the present case
that an apology may have avoided
litigation." (Ed.: cf Carson)

The Court held that Justice Higgins’
decision not to award costs against the
plaintiff was based on erroneous grounds
and that no reason had been demonstrated
why the ordinary rule of practice should not
be applied and costs follow the event.
Accordingly, the appellant was ordered to
pay the costs of both the Supreme Court
proceedings and the costs of the FederaI
Court Appeal.

Noel Greenslade is a solicitor with Minter
Ellison Morris Fletcher in Canberra.

Evidence from tapping
beyond the pale OK

Grantly Brown examines the latest House of Lords case on

telephone tapping and suggests the UK falls short of its

international obligations

~
en can telecommunication

gnals in the UK be said to
e transmitted on a"public
lecommunication system"?

[fa signal is not being transmitted on a
"public telecommunication system" can it be
intercepted by police authorities? What use
can be made by the authorities of those
intercepted communications in subsequent
criminal proceedings? These were just a few
of the questions resolved in the House of
Lords case of R v Effik ("Effik") in July 1994.

The legality of telephone tapping has
become something of a fetish within the
English legal system. Apart form numerous
cases on the subject - including one before

22

the European Court of Human Rights
(Malone v UK (1984)) telephone tapping
has been the subject of at least 5
governmental inquiries. Unfurtunately, as
we shall see, this latest case is unlikely to
have brought an end to this inability of the
English legal system and Government to
come to grips with the UK’s international
human rights obligations in this area.

the facts

p ut shortly, the facts are that two
persons were convicted for
conspiracy to supply heroin and
cocaine. In the course of their

investigations, the police recorded a

number of telephone conversations made
by one of them, Effik, on a Greemarc
cordless telephone. The telephone
consisted of a base unit connected to a
telephone socket in a house and a wireless
transmitter/receiver handset which could
be used as a mobile phone within a limited
range of the base unit.

When the handset was used by Effik,
police observers, in an adjoining dwelling,
were able to intercept the transmissions
between the handset and base station with a
radiocommunications receiver and record
the conversations.

The House of Lords found evidence led
at the trial of these conversations "was a
material contributory factor in the
appellants’ convictions."

The substance of the appellant’s case
was that the UK Interception
Comrsunications Act 1985 ("the Act")
rendered evidence of the telephone
conversations inadmissible.

Section 1 of the Act makes it an offence
to intentionally intercept "a communication
in the course of its transmission by ... means
of a public telecommunications system"
unless the Secretary of State has issued a
warrant under section 2. Section 2 provides
for the issue of a warrant where necessary
for various purposes including the
"preventing or detecting of serious crime".
No warrant was obtained by the police in
this case.

issues

I I n the earlier House of Lords case of R v
Preston and Ors (1993) it was held that
sections 2, 6 (which provides for the
minimum possible disclosure of

recorded conversations) and 9 (which
prohibits the leading of evidence in a trial
that "tends to suggest" an offence under s.1
has been committed or that a warrant under
s. 2 has been issued) permitted use of
telephone taps to prevent crime but did not
permit use of taps for the prosecution of
crime. Accordingly, material which was
intercepted in the manner contemplated by
the Act was inadmissible in criminal
proceedings.

The crucial question in Effik was
whether the Act applied to the tapping of
these telephone conversations and this
turned on whether the transmissions were
by means of a "public telecommunications
system". Section 10 of the Act provides that
this expression has the same meaning as in
the Telecommunications Act of 1984 ("the
Telecors Act’).

Section 4(i) of the Telecom Act
describes a "telecommunications system"
as a system "for the conveyance ... of-
[amongst other things] speech." Section
4(2) provides that an "apparatus connected
to but not comprised in a
telecommunications system shall be
regarded as a telecommunciation system ..."

Subsection 4(4) provides that
telecommunication system is connected to
another telecommunication system ... if it is -
being used ... in conveying", amongst other

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1



things, speech "which is to be or has been
conveyed by means of that other system."

Under section 9(1) the Secretary 
State may designate a system as a "public
telecommunication system". British
Telecom’s system, which connected to the
house from which the calls were made via a
junction box in the building, was so
designated under a 1984 Order.

Accordingly, the Greemarc phone used
by Effik was a telecommunication system
connected to but not comprised in British
Telecom’s public telecommunication
system.

