
THE OFFICIAL PUBLICATION OF THE COMMUNICATIONS
AND MEDIA LAW ASSOCIATION (CAMLA) A,C.N. 002 651 005

Registered by Australia Post. NBG 4474 EDITED BY ANTHONY VOL 13 No 4 Autumn 1994

Fund raising for films - does
"Lightning Jack" represent a one off

or a way forward into the future?
David Williams discusses an innovative form of funding for films

I
n the middle of 1993 the public was

offered the opportunity to invest in the
big budget film "Lightning Jack", to star
Paul Hogan. The offer was made via a

registered prospectus and related to units
in a unit trust, which units would be
listed on the ASX. The offer was partially
underwritten and was successful. The film is
now in the stage of completion with release
scheduled for March 1994.

Finding investment funds to produce
films is a continuing problem for all but a
few film producers. The Lightning Jack
approach, which combined elements which
had not previously appeared together, is one
which has now succeeded and broken new
ground. The real issue is whether others
can foflow in the footsteps.

Critical features of the float

T
he critical features of the Lightning
Jack float (not in any order of
priority) seem to have been:

¯ total risk attaching to the investment
(i.e: no guaranteed returns);

¯ Marquee Name attached;
¯ marketable security rather than a

peralanent economically non-transferable
investment;

¯ unit trust structure;
¯ AT0 Tax Ruling;
¯ large amount being raised;
¯ underwritten offer;
¯ Village Roadshow involvement;
¯ an interesting and easy to read

prospectus; and
¯ an ADRprogram.

Other people may focus on other
aspects and judge them to be critical factors.
The following comments on the critical
fealures may be of interest.

Communications Law Bulletin, Vol. :1.3, No. 4

Total Risk

U
nlike most other film-based

projects offered to the public,
Lightning]ack was a "total risk" or
"entrepreneurial investment"

rather than a "financial investment" (which
would normally have a guaranteed level of
return to ensure at least no capital loss
occurred).

Investors were asked to take a risk that
could involve them losing the whole of their
investment (excluding any tax benefits
under Division 10B of the Tax Act). This, of
necessity, involved investors making a
commercial judgement on the likelihood of
the Project recovering its cost and making
a profit.

There is a significant difference between
this situation and the type of film investment
marketed in Australia over the past 10 years
on a "no rlsk, guaranteed return" basis.

The investments competing with
Lightning Jack for investors funds were
the Woolworths float and the Channel
7 float and not tax shelter products such
as normal Di’cision IOBA film invesWaents and
agricultural shelters. What it demonstrated

was the existence of such ,a market, provided
that the right elements ~e present. ’

The profile of investors

n speaking to a number of these
investors, it became clear that

, were treating the whole of
their investment as money that

could be lost. Approximately two-thirds of
investors invested only $2,000, ie: the
minimum amount of investment.

In other words, it was not an investment
where the investor "needed" to recover the
principal and minimum return or otherwise
they would suffer a severe financial
disadvantage. It is not clear what would
have been the level of investment on
response to the offer if there had been a
minimum investment limit fixed at say
$20,000.

The marquee element

T
he presence of a marquee element(s)

is critical to the success or otherwise
of such an offer to investors.
However, this is a very subjective

matter involving investor perception.

At the time of the float Paul Hogan was
well-known both in Australia and overseas.
He has a good track record in an industry
historically littered with failures. The
success of the Crocodile Dundee films is
legendary. The market knew this.

In my view, there would be few other
marquee elements (including good track
record) that could achieve a successful
Lightning Jack style float. However, this is a
very subjective issue.



Stock exchange listing

n a "going forward" basis, the
ability to quit an investment in
reaction to changing circumstances
seems to be a critical aspect of any

investment portfolio and the ability to
offer a "liquid" investment increased the
attractiveness of Lightning .lack units as an
investment.

The trading in Lightning Jack units has
been more consistent with investors wanting
to hold a piece of the action and see where it
takes them. I suspect most investors are
treating the investment as a pure risk
investment and, unless faced with immediate
financial difficulties, are unlikely to quit the
investment before the release of the film and
an indication of its likely commercial
success. At that time there is likely to be a
significant increase in trading in the stock.

The ADR Program

T
his simply enhances the investment,
in that there is potentially an
increased market of purchasers
should the investor wish to sell. This

is the result of being able to trade the units
over the counter in certain US banks
without the normal SEC requirements for a
public issue of securities.

Unless there is a significant US
exposure, as is the case with Lightning Jack,
this may be a neutral factor.

Distribution, Tax & Underwriting

T
he fact that a major Australian
distributor, Village Roadshow, was
closely involved in the production of
the project may have influenced

investors to invest. It is not clear how much
this acted as a confirmation to potential
investors that the project was worth
investing in as a risk investment or indeed
on what basis it would be interpreted by
potential investors.

Increasingly, there is a need to obtain
certainty of tax treatment up front. The
project was submitted to the ATO and
extensively reviewed.

A binding private ruling was issued to
the trustee and to one prospective investor
and this was disclosed in the prospectus.
This minimised the element of uncertainty
associated with the taxation treatment of an
investment (particularly where the
investment involved innovative aspects).

Again, underwriting sends a message to
potential investors of an underwriler being
confident that it will be a fully subscribed
issue.

Underwritting also gives comfort
that an investment will be a real investment

2

and not returned because minimum
subscription for the issue is not reached.

A way forward - into the future?

I
s it practical for other film promoters
to adopt a similar approach? Only
time will provide the answer to this
question.

coNTENTS

Hopefully for the Australian film
industry the answer is yes.

David Williams is a Sydney based
parkner with Mallesons Stephen Jaques

FUND RAISING FOR FILMS - DOES "LIGHTNING JACK" REPRESENT
A ONE OFF OR A WAY FORWARD INTO THE FUTURE? 1
David Williams discusses an innovative form of funding for films

NEW ZEALAND JUDGE FINDS NEWS MONITORING
BUSINESS TO BE "PARASITIC" 3
Paul Sumpter reports on a recent decision involving TVNZ and Newsmonitor Services
Liinited

INDIGENOUS MEDIA IS A PRIORITY, AND NOT JUST A LUXURY 4
In this, the second of a two part article based on her 1993 Boyer Lecture, Dot West
outlines the mechanisms for establishing a national Indigenous Media service

THE INNOCENT DISSEMINATION DEFENCE IN DEFAMATION
Paul Svilans reviews a recent decision on the defence of innocent dissemination in
defamation proceedings and its impUtcations for broadcasters

TELECOM’S TRIAL OF CALLING LINE IDENTIFICATION SERVICES 8
John Mackay reports on the introduction of calling number display and other
telecommunications services

COPYRIGHT CONVERGENCE GROUP
Bridget Godwin describes the Group’s functions and Terms of Reference

ASIA PACIFIC SATELLITE FALLOLrr IO
Liz Fell reports

FEA’I~,dRE - AUSTRAIddMN AND AMERICAN LIBEL LAW REFORM 11
Prof David Flint, Chairman, Australian Press Council

CAST AND CREW CONTRACTS - ASC PROVIDES PROSPECTUS RELIEF lO,
Katherine Sainty outlines a Class Order issued by the Australian Securities
Commission

"MUSIC ON HOLD" COPYRIGHT TEST CASE - FUTURE CHALLENGES19
Anne Peters looks at a recent important test case which considered the copyright
implications of playing music to telephone callers placed on hold

RECENT ACT DEFAMATION CASES 17
Noel Greenslade provides a round-up

INTERCONNECTION AND TIlE DOMINANT/~tRKET POSITION IN NEW
ZF~J~tND 19
John Mackay and Jane Trethewey report on the recent decision in Clear
Communications Limited -v- Telecom Corporation of New Zealand and Ors.

GATr DEAL - ~qAT IT MEANS 21
Jock Given outfiues the practical consequences o[ the concluded Uruguay Round

A "REAL LIFE" TRESPASS ATTHE SANT.~ FE GOLD
Max Bonnell examines a recent Victorian decision on an attempt to prevent a
broadcast of material obtained by concealed cameras

TO PRESELECT A CARRIER 23
Trish Benson discusses the recent preselection of long distance telecommunications
carriers

VISCOPY ALMOST THERE 23
David Throsby proclaims the near arrival of a new collecting society

INSERT
COMMUNICATIONS NEWS
A Looseleaf Supplement to the Comnmnications Law Bulletin (Vol 13 No 4)

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4



New Zealand Judge finds
news monitoring business to

be "parasitic"
Paul Sumpter reports on a recent decision involving TVNZ and

Newsmonitor Services Umited

O
ne of the classic conundrums
of intellectual property law is
the demarcation between the
monopoly rights given to creators

and the right of the general public
to benefit from the fruits of their
labour. In some quarters the recent
New Zealand case between Television New
Zealand -v- Newsmonitor Services Limited
("Newsmonitor") is being heralded as a
victory for the creators (in this case TVNZ).
Certainly, the case represents to the television
industry what De Garis ~v- Neville Jeffress
Pidler meant to the newspaper industry.

But in many respects the Newsmonitor
findings were predictable and the decision
perhaps more accurately illustrates the
extent to which copyright law can be
misunderstood and/or ignored (and the
dangers of doing so). However the case
may indirectly give much needed impetus
to the long-heralded reform of the
New Zealand Copyright Act 1962, a piece
of legislation having very important
ramifications for those in the media and
communications industry.

The action

N
ewsmonitov’s business consisted
of taping broadcasts of television
and radio news and current
affairs programs and providing

transcripts of program portions specified by
fee paying clients. TVNZ was seeking a
permanent injunction and damages for
alleged copyright infringement, although
the case proceeded on the question of
liability only and the argument was confined
to the scripts of sixteen specimen programs
for which TVNZ sought a declaration that
Newsmonitor had infringed copyright.

TVNZ claimed it possessed copyright in
its scripts ("literary works"), programs
("dramatic works"), video tapes ("cinemato-
graphic films") and the actual broadcasts.