The appellants argued that it was
impossible to separate the transmission
from the point of origin through the public
system to the transmitter on the base unit of
the cordless phone. That is, that the process
of emitting signals was so indivisible and
continuous that without the (prior or
subsequent) transmission to and from
British Telecom’s system those signals
would not have been capable of reception.

ruling

T
he Court, however, rejected the
notion that "by means of a public

!elecommunication system" meant
through the intermediate agency of"

such a system, Instead, the Court took the
view (which it conceded was "a rather
artificial concept") that a transmission could
be notionally split into "separate temporal
sections" so that the expression "by the
means of" looks to the point in time at which
the interception takes place. Accordingly,
where signals which have already passed
(or are yet to pass) through a "public
telecommunication system" are intercepted,
those signals are not relevantly being
transmitted "by means of" that public
system.

In reaching this conclusion, the Court
followed a similar conclusion reached in an
unreported decision of the English Court of
Appeal in March 1994 (R v Ahmed). Also
considered significant was the fact that as it
is possible to intercept communications at
various stages of their transmission,
including entry and physical interference
with apparatus (ie "bugging") and, as the
scope of the warrant the Secretary for State
could issue could not be held to extend to
authorising such activfiy, the Act must only
be focusing on tapping of public systems.

The Court’s opinion was reinforced by
the view it took of the "limited purposes of
the Act". These were:
¯ to protect the integrity of public, as

opposed to private, systems;
¯ to provide for limited exceptions to that

protection; and
¯ to ensure that material acquired by this

tapping is not used other than for the
legitimate purpose of the tapping (here,
the prevention of crime).
Accordingly, the legislation was not

designed to prevent eavesdropping or
intrusion on the privacy of individuals or to
provide for any general authorisation for
tapping in private premises. The Court went
on:

"And there is logic in this. The
individual who connects his own private
apparatus to the public system has means to
protect that apparatus from interference.
What he cannot protect himself from is
interference with the public system without
which his private apparatus is useless.
Hence the necessity for statutory protection
of that syste[n."

Accordingly, the telephone taps were
not covered by the Act and the evidence
obtained was admissible.

European Convention on
Human Rights

C uriously, it does not appear to have
been argued by the appellants that
the Court shoul,d have paid regard
to the UK s international

obligations under the European Convention
on Human Rights (1950) ("the Convention")
in determining which of the two contending
interpretations to accept of s. 1 of the Act.

Article 8 of the Convention provides
that:-
"(1) Everyone has the right to respect for

his private and family life, his home
and his correspondence.

(2) There shall be no interference by a
public authority with the exercise of
this right except such as in accordance
with the law" in pursuit of certain
limited and specified objectives.

Article 8 had been held by the European
Court of Human Rights to extend to
interception of telecommunicatious in the
1978 Klass case.

That the UK’s laws on tapping should be
interpreted in a way consistent with the
UK’s obligations under the Convention had
been raised in the UK case of Malone v
Metropolitan Police Commissioner (No.2) in
1979 long before the passage of the Act. In
that case the Court comprehensibly
rejected the notion that police phone
tapping was illegal under English common
law. The Court also declined to pay any
regard to the Convention because it was not
"law" in the UK and the relevant legislation
authorising the tapping had not been passed
to give effect to the UK’s obligations under
the Convention. Sir Robert Megarry VC did
state in that case though that:

"I ... find it impossible to see how
English law could be said to satisfy the
requirements of the Convention ... unless
that law not only prohibited all telephone
tapping save in suitably limited classes of
case, but also laid down detailed restrictions
on the exercise of the power in those limited

"... telephone tapping is a subject which
cries out for legislation ...".

In 1980 the Home Secretary indicated in
the House of Commons that the
Government saw no need to introduce
legislation foIlowing the 1979 Malone
decision and Megarry VC’s suggestion was
to go unheeded until after Malone appealed
to the European Court of Human Rights in
1984.

In that case the Court held that the
phrase in "accordance with the law" in
paragraph (2) of Article 8 of the Convention
required "a measure of legal protection in
domestic law against arbitrary
interferences by public authorities with the
rights safeguarded by paragraph 1 ... [and
that in relation to tapping] the law must
indicate the scope of any such discretion
conferred on competent authorities and the
manner of its exercise with sufficient clarity
... to give the individual adequate protection
against arbitrary interference ...". As the
English law did not meet these
requirements the Court unanimously found
a breach of Article 8 had occurred.

Following this case and (yet another)
White Paper on the Interception of
Communications in the United Kingdom
(1985), which heralded "a comprehensive
framework for interception" to bring the
UK’s laws into line with the Convention, the
Government finaIly introduced the
Interception of Communications Bill into
Parliament. The Home Secretary stated in
his Second Reading speech that the Bill
"fully meets our obligations under the
European Convention on Human Rights."

It should be noted that section 5(b) 
the Wireless Telegraphy Act 1949 does
supplement the provisions of the Act
somewhat by providing that a warrant must
be obtained by the authorities before using
a radiocommunication apparatus "to obtain
information as to the contents, sender or
addressee of any message (whether sent by
means of wireless telegraph or not)." But
this legislation contains none of the detailed
restrictions laid down in the Act on the
tapping of "public telecommunication
systems" or as required under the
Convention generally. It is not clear whether
police obtained a warrant under this
legislation for use of the receiver in the Effik
case.

tapping OK

U
nfortunately then for the people of
the UK their rights under the
Convention are not
comprehensively protected by

legislation. Public authorities have now
been given the green light to intercept
communications on private networks,
cordless telephones (including cordless
PABX’s) and to "bug" telephones and use
any material obtained in criminal
proceedings without satisfying the
Convention restrictions. These are very
large exceptions to the scope of protection
guaranteed by the Convention.

It seems therefore that further
challenge to the European Court of Human
Rights is likely and that additional
legislation will be required.

Grantly Brown is a Legal Consultant on
communications law with the Hong Kong
Government. The views expressed in this
article are his own.

Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1 23



Associate Editors
John Corker, Julie Eisenberg,
Jane English, John Mackay

Catherine McDonnell, ’
Chris Woodforde,

Editorial Assistant:
Lynette Purser

The Communications and Media
Law Association is an

independent organisafion which
acts as a forum for debate and
welcomes the widest range of

views. Such views as are expressed
in the Communications Law

Bulletin and at functions are the
personal views of their authors or
speakers. They are not intended

to be relied upon as, or to take the
place of, legal advice.

Contributions &
Comments

From the members and non-member~
of the Association in the form of
features, articles, extracts, case

notes etc. are appreciated.
Members are also welcome to

make suggestions on the content
and format of the Bulletin.

Contributions and comments
should be forwarded to:

ANTHONY MRSNiK
Editor
Communications Law
Bulletin
C/- ABC Legal & Copyright
Department
ABC Ultimo Centre
700 Harris Street
ULTIMO NSW 2007

Contributions &
Comments

New Zealand contributions and
comments should be forwarded to:

BRUCE SLANE"
Assistant Editor
Communications Law
Bulletin
C/- P.O. Box 466
Auckland 1
New Zealand

Communications and Media
Law Association

The Communications and Media Law Association was formed in 1976 and
brings together a wide range of people interested in law and policy relating to
communications and the media. The Association includes lawyers, journalists,
broadcasters, members of the telecommunications industry, politicians,
mblishers, academics and public servants.

Issues of interest to CAMLA members include:

¯ defamation

¯ broadcasting

¯ copyright

¯ advertising

¯ telecommunications

¯ contempt

¯ privacy

¯ censorship

¯ film law

¯ freedom of information

In order to debate and discuss these issues CA_MLA organises a range of
seminars and lunches featuring speakers prominent in communications and
media law policy.

Speakers have included Ministers, Attorneys General, judges and members of
government bodies such as the Australian Broadcasting Tribunal, Telecom,
the Film Censorship Board, the Australian Fihn Commission and overseas
experts.

CAMI~ also publishes a regular journal covering communications law and
policy issues - the Communications Law Bulletin.

The Association is also a useful way to establish informal contacts with other
~eople working in the business of communications and media, It is strongly
independent, and includes people with diverse political and professional
connections. To join the Communications and Media Law Association, or to
subscribe to the Communications Law Bulletin, complete the form below and
forward it to CAMLA.

To: The Secretary, CAMLA, Box 545, Glebe, NSW 2037
Phone/Fax: 660 1645

Name: ...........................................................................................................................

Address: .......................................................................................................................

Telephone .......................................Fax: ....................................DX: ........................

Principal areas of interest: ................................. ~: ......................................................

hereby apply for the category of membership ticked below, which includes a
Communications Law Bulletin subscription, and enclose a cheque in favour of
CAMLA for the annual fee indicated: -

¯ Ordinary membership $85.00

¯ Corporate membership $350.00 (list names of individuals
maximum of 5).

¯ Student membership $25.00

¯ Subscription without membership $85.00 (library subscribers may
obtain extra copies for $10.00 each).

Signature .....................................................................................................................

24 Communications Law Bulletin, Vol. 14, No. 1