The decision

T
he television company scored four
out of five, failing only to convince
the Judge that the news and current
affairs program scripts qualified as

unpublished, original "dramatic works".

~ommunl©~ions Law Bulletin, Vol. 13, No. 4

This was because the Judge - citing the
leading Australian academic Dr Sam
Ricketson - held that the scripts were not
essentially intended to be performed or
represented but rather simply read or
narrated. (It is faintly ironical that TVNZ
had itself some years back successfully, and
unsurprisingly, defended itself against a
claim by the English talent quest presenter,
Hughie Green, who tried to claim that his
unscripted ideas for his show "Opportunity
Knocks" comprised a "dramatic work".)

Whilst TVNZ’s interesting argument on
dramatic works lost out, Justice Blanchard
had little difficulty in concluding that the
reporters’ field scripts and final scripts used
in the presentation of the news programmes
were "Iiterary works". This was despite the
fact that substantial portions of a typical
news broadcast consisted of video tapes of
someone speaking either to a reporter or
addressing one or more third parties such
as an audience.

But a long line of copyright cases have
emphasised that there is a very low
threshold for an item to qualify as original
and therefore enjoy the fruits of copyright
protection. One well known case from the
turn of the century was specifically referred
to, Walter -w Lane, when the English House
of Lords effectively decided that the mere
reporting of words of another gives rise to a
reporters’ copyright so long as there is a
modicum of skill and judgement used in
composing the reports.

The Judge also found that TVNZ
possessed copyright in the video tapes of
the scripts (which qualified as cine-
matograph films) and in the broadcasts
as such. He went on to decide that
Newsmonitor had infringed the copyrights,
though not before discussing and dismissing
a number of interesting defences.

Public Interest

N
ewsmonitors’ initial counter attack
was based on public interest. Its
lawyers argued that TVNZ’s claim
was contrary to provisions in the

New Zealand Bill of Rights Act to do with
freedom of expression. Indeed this line has
been echoed subsequent to the release of
the decision by one New Zealand Member

of Parliament who, in a press release, has
trumpeted that the case represents ~an
ominous development, and one at which
Parliament should have a close look at an
early opportuifity. If public broadcasters
start claiming they own those rights [free
speechl, and control who can disseminate
news once it has been publicly broadcast, .:
then will every person’s rights be at risk?".

Blanchard J, pointed out that there was
no "statutory monopoly" in the infonnafion
broadcast by TVNZ and that anyone
was free to summarise the contents of
programmes and to disseminate these
summaries to customers. Newsmonitor’s
rejoinder to this no doubt would be that the
essence of its business is in obtaining the
news verbatim. However the judgu~ent was
clear and conformed to a familiar pattern -
news gathering services cannot be allowed
to reap where they have not sown, at least
not without paying a fee.

An interesting side note to this part of
the argument is the issue of government
censorship by means of the Copyright Act.
Not so long ago in New Zealand there was a
considerable houha that the Crown’s
copyright legislation, parliamentary material
and judgments, provided the opportunity for
the deliberate suppression of publication of
the law for political ends or at least enabled
strict control for revenue based objectives.
Indeed a then MP, Mr Doug Graham, put
forward a private members bill to rectify the
perceived problems. The bill had as its basic
principle the unrestricted right of access for
all of the laws in New Zealand. The hill did
not proceed. Graham is the present New
Zealand Minister of Justice.

Fair Dealing

In its defence to the claim for copyright
in the broadcasts Newstnonitor relied
upon the "fair dealing" provisions which
are common to most copyright laws
throughout the western world. They have
all been difficult to interpret. As in the
Australian De Garis case the defence
advanced the argument that Newsmonitor’s
service was fair use of material for "research
or private study". But the New Zealand judge
decided that Newsmonitor itself was doing
no research or study but appropriating the



material for commercial profit (though
Newsmonitor’s customers were acquiring
the transcripts for the purposes for research
or private study).

Interestingly, the Judge also decided
however that Newsmooitor’s habit of taping
all programmes in their entirety from which
they selected transcripts on order for clients
was a "fair dealing" because the tapes were
not used for any other purpose and were then
destroyed once the extracts had been made.

Although Blanchard J did not therefore
need to deal with the question of what is "fair"
in terms of a fair dealing defence, he did
review the 16 individual extracts in this light.
The defendant here put forward again a
vigorous "public policy" submission that ~fair
dealing" should be interpreted rather liberally
because the copyright material pertained to
news and current affairs and there was a
public interest in the dissemination of this
material (which Newsmonitor but not TVNZ
was willing to make available). Justice
Blanchar6 however remarked:

"A news monitoring business is
parasitic. Why should it have a free ride on
a broadcaster which has put considerable
amounts of time and money into producing
the news and current affairs programmes
which are the source]or the transcripts".

Other issues

T
here was also the question of
what constituted a "work" - the whole
programme or each news item
or segment? On this important

though academic question, in choosing the
complete programme the Judge was able to
find that ten of the sixteen items were "fair
dealings" for the purpose of research or
private study.

A defence which was successful
in relation to one item, concerned the
exception in the New Zealand Copyright Act
where something is copied for the ~porposes
of a judicial proceeding", The Judge gave a
fairly generous interpretation to this
provision to permit material to be copied for
the purpose of legal advice. This exception
may not however be as broad as it seems.

One final point worthy of mention
is the claim made by TVNZ that a
"private purposes" exemption in relation to
broadcasts in the New Zealand Act did not
apply to the other types of copyright so that
a broadcaster such as TVNZ who also
happened to own the copyright in literary,
dramatic or cinematographic works
contained in the broadcast was able to claim
infringement even in relation to private
taping. The "absurd" result, as the Judge
put it, would have meant that New
Zealanders could not lawfully make a tape of
a rugby test match by time recording it for

private viewing. Clearly this would be
beyond the pale and the Judge interpreted
the Copyright Act provisions accordingly.
But the question may not be closed.

Comment

T
he case has therefore clarified some
matters of copyright for the media
industry and will no doubt be
~velcomed on both sides of the

Tasman by broadcasters who have had
difficulties with monitoring organisations.

On the other hand, if those whose
feathers have now been ruffled choose to
raise the cry of reform (as a New Zealand
MP has already done) this may be a very
beneficial spin-off. Despite periodic
lobbying and reports issued by the New

Zealand Justice Department in 1985 and
1989 nothing has yet emerged in the
shape of concrete proposals. Australians
have at least embarked upon piecemeal
reform. The technological changes that
have occurred since the 1960’s have
exposed considerable chasms in copyright
law. There are many examples some of
which should be of far greater concern to
TVNZ than news scripts - such as the
question of cable TV and satellite
broadcasts. Indeed, if 1 were a TVNZ
executive 1 would be lobbying the New
Zealand Government fast right now. But
that is another story...

Paul Sumpter is an Auckland based
partner in the New Zealand law firm
Kensington Swan

Indigenous media is a
priority, and not just a

luxury
In this, the second of a two part article based on her 1993 Boyer

Lecture, Dot West outlines the mechanisms for establishing a

national Indigenous Media service

Out of the Silent Land

I
n early 1984 the Federal Government
formed a special task force to advise on
Aboriginal broadcasting and telecom-
munications policies. The Task Force

report, "Out of the Silent Land", was released
later that year and in 1985 the government
endorsed over flip] of its recommendations.
"Out of the Silent Land" addressed the lack of
telecommunications and electronic media
available to Aboriginal people living in remote
Australia and at the same time stated that city
based broadcasting was being catered for
through the Public broadcasting sector. Sadly
this report did not go far enough to cater to
the growing needs of Indigenous Media and
the eight years since the report was written
were stifling for many groups.

The report also highlighted the need to
offset the impact of western television and
radio in remote communities, which was
brought about by the launch of AUSSATs
first generation of satellites. In the year of the
bicentennial some 85 remote Aboriginal and
Tortes Strait Islander communities were
given, through the Department for Aboriginal
Affairs, a facility called BRACS, Broadcasting
for Remote Aboriginal Communities Scheme.
The package included a satellite dish and

decoder along with some basic equipment
which allowed the community to interrupt the
radio or television signal and broadcast their
own programs within a 5km radius.

Brilliant idea, fantastic plan, but what
was forgotten were three very important
factors for the system’s success: consultation,
training and on-going funding. In many of the
85 communities who received BRACS, there
was no consultation by the Department of
Aboriginal Affairs about whether they wanted
the equipment or not. It was just delivered
and installed. Many of these communities
say that they were given only a half hour
course in how to operate the equipment.
About a year later the bureaucrats got it
together enough to realise training programs
were necessary to teach the community
members how to interrupt the incoming
signal and to make and present their own
community based programs. But in most
cases it wasn’t until two years after the
installation of BRACS that people received
this training.

In the meantime the communities had
become accustomed to the daily soapies and
the general infiltration of western culture.
As an Aboriginal person you start to wonder
about the motivation behind BRACS and the
governments’ failure to meet the challenge
it supposedly set itself: to allow remote

4 Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4



Aboriginal and Islander communities to
interrupt the broadcasting of western
civilisation to their communities. Was the
delay in providing training and infrastructure
a sub-conscious infiltration of white society
into Australia’s indigenous communities? It
certainly appeared that way.

ATSIC

N
ow that we have the Aboriginal

and Torres Strait Islander
Commission (ATS[C), things
are looking up for the remote

communities. Just this year 0993) the
Commissioners realised the worth of
Indigenous media and the importance of
BRACS. In their new policy paper they
have said they will develop a detailed
strategy for the "revitalisation’, over the
next three years, of BRACS. In the first
year they plan to pump $1 M into the
revitalisation and another quarter of a
million into training.

Even though BRACS has been installed
in communities for a number of years
without clear government policy or
assistance, in many parts of Australia
BRACS’ local programming is a vibrant
part of many community’s daily life. It has

been used to bail up government officials
and visitors to communities which then
allows community members who don’t
attend the council meetings an insight as
to who’s visiting, and why. It is also used
extensively to inform the community of the
daily business of council and its workers,
and community schools can access the
service and broadcast their own programs
and learn about electronic media.

Setting up our media groups around
Australia has been hard work, especially in
the absence of progressive government
policy for Indigenous media. The
Department for Aboriginal and Islander
Affairs began a policy development
process back in 1987. Indigenous Media
workers, along with their communities,
became extremely frustrated when reports
were not produced even though the
consultation process, in an ad hoc fashion,
had been conducted. We’ve been waiting
for the promised new policy for over five
years now. It has been extremely hard for
the broadcasting sector within the
Department of Aboriginal and Tones Strait
Islander Affairs to attract extra money
without a clear policy. There was only a
small number of Aboriginal and Tortes
Strait Islander media groups who were

fortunate enough to get on the funding list
of the then Department for Aboriginal
Affairs. The rest were left to fend for
themselves or try for the small amount of
funding available for Aboriginal
broadcasting in the Public broadcast
sector.

New Approach

I
t was not until October 1991, nearly 70
years after the birth of Australian
radio, that ATSIC, along with the
Department of Transport and

Communication, wrote a discussion paper
about Aboriginal and Torres Strait Islander
broadcasting policy. In April 1993, after
much consultation, the Commissioners of
ATSIC endorsed a new policy paper for
Indigenous Media in Australia.

To a certain extent the new policy
paper is reflective of what is happening
within Aboriginal and Tortes Strait
[slander Broadcasting and what will be
developed in the future. However, there
are still some areas of concern. The major
one is the use of the word broadcasting
when in actual fact we in the industry also
include our newspaper outlets, but the
policy paper doesn’t recognise this [orm of
media. There are other areas of concern
but it is apparent that ATSIC plans to use
the newly formed National Indigenous
Media Association as a body to consult
with and receive advice from. We as the
Indigenous Media industry now have a
forum for negotiations.

There is one other important aspect of
this new paper; a long term goal. In
association with Aboriginal and Torres
Strait Islauder Broadcasters, ATSIC will
seek recognition and appropriate funding
of the indigenous broadcasting sector in its
own right within the framework of the
government’s mainstream broadcasting
structure. If this goal is implemented it will
mean that we will be competing for funds
with the rest of the broadcasting sector of
Australia such as the ABC and SBS and it
will also allow our Industry to have the
same recognition and importance as our
National broadcasters.

At the moment media organisaflons
who receive ATSIC grants are required to
go to their ATSIC regional councils for
funding. This raises a conflict of interest
and is a major reason why the funding of
Indigenous media needs to he separated
from ATSIC. Our communities expect
Indigenous media to report truthfully and
fairly on all stories we broadcast. But in
some instances it becomes extremely



difficult for this to happen in relation to
ATSIC, our funding body. If there is an
adverse story about a regional council or
councillor it becomes very difficult when
these same people decide on your
organisation’s funding.

National Indigenous Media
Association

A
s Indigenous media groups

we have operated for many
years in separate arenas. There
were the groups who received

DAA/ATSIC funding, and the groups who
broadcast on Public radio; others who
broadcast on the ABC; the print media; the
television and video production groups and
not forgetting our individual Indigenous
media worker’s in the ABC and the SBS.

In May of 1992 a meeting was held in
Canberra which fornmd the National body
on an interim basis and in May 1993 the
National Indigenous Media Association of
Australia held its inaugural Annual General
Meeting. The association’s major objective
is to represent Indigenous media groups
individually and collectively on a local,
state, national and international basis while
maintaining and respecting the uniqueness
and authority of every group. As a
collective of all indigenous media in
Australia we want to enhance and further
develop the industry nationally and assist
communities in the establishment,
operating and development of their own
media.

Future Vision

I
would like Australia to recognise there
is an Indigenous media sector which
does exist and has existed and
developed for many years. We

currently have the ABC and SBS fully
funded and resourced by the Federal
government as national media services.
Why then not a national Indigenous media
service? Why not a national Indigenous
television station which can be accessed
from anywhere in Australia.

The service should have the capacity to
not only be televised from a capital city,
but also to broadcast nationally from a
region such as the Kimberley. Also,
Indigenous media should have the
capabilities of BRACS, and be able to
intercept the national broadcast and
televise our own local programs. This
would need to be an important aspect of
the service in recognition of our cultural
diversity and the language differences
within Australia’s indigenous nation. The
same approach could also apply to radio on
a national scale.

An organisation such as the National
Indigenous Media Association could provide
support and resources to its member
associations by way of providing a national
news service, music library, research
assistance, technical advise and even
administer the funding to its member
groups.

Non-Indigenous Australians could
benefit enormously from a strong
Indigenous media service. You would not

only get a be~ter informed view about our
culture but also you’d be able to see
pictures of yourselves from another point of
view. What about Aboriginal people making
a series of documentries about white
suburbia? What about Aboriginal comedy
and soapies? I’m sure you as White
Australians are sick of seeing and hearing
all the political and contentious issues
surrounding us, but there’s a lot more to life
and we can share this with you.

Everyone in Australia could benefit
from such a media service which would
give a more truthful and positive view
about ourselves as Indigenous Australians.
The possibilities for our future
development are endless but we can’t do it
without community and government
support. After all we are an essential
service and we see ourselves as providers
of a service for all Australians. A service
that reflects the cultural diversity of
this country. With this, a greater
understanding and awareness will evolve
and a healthier Australia will emerge.

I will end with these words from a
poem of Jack Davis’.

Let these two worlds combine,
Youm and mine.
7he door between us is not locked,
Just ajar.

Dot West is Chairperson of NIMAA,
Training and Broadcasting Coordinator for
the Broome Aboriginal Media Association,
and presents a weekly program on Radio
Goolarri in Broome.

The innocent dissemination defence
in defamation

Paul Svilans reviews a recent decision on the defence of innocent dissemination in defamation

proceedings and its implications for broadcasters

I
n a recent decision by Gallop J in the
ACT Supreme Court, Thompson -v-
Australian Capital Television and Ors,
the availability of the defence of

innocent dissemination in defamation
proceedings has been extended to include
broadcasters taking material by relay.

The Proceedings

T
he proceedings arose out of ~he
broadcast of The Today Show in
February 1994 in the Australian
Capital Territory by Australian

Capital Television ("Capital TV"). The
programme contained a segment in which
a woman made allegations that her father
(being the Plaintif0 had an incestuous
relationship with her while she was a child.
Those allegations were false.

The Plaintiff first instituted defamation
proceedings against Channel Nine, Sydney
in the Supreme Court of NSW. Channel
Nine was responsible for broadcasting the
matter in Sydney, which was taken on
relay by Capital TV. The proceedings
against Channel Nine were subsequently

settled by Deed of Release in which
Channel Nine agreed to pay the Plaintiff
the sum of $50,000 damages.

The Plaintiff thereafter instituted
additional defamation proceedings, this
time against Capital TV over the
publication of the same broadcast in the
Australian Capital Territory. The
imputations relied upon by the Plaintiff
were that the Plaintiff was guilty of incest
with his daughter of seven years of age

and thereafter, and that the Plaintiff had

6 Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4



fathered a child with his daughter when
she was only fourteen years of age.

Save for an argument on the
imputations pleaded, Capital TV pleaded

the defence of innocent dissemination and
defences arising out of the release given by
the Plaintiff to Channel Nine.

Innocent Dissemination

aIlop J held that it was settled
a person who was not

the author, printer of the "first
main publisher of a work

which contains a libel", but has only taken
"a subordinate part in disseminating it" will
not be liable if he succeeds in showing:

(a) that he did not know that the book 
paper contained the libel complained

of;
(b) that he did not know that the book 

paper was of a character liable to

contain a libel; and
(c) that such want of knowledge was not

due to any negligence on his par~.

These principles are an application of
those stated in the decision in Emmens -v-
Pottle And 0~.

In the circumstances of the subject
proceedings, Gallop J found that:

(a) Capital TV had received 
forewarning from Channel Nine or

otherwise of the content of the
programme containing the matter
complained of;

(b)Capital TV played no part in editing any
of the material which went to air, nor
did it have any means in place or other
arrangement with Channel Nine by
which the material to go to air could be
previewed;

(c) there was no indication to Capital 
prior to the programme being
transmitted that the programme was
likely to contain defamatory matter and
Capital TV did not have any reason to
suspect that it might;

(d) there was nothing in the licence
agreement between Channel Nine and
Capital "IV which gave Capital "IV as

licensee the right to vary or interfere
with the content of the broadcast,
except to insert local advertising
materials;

(e) the first Capital TV knew of any
complaint concerning the content of

the broadcast was when a letter of
demand was subsequently received
from the Plaintiffs solicitors.
The court concluded that Channel

Nine was in complete control of the
conduct of the broadcast and it was
intended and expected by Channel Nine
that the matter would be published without

alteration. In short, it was found that the
role of Capital TV was that of a conduit.

Consequently, Gallop J determined that
Capital TV was in the circumstances
entitled to succeed upon the defence of

innocent disseminator.

Release from Channel Nine

C
apital TV also argued that it was
entitled to rely upon the Deed of
Release given by the Plaintiff to
Channel Nine in its defence

because Capital TV and Channel Nine
were joint tortfeasors and the release by
the Plaintiff of Channel Nine operated as a
release in favour of Capital TV. Further, it
was argued, inter alia, that the terms of the
Deed of Release also covered Capital TV,
and therefore Capital TV was also released
from the Plaintiffs cause of action.

Despite holding that Channel Nine and

Capital TV were both joint tortfeasors,
Gallop J determined that the effect of section

ll of the Law Reform (Miscellaneous
Provisions) Act, 1955 (ACT) precluded him
from finding that the release of Channel
Nine also operated so as to release Capital
TV. His Honour followed the reasoning of

Beazley J in New South Wales -v- Mccloy
Hutcherson (1993) where it was held that
the rule that the release of one joint

tortfeasor operates in favour of all joint
tortfeasor did not survive the enactment of
section 5(1) of the Law Reform
(Miscellaneous Provisions) Act (NSW).

However, Gallop J found that the
Plaintiff did intend, in the Deed of Release
between the Plaintiff and Channel Nine, to
embrace any publication for which
Channel Nine was responsible, wherever it
took place, including publication by Capital
TV in the ACT, and Capital TV was
therefore also entitled to succeed on this
ground.

His Honour consequently ordered
judgment in favour of Capital "IV.

The Plaintiff has appealed to the Full

Bench of the Federal Court (Ed - refer
"Recent ACT defamation cases" this issue).

Implications

~ ubject to the judgment
withstanding the appeal, the

,judgment will provide welcome
relief to the many broadcasters

who take programmes on relay. Such
broadcasters oRen find themselves sued for
defamatory material contained in broadcasts
taken on relay, despite the broadcaster
having no other involvement whatsoever in
the material sued upon. Tbe decision would
appear to recognise that a Plaintiff will not
suffer any prejudice by having to sue the
original broadcaster, who will in the usual

course be liable for the republication of the
matter subsequently rebroadcast.

However, a Plaintiff may suffer
prejudice where the original publisher is
not solvent or where the prospective
Plaintiff incurs some disadvantage if the
proceedings cannot be heard in his/her
own choice of forum, It is submitted that
such prejudice would be minimal and the
circumstances are no different to the
traditional circumstances where a
distributor of, say, imported magazines
may have the defence available irrespective
of the solvency of the overseas publisher.

The decision may also give some
impetus to the finding of a similar defence
for printers. There are numerous
defamation proceedings on foot in a
number of jurisdictions against printers of
allegedly defamatory material. While
historically one could understand why a
printer could be heId to have taken a
relatively substantial part in the publication
of material held to be defamatory, printers
under modem technological conditions no
longer have such an input, arguably
entitling them also to take advantage of the
innocent disseminator’s defence.

As far as the joint tortfeasor rule is
concerned, there would be few who would
be unhappy with the burying of the rule.
The role has been a notorious "trap for
young players" and its demise may avoid
the necessity for utilising cumbersome
covenants not to sue when settling with
one joint torffeasor but not the other.

Paul Svilans is a partner of Bush Burke
&Co.



Telecom’s trial of Calling Line
Identification services

John Mackay reports on the introduction of calling number di~.nl~y and other

telecommunications services

T
elecom has announced that it will
trial calling line identification
("CLI") services in the Northern
New South Wales town of

Wauchope for three months from March
of this year. More than 400 households
and businesses in Wauchope will be
supplied with devices to take part in the
experiment which will be designed to
assess the social and privacy implications
of CLI services before their introduction.
Wauchope has been selected by Telecom
as the area in which to conduct a trial
because of the high percentage of local
calls which are made by residents - 60% of
total calls are between local residents.

Functions

C
LI is data that is generated at the
time a call is established and
includes the called party’s phone
number, the calling party’s

phone number, the time of day, the
duration of the call and the routing of the
call. One CLI service (known as calling
number display ("CND")) enables 
calling party’s nunther to be displayed on a
miniature screen attached to the called
party’s phone. CND will alIow people to
screen incoming calls and to make a
choice whether or not to answer them
(provided that the calling party has not
blocked the transmission of its CND).

Another CLI service is call return,
which allows a customer to instruct the
network to dial the number of the last
person who called that customer. Selective
call diversion services will allow calls from
numbers chosen by the subscriber to the
service to be diverted to another number
specified by the subscriber. CLI can also
operate as a de facto answering service
because the device affixed to the receiver
can store the last 20 telephone numbers
which have called. If the experiment is
successful, Telecom anticipates that it could
begin offering CLI services on a
commercial basis later this year.

CLI services not only offer customers
new applications, CLI services are claimed
to facilitate efficient management of traffic
on the telecommunications network,
efficient route selection and billing

8

procedures and enables more effective
information management systems to be
established.

Privacy

T
here are, however, serious
concerns that the privacy of users
will not be adequately protected. In
response to the concerns regarding

privacy Telecom has set up a local group to
monitor the progress of the experiment and
has also established a privacy committee to
advise it during the trial.

In short, the most important issue
is whether users will understand that
information about their telephone number
will he transmitted to the party they are
calling. There is the risk that there will be
inadvertent transmission of a customer’s
number to the called party. For example,
in a domestic violence situation where a
couple has separated, the calling party may
not wish the called party to know the tele-
phone number that the party is calling d-ore.

Another major privacy issue involves
business use of CLI. There is concern that
businesses will use CLI to identify people
making anonymous enquires and pursue
them with unwanted follow-up material. As
part of its experiment in Wauchope, it is
proposed that Telecom will provide laptop
computers to ten businesses which will
allow them to identify the caller
immediately from their number using
reverse phone book software.

Some of the privacy concerns
associated with CLI services may be
reduced by making available to customers
a "blocking" facility. "Blocking" refers to
the ability of the maker of the phone call
to decide whether or not to send their
number identification on any particular
occasion. There are two ways in which
blocking might occur:
1. Choosing not to send number identifi-

cation for a particular phone call. The
calling party would activate that choice
by dialling a particular code for each
phone call made.

2. Choosing not to send number identif-
ication from a particular phone line.

Blocking number identification prevents

the number appearing on the phone of the
called party, but does not prevent the
information being collected and stored in
the network. Tracing threatening, obscene
or malicious calls will be possible even if
the caller has blocked their number
identification. Information will also be
available to the emergency services about
the origin of the call, even when
the caller has blocked their number
identification.

Recommendations

T
he trial of CLI services was
recommended by Austel in its
report on Telecommunications
Privacy in December 1992. Austel

recommended that telecommunications
operators should adopt a cautious
approach to the introduction of CLI
services with weight being given to
consumer-based privacy concerns. The
principle of informed choice was
emphasised by Austel under which
consumers should be given an adequate
opportunity to understand how the service
is going to work, and how it will affect
them given their particular circumstances.

As part of this principle of informed
choice, AusteI recommended that the
Telecommunications Privacy Committee
supervise the development by the carders
and other interested parties of a code of
conduct that should ensure that customers
have the opportunity to make an informed
choice. The code would make provision for
a public awareness program to inform the
community about the implications of both
sending and receiving CND and the "default
option" where a customer does not make a
choice.

Telecommunications Act

I
n relation to service providers, Austel

recommended that the Telecom-
munications Act be amended to remove
any doubt whether Austel may vary its

service providers class licence to require a
service provider receiving CLI to develop
for approval by the proposed Telecom-

munications Privacy Committee a code of
conduct for dealing with such information.

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4



AusteI recommended that the code be
subject to the jurisdiction of the Telecom-
munications Industry Ombudsman so that
the Ombudsman can receive and resolve
complaints alleging breaches of the code

and, where applicable, recommend to
Auste! whether it should take action under
the service provider’s class licence for a
breach of the service provider’s obligation
to observe the code,

We await with interest the results of
Telecom’s experiment in Wauchope.

John Mackay is a solicitor at Blake
Dawson Waldron

Copyright Convergence
Group

Bridget Godwin describes the Group’s functions and Terms

of Reference

A
government initiative to establish
the Copyright Convergence
Group (the CCG) was announced
by the Minister for Justice,

Duncan Kerr, in October 1993. The Group
was formed in January 1994. The Chair
of CCG is Victoria Rubensohn, a
communications consultant. The other
members of the Group are Professor
Mark Armstrong, chair of the ABC and
director of the Centre for Media and
Telecommunications Law and Policy, Peter
Banki, Chairman of the Copyright Council
of Australia and a partner at Phillips Fox,
and Malcolm Colless, the General Manager
for Corporate Development and a director
of News Limited.

Terms of Reference

T
he CCG recently advertised for

comments and contributions
from members of the public and
interested parties. The Terms of

Reference for the Group were released by
the Minister on 16 March 1994 and read as
follows:

The Copyright Convergence Group is
asked to consider, having regard to the
fundamental changes which are occurring
in the manner in which copyright materials
are being used and the need to facilitate
such uses while providing appropriate
protection for copyright owners and
creating a positive environment for the
development of industry, and having
regard to Australia’s current international
obligations and ongoing consideration in
relevant international fora, the adequacy
and appropriateness of protection
under the Copyright Act 1968 (the Act)
for broadcasts and other electronic
transmissions and the underlying
copyright materials used in those
transmissions, in particular:

(i) the scope of the diffusion right granted
to authors of original works (s.31), the
makers of cinematograph films (s.86)
and the operation of s.26 of the Act
(references to subscribers to a diffusion
service) and to what extent (if any) 
rights of authors and makers of
cinematograph films to control the
electronic transmission of their works
should be varied or extended;

(ii) whether the owners of copyright 
sound recordings, and television and
sound broadcasts should have the same
exclusive rights with respect to cable
and other electronic transmissions as
are currently afforded to authors of
works and makers of cinematograph
films and to what extent (if any) the
rights of the owners of copyright in
sound recordings and television and
sound broadcasts to control the
electronic transmission of those
recordings and broadcasts should be
varied or extended;

(ill)whether copyright should subsist 
electronic transmissions which are
currently not the subject of protection
under the Act and if so, the nature of
any such copyright;

(iv)the operation of s.199 of the Act
(reception of broadcasts);

(v) the need for regulation of the
unauthorised use of secured or
encoded transmissions;

(vi) amendments v~hich may be
consequential on any of the above.
The Copyright Convergence Group

intends to consult widely with a broad
range of parties to assist them in
developing their views. Part of this process
is the opportunity to present written
comments to the CCG. Contributions
should be received by the Group by 22
April 1994. As is evident from the Terms
of Reference the CCG is not undertaking a

complete review of all copyright principles.
The CCG has been established to produce
a concise list of specific proposals
for legislative change which can
be considered by the government for
early implementation, and which
are intended to address some of the
more immediate problems arising in the
Copyright Act as a result of technological
convergence.

In addition to the process of written
consultation, the CCG will be holding a
seminar in early to mid June, which is
intended to be a further opportunity for
interested parties to comment on the
work of the Group. The Group will be
distributing an issues paper with
some preliminary views on necessary
amendments prior to the seminar, which
will be held in Sydney.

The Copyright Convergence Group
may be contacted by telephone on (02) 581
7417 or by facsimile on (02) 581 7778.

Bridget Godwin, Co-ordinator, Copyright
Convergence Group

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4 9



Asia Pacific
Satellite Fallout

Liz Fell reports

T
he burgeoning number of regional
satellites and TV networks beaming
across national boundaries is
straining regulatory frameworks at

both the national and international levels.
Governments in virtually every

Asian country are grappling with the
fallout in three separate areas: broad-
casting, telecommunications and radio
communications.

Positioned at the southern edge of the
region, Australia has been relatively
sheltered from the plethora of new satellite-
delivered TV networks, though domestic TV
signals have been dropped on our
neighbours via Aussat (now Optus).

The new Broadcasting Services Act will
be tested next year when Apstar-2 and
AsiaSat-2 begin beaming satellite TV to
some 53 countries, including Australia.

Alongside the ABC’s Australia TV
(complete with ads), China’s Apstar-2 will
carry the Galaxy group of programmers
which includes CNN, Home Box Office,
ESPN and others. News Corp’s Star TV,
based in Hong Kong, will use AsiaSat-2 to
deliver another menu of channels.

Redistribution

oth Star and Galaxy are competing
for redistribution agreements with
what will be initially a limited
umber of licensed TV operators

in each country they are targeting.
After entering the region with free

advertising channels, Star is now planning
to secure additional revenue from
subscribers. Through "entitlements
marketing", for instance, it wilI package
encrypted channels into tiers, themes
and pay-per-view options for national
redistdbutors in different counties/regions.

Without national redistribution
agreements, Star and Galaxy must try to
reach subscribers or viewers directly. This
direct-to-home delivery, which is banned in
some countries is expected to become more
expensive when our programmers migrate
to digital compression technology,
especially if they opt for proprietary
encryption/security systems.

Whether Australia becomes a large dish
farm with satellite "IV antenna perched on
suburban or rural rooftops, will depend in
part on these redistribution agreements and
the speed with which licensed operators,

and Telecom, implement terrestrial
infrastructure to homes.

PrivaUsaUon

A
Pstar and AsiaSat are only two of
the private satellites planning to
beam into Australia within the
next 18 months. Private operators

from Indonesia, Japan, Russia and the US
are also planning to launch powerful new
regional satellites with footprints that can
cover all or part of the continent.

The move towards private satellites
competing at a regional or global level with
the Intelsat consortium was unleased in the
early 1980’s by Regan’s "open skies" policy
in the US and by the new Luxemburg-based
Astra satellite in Europe.

With the widespread adoption of
privatisation and private competition in the
communications sector, Asian governments
have been quick to follow by licensing their
own satellite operators. This has allowed
some powerful conglomerates to enter the
telecoms carrier/TV sectors: Bimantara
from Indonesia, Shinawatra from Thailand,
Usaha Tegas and TRI in Malaysia and
several Japanese soga sosha such as
Mitsubishi.

US-based PanAmSat has become the
first private operator to challenge Australia’s
regulatory arrangements under the
Telecommunications Act which are
designed to ensure the two general carriers
are the primary suppliers of satellite
capacity within Australia. For services
beyond Australia, customers can secure
capacity directly from non-carrier satellite
operators.

PanAmSat last September asked the
then Communications Minister for a limited
exemption to distribute domestic TV and
radio services and to supply private
domestic telecoms networks through the
PAS-2 Pacific satellite. It is not challenging
the Optus monopoly on subscription TV
broadcasters under the Broadcasting
Services Act, though narrowcasters would
appear to fall within its ambit.

Regulatory issues

O
ther governments in the region
face si~nilar regulatory minefields
as they begin to grapple with
problems such as national bypass

and whether to allow landing fights for non-

carrier satellite operators and their TV
customers.

Subject to the Telecommunications and
Broadcasting Services Acts, Australian
programmers can upink and downlink to
non-carrier satellites, provided they have a
Iicence to operate a prescribed earth station
under the Radiocommunications Act.

In the international arena, privatisation
of international satellite supply has
been accompanied by a shift towards
viewing the geostationary orbit (GEO) and
radiofrequency spectrum as an economic
good rather than as a public resource.

This market-based shift is challenging
the spirit of intergovernmental co-operation
underlying the ITU, the specialist UN
agency responsible for, inter alia, regulating
access to and use of orbit/spectrum. Based
on the non-appropriation principles
governing the use of outer space resources,
the ITU radio regulations supplement the
ITU Constitufion/Convention and have the
force of an international treaty for members.

Fierce competition to occupy the GEO
arc that "sees" the high growth Asian
nations has led to operators trading in
orbit/spectrum, staking out multiple
"speculative" claims and parking "end-of-
life" satellites in slots claimed by others.

Current ITU listing suggests that there
is not enough orbit/spectrum in the
unplanned fixed satellite service (FSS)
bands for all the proposed satellite networks
to operate without interference. Even tiny
Singapore has filed for six slots.

This situation, which some have
characterised as "anarchic" has triggered
calls for changes to the unwieldy ITU radio
regulations. Others argue that many new
fiIings are "speculative" and will not reach
the financing, manufacture or launch stage.
This appears to be the position of the US
government which is planning to allow
Paru~mSat to launch its PAS-2 satellite close
to an unused slot registered to PNG.

With Australia and several other
regional nations applying to the ITU for
spectrum to launch Direct Audio Broadcast
(DAB) satellites, new technical co-
ordination and regnlatory hurdles may also
be on the horizon.

Liz Fell lectures in International
Communications and is a specialist
freelance journalist

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4



Feature

Australian and American
libel law reform

Professor David Flint, Chairman, Australian Press Council

T
hose Australians, who see our
defamation law as a significant barrier
to the free flow of irfforrnation, quite
often refer with approval to the

American model.
For example, Robert PuIlan, that

energetic champion of free speech, says in
"Guilty Secrets", that the "... American
system works on the assumption that free
speech is the road towards truth and that,
where speech is legally inhibited, gagged
by cultural institutions or self censored,
the lives of the people are not their own.
The First Amendment to the American
Constitution is itself a product of the period
when Americans embraced free speech and
the free press as a means of asserting the
rights of the people against the authority of
King George IIl’.

The First Amendment provides that
"Congress shall make no law ... abridging
the freedom of speech, or of the press..."

Until the decision in New York Times -v-
Sullivan in 1964, Australian and US laws of
libel were similar. The Supreme Court there
ruled that public officials (later public
figures) have to show that an allegedly
defamatory statement was published with
knowledge of its falsity. Alternatively, the
plaintiff must show the defendant published
the material with a reckless disregard
for the truth. A central question in US
cases is whether the newspaper or station
entertained serious doubts about the truth
of the publication. Later the Supreme Court
required private plaintiffs (as distinct from
public figures) to show the media acted at
least negligently when publishing false
statements (Gertz -v- Robert Welch lnc), As a
result, the media lose few defamation cases
in the US. When they do, damages are often
reduced on appeal.

Recent Australian cases

I
n two recent Australian High Court cases
(Stephen & Ors -v- West Australian
Newspaper Ltd and Theophanous -v- The
Herald & Weekly Times Ltd. & Ruxton),

similar but narrower arguments based on the
implied freedom of political communication
the Court has identified in our Constitution
were put by West Australian Newspapers
and the Herald and Weekly Times. In both
cases the plaintiffs are politicians.

Communications Law Bulletin, VoL 13, No. 4

One case is described in detail in
Pullan’s book. The West Australian had
described a trip by six members of a
Legislative Council Committee to int~uire
into the cost and accountability of
government agencies as "a junket of
mammoth proportions". According to
Pullan, the West’s youthful, energetic editor
Paul Murray thought of the Political
Advertising case (Australian Capital
Television Pty Ltd -v- The Commonwealth
(No 2)) as "the High Court doing what
generations of politicians have failed to do"
for free speech. He believed the West, "this
little newspaper selling on the wrong side of
Australia", was trying to do something for
the liberty of the national press.

In the Political Advertising case, the
High Court found in the penumbrae of the
Constitution an implied freedom of political
communication. The Court, almost twenty
years later than the Supreme Court of the
United States, but without the advantage of
an express guarantee, significantly moved
the balance between freedom of and
restrictions on speech. In breathing new life
into the Constitution, a particularly strong
High Court may now be about to do
something which legislatures have been
unable to do - effect some reform of
defamation law.

Problems with convergence

T
his potential convergence between
our two jurisdictions, that the
judiciary not the legislature is the
only likely source of defamation law

reform, points to a fundamental problem. It
is not in the interest of many legislators to
reform defamation law while it provides an
opportunity to stop unfavourable discussion
and indeed offer the possibility of substanfud
damages.

Resort to defamation law may, at the
same time, chill legitimate investigative
reporting of matters of public interest.
Pullan reminds us, for example, that when
the Melbourne Herald reported in 1975 that
Minerals and Energy Minister R F Connor
had continued to negotiate loans with Tirath
Khemlani after Connor’s authority bad been
revoked, the Minister issued a writ for libel.
Shortly after, he departed from the Ministry

for that very fault. Pullan also reminds us of
Jana Wendt’s interview with Alan Bond
where the explanation of a settlement to a
defamation action brought by Sir Joh Bjelke-
Peterson was: "We would have been liable
in any event .... IT]he Premier made it
[clear] that if we were going to continue to
do business successfully in Queensland,
then he expected that matter to be
resolved".

Relevant factors in the US

T
he present advantage for the media
in American substantive and
constitutional law, which seems to
weigh defamation law against the

public figure plaintiff, is, however, balanced
by certain ethical and procedural factors
which work against the media defendant.
These are not restricted to libel law; they
apply to all civil litigation in the US.

Walter K Olson argues that the
extraordinary level of litigation in the US is
the result of certain ethical and procedural
changes adopted over the years. The first
factor is that in the US costs do not follow
the cause. The winner cannot expect to
recover costs from the loser.

The second is the triumph of the
contingency fee. In almost every other
country it is considered unethical (as it is
with doctors) for lawyers to be paid more
for success in litigation. Tbe system seems
to have developed, says Olson, from the first
factor - that costs do not follow the cause.
Impecunious or unwilling clients have had
to have another way of recompensing their
lawyers.

While University of Iowa research
shows that many libel plaintiffs, at least
initially, would have been satisfied with a
correction or retraction, the contingency fee
system means a legal action is no longer
owned only by the plaintiff. He or she takes
on his or her lawyer as a partner "maybe a
senior partner, to whom words of
forgiveness butter no parsnips and gestures
of mercy pay for no beachfrunt condos".
Hiring a lawyer by the hour is similar to the
control one has over a taxi fare. The
contingency fee takes the client along for
someone else’s ride, aboard a high powered
machine typically geared to breaking



[!~ altitude records. These two factors -

’l contingency fees and the fact that costs do
not follow the cause - mean in effect there is
no disincentive to litigation. The way is open
for the irresponsible plaintiff.

The third factor which facilitates
litigation are the rules of civil procedure
which from 1938 simplified pleading to such
an extent that from Dioguardi -v- Dur~ing
plaintiffs were no longer required to allege
facts sufficient to constitute a cause of
action. After that it was very hard to get
pleadings thrown out on technicalities. And
they can be varied without great difficulty.
The previous prescription, the need to set
out a plausible case against a defendant
when beginning litigation, is no longer
necessary.

In addition, with the adoption of
generous ruIes allowing discovery and the
taking of oral depositions, which are not
restricted against "fishing expeditions",
American litigation now has a "sue first and
verify later spirit".

Discovery is now not even limited to
each side taking turns - the process can be a
free for all with simultaneous motions and
notices. Inevitably, says 01son, pretriaI
litigation has become a much bigger source
of legal business than trials themselves!

It is understandable, given the nature of
the Sullivan test which puts in issue the
mind of the journalist, there is a need for
reasonably generous discovery roles. But it
seems that in the US discovery is used more
to intimidate, to harass and to burden the
opposition with enormous legal costs. The
procedures can be protracted, and often
attract media attention. Nor is the trial made
cheaper, a result one would at least have
ex0ected from these changes. Since marginal
issues and evidence are admitted, the trial in
fact usually takes longer than before.

Thus while American substanti@ law
seems to favour the media, American trial
procedures, long, complicated and extremely
expensive, ensure that litigation costs are
often prohibitive. In one notorious case,
discovery, and discovery related litigation,
continued for thirteen years! The deposition
of a TV producer filled iwenty-s/x volumes,
totalling 3,000 pages and 240 exhibits - all
about the state of mind of the editor and
journalists on whether they seriously
doubted the truth of the publication.

The effectiveness of their defamation
law therefore concerns American as the
Austrafian law concerns our reformers, but
for different reasons. Randall P Bezanson,
Dean of the Washington and Lee University
Law School says American defamation law
is fundamentally "broken and dysfunctional".
Complexities and costs are such that only
those desperately interested in protecting
their reputations or positions sue. With
noted US defamation law reformer,

Professor John Soloski, he has made a major
study on defamation law reform. They found
that plaintiffs often have motivations other
than damages in suing for libel.

The 1991 US draft model:
Uniform Defamation Act

I
t is the fear of the cost of a libel suit

itself which discourages US media
publishing or pursuing controversial
stories of public importance. To

overcome this, US law reformers produced
draft legislation in 1991, the model Uniform
Defamation Act. (The Press Council has
proposed adoption of similar proeeduras Jn
Australia). The key to the model was to be 
new "vindication action". Plaintiffs could sue
for a court declaration establishing the truth
or falsity of a story. Defendants would thus
lose their constitutional defences because the
reason for them - the chilling effect on
newspapers of file prospect of heavy damages
- would disappear. The action was to
be simple, and was not to be clogged by

procedural issues. Plaintiffs would be attracted
by its speed and the lower costs involved.

The model Act provided that if at any
time before 90 days after service of process
the defendant agreed to publish a sufficient
retraction, the court was to dismiss the
action. Defendants would not have been
obliged to concede falsity, something
defendants are rarely willing to do. They
would have been required to stipulate that
they do not assert the truth of the
publication or do not intend asserting its
truth.

If the plaintiff were successful, the
defendant would have been ordered to
publish the written findings of fact which
would be required to be included in the
judgment. Alternatively, at the option of the
defendant, he or she would have been
ordered to pay to the plaintiff the cost of
publishing those written findings of fact. In
certain cases costs could have been
awarded. Damages would only have been
awarded where the New York Times v.
Sullivan rule was satisfied.

There was, however, little support for
the 1991 model Act from any sector and,
indeed, rigorous opposition from media
groups. The Act was doomed. With little
hope of being adopted, it was eventually
withdrawn.

The 1993 US draft model:
Uniform Correction or

Clarification of Defamation Act
- Central features

T
he largely unnoticed retraction
provisions were, however, revived
in another draf~ model, the Uniform
Correction or Clarification of

Defamation Act (1993). This model has
attracted wide support and was approved by
the uniform state law commissioners this year.

Central to the 1993 model Act is section
5 which provides:

"If a timely and sufficient correction or
clarification is made, a person may recover
only provable economic loss, as mitigated by
the correction or clarification."

According to the framers, the section is
designed to encourage a publisher to grant
a request for correction or clarification by

providing that a requesting party may seek
only damages for provable economic loss in
the event of the timely publication of a
sufficient correction or clarification. To be
"timely" and "sufficient", the correction or
clarification must meet the requirements of
section 6 (Ed- see boxed section).

In limiting recovery of damages to
provable economic loss as mitigated by
the correction or clarification, the Act
anticipates that any loss caused by the
publication can be significantly reduced by
publication of the correction or clarification.

Under section 6 and subject to possible
extension under section 4(c), a "timely"
correction or clarification must he published
before or within 45 days of a request for
correction or clarification.

In the accompanying commentary, the
authors of the draft explain that the
characteristics of a "sufficient" correction or
clarification will vary depending upon the
frequency and nature of the original
publication and upon the timing and nature
of the correcting or clarifying publication.

3r~e general focus of "sufficiency" under s.6
is to seek to assure that the correcting or
clarifying publication is "reasonably likely to
reach substantially the same audience" as
the challenged publication. The Act thus
uses a functional standard aimed at effective
vindication of reputation rather than one
focussing mechanistically on particular
Iocation, identity of medium, specific size of
audience, or the like. In attempting to
effectuate the goal of reaching substantially
the same audience as the challenged
publication, the 1993 model Act requires
that the correction or clarification also be
judged in terms of its prominence and the
manner and medium of its publication.
These criteria require that a judgment be
made in each particular case with respect to
the sufficiency of the particular publication.

The authors point out that newspapers
and other frequent publications have been
the principal subjects of correction or
clarification statutes in the United States. At
times the corrections or clarifications have
been required to be placed in similar if not

identical locations to those in which the
original story occurred, although even this

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4



Secllon 6 provide~.

(a)A con~tion or clarification is timely g it is published before, or ~ 45 ~ ~r,
r~eipt of a ~qu~t for co~on or c~fi~fion, unless ~e ~ ~s ~tended
~d~ ~n 4(c).

~) A ~on or c~cafion is ~nt ~ i~
fl) is ~b~ ~ a provence ~d ~ a ~er

~h ~b~ly ~e ~e audience as

(2) re~e~ ~ ~e s~t ~ co~ or c~ed ~d:
(i) co~ 

C~) ~ the case of de~ato~ meaning arising f~m other ~ the express

or ~ ~ i~ ~: or

~d di~s ~ ~nt to as~ the ~ of ~e s~tem~ ~d
(3) is communicated to ~e person who has made a request for co~ecfion or

d~c~on.
(c) A come.on or cla~cafion is pub~sh~ ~ a m~ium rea~nab~ h~ely to ~a~

subs~ ~e ~e audience as ~e ~b~fion compl~ of if it is publish~ in

a lair i~ue. ~fion, or br~d~st of ~e ofi~l ~b~fion.
(d) ff a l~r i~e, ~ifion, or br~d~st of ~ ofi~na[ 9uhli~tion ~ ~t be ~b~

~ia ~e ~e ~ es~shed for a ~ely
or ~n is pubtished in a manner ~d me~mm reasonably ~kely to re~h
subs~n~y ~e ~e aadi~ ~ ~e publi~fion ~mphin~ of

(1) it is ~mely pub~shed ~ a reasonably p~t

(i) ~ ~other medi~ ~ely to r~ch
o~ ~abli~fion; or

(~) ff ~e p~ ~ot ~ on ~o~er mediu~ ~ ~e newsier ~ 
~ gener~ ~lafion in ~e ~on
dis~buted;

(2) reasonable steps are ~ken to correct undistributed copies of ~e ordinal
pu~fio~ ~ any; ~d

(3) it is pub~sh~ in ~e n~ pmc~ble issue, edition, 
o~ginal ~br~on.

(e) A co~ecfion or cla~fion is ~cly and ~cient ffthe p~cs ~cc ~ ~fing tha~

~t ~s fime~ ~d ~cien~

rule has been dependent upon a number of
factors, including the nature and scope of
the original story as well as the newspaper’s
practices concerning reserved space for

"Under the Act such alternatives, as well
as others presented in different types of
media must be judged in each case in terms
of the requirement that the correction or
clarification, in its location and prominence,
should be reasonably calculated to reach
substantially the same audience as the
original publication. Thus, in the case of an
alleged newspaper defamation occurring in
a smaller story appearing on an inside page,
use of a regularly published corrections
column at a fixed location, e.g. at the front

editorial page, may ofien suffice. Use of
such a regularly placed column may or may
not suffice for a publication appearing on
the front page or in a speciaiised section of
the paper."

¯ Other aspects of the 1993
model Act

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4

T
he 1993 model Act is published with

a detailed commentary, and the
following paragraphs are based on
that.

The authors explain that in the case of
an alleged radio or television broadcast
or cablecast defamation, publication of a
correction or clarification in a subsequent
broadcast or cablecast of the same
program (e.g. during a succeeding daily
news program, or weekly newsmagazine
program, in the same time period) would
ordinarily suffice. Where the original
broadcast or cablecast had been on a non-
recurring program, however, publication of
the correction or clarification on the same
station or network or cable system during
the same time of day would likely constitute
a reasonable alternative in most instances.

There are other contexts. The authors
say, for example, that correction or
clarification of a defamatory employee
reference or evaluation may require no
more than contacting those persons or firms
to whom the defamatory statement was
communicated. If the statement had made
its way into permanent files or had reached

broader audiences, however, reasonable
efforts to have the material removed from
such files or to communicate the correction
or clarification to identifiable members of
the broader audience might be required. In
the ease of an oral defamation to friends or
colleagues, a letter to those persons
correcting or cIarifying the defamation
might suffice, on the assumption that word
of the correction or clarification would
spread as rapidly in the channels of gossip
as did the original defamation.

For a book currently being sold, where
a subsequent printing or edition will not be
timely published, reasonable efforts to
correct or clarify are set out in subsection (d)
and involve the following measures: timely
publication in an alternative medium;
appropriate corrections in any future
editions; and reasonable steps to correct
undistributed copies Coy "undistributed" is
meant books not yet shipped by the
publisher to its customers). Suitable
alternative media and reasonable steps to
correct undistributed copies should be left, in
the first instance, to the parties, and, if
necessary, to the courts to evolve over
time. Where the parties cannot agree on
an alternative medium and the original
distribution was national in scope, use of a
publication likely to reach a substantially
equivalent audience should ordinarily suffice.

Finally, the requirement of making
reasonable efforts to reach substantially
the same audience should be equitably
construed, the authors say, so as to achieve
the over-riding purpose of the Act to give
incentives for the publication of reasonably
effective corrections or clarifications. To this
end. the section is not intended to guarantee
that in all cases a correction or clarification
will reach the very same audience, nor does
it require that a publisher achieve the
impossible in attempting to reach a
substantially equivalent audience.

Subsection (b) (2) states the general 
that a "sufficient" correction or clarification
must correct the original communication.
An equivocal correction or clarification will
not satisfy this requirement.

An interesting provision is that used
wheu an innuendo is published. Where
the alleged defamation was the result of a
meaning arising from other than the
express language of the publication or a
statement attributed in the publication to
another person, a sufficient correction or
clarification need only contain a statement
that the party making the communication
did not intend the non-expressed meaning
and disclaims it, or that in publishing the
attributed statement of another person the
publisher disclaims any intent to attest to
the truth of the facts contained therein. This
will allow the publisher to disavow the
alleged meaning and yet stand behind the

3.3



~facts~ of the story.
Subsection (b)(~)Off) provides a

mechanism for a defendant who repeats a
defamation from another ~ource to "correct"
or "clarify" by indicating that the defendant
did not intend to assert the truth of the
statement but merely reported what another
had said, This form of "correction" does not,
however, vindicate the plaintiff’s reputation
because it does not necessarily indicate that
the statement is false, only that the
particular defendant does not assert that it is
true. A defendant relieved of liability for all
but provable economic loss by such a
correction should be required to identify the
person asserting the truth of the statement
even if the original publication did not do so.
This provides the plaintiff the opportunity to
seek vindication frnm the source.

Nothing in this section, however,
requires the news media or others to
disclose the.identity of confidential sources.
Thus, if there is a confidential source, the
media defendant would have three
alternative courses of action: (1) limit
liability by issuing a correction under this
section and identifying its source; (2) issue
a correction under subsection (b) (2) (i) 
(it) without identifying the source but fully
Vindicating the plaintiff’s reputation; or (3)
defend the defamation action.

The 1993 model Act would apply to all
claims for damages arising out of harm to
personal reputation caused by the
publication of falsehoods. Thus, certain
actions for emotional stress and breach of
privacy could be covered, although not
defamation as such.

the difficulties for defamation law reform
whether here or in the US. The latest
American proposal does seem to have the
advantage of stressing the vindication of
reputation as the primary justification for
defamation law - a poim naade by the NSW
Law Reform Commission.

The quid pro quo in the correction
procedure of limlting damages to economic
loss would, if approved here, have a bigger
impact because plaintiffs have a more
successful record. If this is to be coupled
with a change in the substantive law making
it more difficult for public figures to sue, it
would be more attractive to plaintiffs.

The great advantage of such a change in
the defamation law wouId be the pursuit,
and the early publication by the media, of
matters of public interest. If, for example,
the Australian public had earlier notice of
some of the major financial debacles of the
1980s, it is possible that the losses could
have been lower. The beauty of the current
US proposal is not that the media’s power
would be unlimited - it would still be liable
for losses - but that plaintiffs would have to
prove loss. This is food for thought for
reformers here.

Development

T
here is potential for some convergence
between the US and Australian
substantive libel law being modified
by constitutional considerations.

The present High Court has already
demonstrated a remarkable ability to lead
the development of tbe law in a number of

significant areas. The context of litigation
in the US has opened up libel law to
the impecunious and even unwilling
libel plaintiff which because of the
procedural complexities impose considerable
unrecoverable costs which only the richest
media organisation can contemplate. In
Australia, only the rich and powerful
normally have access to the courts for
defamation. However, Australians do have
access to an established system of alternate
dispute resolution through the Press
Council. V, qaile the way American litigation

is conducted calls out for reform, the
suggested solution, for practical purposes,
seeks to side-step and cut short those
complexities.

Its success depends on the proposition,
supported by research, that many if not
most American litigants, at least initially, are
more interested in vindication than
damages. But how does one persuade the
plaintiffs lawyers to follow this course?

An alternative to this approach might be
for the American media to endorse the
concept of media accountability through
press or news councils. Professor Louise W
Hermanson’s work in this area, including
her inajor survey of news council complaints,
suggests that alternative dispute resolution
through such bodies, supported by the
media, inay well provide the remedy which
the principled libel plaintiff cannot easily
achieve in the litigation forest. This process
should not inhibit the application of the
proposals for legislative reform; experience
demonstrates that successful news councils
can exist alongside legislation,

-Responses

T
his model Act has attracted

significant media support. It dpes
not seek, of course, to cure the
inadequacies of US litigation at large

- that would mean taking on too many
vested interests.

However, Henry Kaufman, general
counsel of the New York based Libel
Defence Resource Center, which represents
media defendants, is cautious about the
1993 model Act. He says:

"It is possible to envision that more
potential claims will be resolved without
litigation and that what litigation does go
forward - despite publication of a correction
or clarification - will be less costly and less
extended. It is even possible ultimately to
envision that, with the fear of costly and
extended litigation lessened, both the
accuracy of journalism and the protection of
reputation will be enhanced."

The unacceptability to the media of the
earlier proposal for a "vindication action"
and the lack of support from other quarters
for the Uniform Defamation Act demonstrate

Cast And Crew contracts-
ASC provides

prospectus relief
Katherine Sainty outlines a Class Order issued by the

Australian Securities Commission

roducers who offer points to cast
land crew as part of their package
have been exempted from the
prospectus provisions of the

Corporations Law. Under anewClass
Order effective from 6 October 1993, the
ASC has exempted service contracts that
offer points or an entitlement to revenue or
copyright in a film.

The exemption is extensive and also
applies to contracts offering a share in the
final work or revenue to any person in the
film, writing and entertainment industries
who provides personal or professional
services, or a script.

The exemption does not apply to private
investors - a producer will still have to
provide a prospectus for their contributions.

The Class Order effectively ends debate
on the way in which contracts for cast and
crew should be drafted to avoid the risk of
contravention of the Corporations Law, by
recognising and reinstating an industry
practice. The exemption has a wider reach
than the fihn and television industries and
encompasses arrangements reached with
recording artists and live performers in
stage productions.

Practically, where a producer proposes a
contract for a cast or crew member for a fihn

14 Communications Law Bulletin, Vol. 13, NO. 4



where they are given a share of the net profits
of the film, the Class Order requires that the
contract include the following elements:
1. Personal or professional services are to

be provided;
2. No money is to be paid to the producer

by the cast or crew member for the
profit share;

3. The right of the cast or crew member
under its contract to terminate the
contract or take action for default is
independent of other crew members’
contracts;

4. No other participation interest is given
and the profit share does not relate to
any other securities;

5. The contract is made before 31
December 1995.
If a contract is one with a script writer

for the acquisition of the rights in a script, it
will also be exempt from the prospectus
provisions of the Corporations Law under
this Class Order if the script has been
written by the person receiving the profit
share or an employee or officer of the
company receiving the profit share. In other
words, if a producer has commissioned a
script from a script writer who is not an
employee or officer of that producer’s
company and the producer wishes to assign

the rights in the script to a second producer,
the producer is not entitled to any profit
share as part of the consideration for that
assignment.

This is conistent with the rationale
which prompted the ASC to grant the ruling.
The ASC views cast and crew contracts and
others as service contracts rather than
investment contracts with the entitlement to
the participation interest or profit share
being an incidence of payment for those
services.

However, where a participation interest
is granted as part of the sale of an asset, to a
party who is unrelated to the provision of
services, no relief is available.

The Class Order has a sunset provision,
31 December 1995. The Order and related
issues will be reviewed prior to that date.

Philip French of the ASC has
acknowledged the valuable contribution of a
number of industry bodies in formulating
the Class Order.

[This article was hem over from the Vol
13 No 3 issue of the Communications Law
Bulletin].

Katherine Sainty is a solicitor with Allen
Allen & Hemsley

"Music on Hold"
copyright test case-

future challenges
Anne Peters looks at a recent important test case which

considered the copyright implications of playing music to

telephone callers placed on hold

I
n this report Pete~s says the case highlights
certain di~culties under copyright law,
and suggests that the whole question of
music on hold might be an appropriate

area for consideration by the newly-formed
Copyright Convergence Group.

The case

I
n APRA Ltd v Telstra Corporation Ltd,
the Federal Court (Gummow J) decided
that playing music to telephone callers
placed on hold ("music on hold") does

not constitute an infringement of copyright
under the Copyright Act 1968 (the "Act").
The parties to the case sought to test the
consequences under the copyright law of a
number of agreed factual situations.

The Court held that none of the

Comrnunicatlons Law Bulletin, V01. 13, No. 4

exclusive copyright rights referred to below
had been breached and that Telecom, and
businesses using equipment connected to
Telecom’s telecommunications network,
were therefore entitled to play music on
hold without infringing copyright.

At the date of writing, appeal papers
were due to go to the Federal Court
registrar for settling in mid-February 1994.
No date has yet been set for the appeal
hearing. Accordingly, the decision should
be treated with some caution at this stage.

Background to the Decision

T
he Australasian Performing Right
Association Limited ("APRA") is the
assignee of certain copyright rights
in the majority of Australian lyrics

and music and acts as a collecting agency
for the payment of royalties to the relevant
songwriters and publishers. APRA
contended that Telstra Corporation
Limited (trading as "Telecom"), which
provided a music on hold service known as
CustomNet, was:
¯ by transmitting music on hold played by

third parties, or by playing its own
music on hold - performing the music
(that is, the "work") in public and
causing the work to be transmitted to
subscribers to a diffusion service in
breach o/the Act; and

¯ by transmitting music on hold to mobile
telephones - broadcasting the work in
breach of the Act.
APRA based its case on sections

31(1) (a) (iii)-(v) of the Act which 
that copyright, in relation to a literary or
musical work, includes, respectively, the
exclusive right to perform the work in
public, to broadcast the work and to cause
the work to be transmitted to subscribers
to a diffusion service.

The Decision

The Court held as follows:
Performance of a work in public

(s31 (1) (a) (iii))
A public performance resulting from

the emission of sounds from an apparatus
which receives electromagnetic signals is
deemed under the Act to be caused by the
operation of the receiving apparatus, not
the transmitting apparatus (refer s27(3) 
the Act). The Court held that this clearly
refers to the person who has control of the
receiver (being the earpiece or speaker of
a telephone). Accordingly, Telecom could
not be said to have caused a public
performance by playing music on hold.

Broadcasting a work (s31(1) (a) 
Playing music on hold to callers who are

using a mobile telephone network
constitutes a transmission by wireless
telegraphy (an element of the definition of
"broadcast" in the Act). However, to be 
broadcast within the meaning of the Act,
the transmission must be "to the public". As
a technical matter, each mobile telephone
user, according to the Court, is properly to
be viewed as receiving a separate
transmission. In addition, the mobile
teIephone network service is essentially a
service to facilitate confidential
communication between two people.

The Court held that it would be a
distortion of the broadcasting provisions
of the Act to hold that if, during the course
of this private communication, one party
was to communicate a work to the other

15



party, this would amount to a broadcast by
Telecom "to the public". It would be
irrelevant who played the music which was
transmitted to the mobile telephones.

(With respect, it is difficult to see how
"confidentiality" has any bearing on the
public/private distinction drawn in
previous cases regarding the meaning of
"public" - a communication could be a
"public" communication (being between
people in their public capacity), but be
confidential.)

Causing a work to be distributed to
subscribers to a diffusion service (s31(1) (a ) Cv 

A central feature of any "distribution" is
a uni-directional flow of something from
one to more than one. The service
provided in this case had the primary
function of facilitating communication
between two people and could not be
regarded as a service of distributing matter
(such as music). Nor was music on hold 
service transmitted to the premises of
subscribers to the service, because nobody
subsefibes to receive music on hold.

Even if the provision of music on hold
was a service of distributing matter, there
was no agreement to provide such service.

Therefore, Telecom had not caused music
to be transmitted to subscribers to a
diffusion service. The Court noted that the
above principles applied equally to the
transmission of recorded music as to the

¯ transmission of music derived from radio.

Comment on the Decision

I
n view of the increasing incidence of
music on hold, the question of
copyright infringement in relation to
this activity is one of some importance.

It is to be welcomed that this test case was
instigated, however facts citing broader
examples of instances of the provision of
music on hold would have assisted in
resolving certain issues otherwise
highlighted by the case. The increasingly
common use of "loudspeaking facilities" on
certain telephones affords an example of one
such issue.

It would appear to follow from the
Court’s reasoning, that if a calling party
were to receive music on hold whilst
waiting for the called party, and was in turn
to place that music on hold onto the
loudspeaker of their telephone, this might
constitute the giving of a public
performance by the calling party (as the
person causing the operation of the
receiving apparatus) under s27(3) of 
Act.

One relevant issue would be whether
there was a performance of the work in
"public". In the context of telephone
loudspeaker use, this could depend on a
number of variables, for example:
¯ whether there happened to be other

persons who were capable (or might be
capable) of hearing that particular
music on hold being played; and

¯ whether, if there were such persons so
capable, whether they were hearing the
music in their pubfic or private capacity.
The case law has consistently drawn the
obvious, and rather unhelpful,
conclusion that "public" means not
"private, domestic or quasi<tomestic".
It should be apparent that, as a

practical matter, these variables are such
as to make it very difficult both for
copyright owners (and collecting societies)
to monitor when there has been a public
performance of a copyright work and for
companies to ascertain with any degree of
certainty their liability in respect of such
"performances".

Furthermore, when one considers, as
the Court mentioned, that music on hold
comes unbidden to a calling party, it is
difficult to characterise our loudspeaker
example as a "pubIic performance" (as
popularly understood) or to accept that
such a result could have been intended by
the legislature.

It has been said (by G.Wei) that:
"(i)f the performance occurs as 

adjunct to some commercial activity, then
almost certainly the performance can be
regarded as public ... The critical factor
which the court will have regard to is the
character of the audience. If it is a
domestic or quasi-domestic audience, then
it will be treated as a private performance.
The question as to what is a domestic
audience is not easy to answer. Factors
which will be looked at include the
commercial nature of the performance, the
effect of the performance on the value of the
copyright, and the question as to whether the
copyright owner has any legitimate
expectation of reaching the audience in
issue. ~ (emphasis added)

As an example, suppose that a calling
party rings a department store from their
office about a personal charge account and
places music on hold onto a telephone
loudspeaker which in turn is heard by
fellow employees. On one interpretation of
the above passage, the fellow employees
are there in their "public" capacity and
thus there would be a public performance.

Another interpretation would be that the
"performance" was not commercial in
nature and had little, if any, effect on the
value of the copyright, and therefore was
not a public performance under the Act.

Future Reforms

A
lthough, for immediate
purposes, it is not necessary to
draw any final conclusions, the
above example serves to

illustrate that existing copyright law is not
always readily adaptable to new forms of
technology and new uses of copyright
works. Any such uncertainty is undesirable
and clearly serves only to increase the
costs of securing corporate compliance.

We can expect that collecting societies
(such as APRA) will continue to take 
assertive stance in relation to collecting
royalties for use of copyright works (the
development of a blanket licence scheme
by the Copyright Agency Limited for
photocopying by large corporations is one
such example). However, it may be more
appropriate, no matter the outcome of the
appeal in this case, for the newly-created
Copyright Convergence Group to place on
their agenda, the question of whether or
not the balance of public interests is in
favour of copyright owners having
exclusive rights in relation to music on
hold.

APRA Corporate Ucence Scheme

I
n the context of a recent case, APRA
agreed to grant to the Commonwealth
Bank. a licence to perform in public
any musical work in APRA’s repertoire

for a fee of 50 cents per full-time employee
per annum, indexed annually in line with
the CPI increase. The same terms are now
offered generally by APRA to corporations
who use music in the workplace under
APRA’s Corporate Licence Scheme.

This "blanket" licence eliminates the
need to negotiate a performiug licence fee
on a song-by-song basis and, if applicable,
the obligation to maintain accurate records
of such public performances. It is still
possible, of course, to negotiate a "per
usage" licence with APRA. The Corporate
Licence Scheme could also cover use of
music on hold which might amount to a
public performance (as referred to in the
examples cited above).

Anne Peters is a solicitor with Freehill
Hollingdale & Page

16 Communications Law Bulletin, Voi. 13, No. 4



Recent ACT defamation cases
Noel Greenslade provides a round-up

I
n Packer -v- The Australian
Broadcasting Corporation & Ors, the
plaintiff sued in respect of an edition of
"Lateline broadcast on 11 October

1990. The program dealt with corporate
collapses in the 1980’s, the alleged failure
of the Labor Government to prevent
these events, and depicted now failed

entrepreneurs such as Messrs Bond and
Skase as having enjoyed access, through
financial patronage to government leaders.
The program described practices used by
unscrupulous corporation controllers to
"rip off’ shareholders, such as "skimming",
"window dressing", and "insider trading",
and the reporter then said:

"It’s now clear in the heady boom times
of the 1980’s, many major corporations
used these practices and many more were
tempted to use them. But what is not clear
is why no one in the Labor Government
did anything to seriously investigate them
or stop them.

The immediate reason can be found in
the events of the time".

At this point in the broadcast, a
background shot displaying the plaintiff
engaged in conversation with the then
Prime Minister, Mr Hawke was broadcast
lasting approximately 4 seconds, during
which time the reporter said:

"Before the crash, entrepreneurs were
national heroes, their deals were barely
questioned. They might, if you were lucky,
even assist you in your re-election".

Later in the program there was an
interview with the Hon. Michael Dully,
Federal Attorney General on the role of the
NCSC. The interviewer asked Mr Duffy at
the beginning of the interview:

"If Malcolm Fraser and John Howard
presified over the era of the tax evader,
and the avoider, it would be fair to say,
would it not, that your Labor Government
has presided in the 80’s over the era of the
corporate crook?".
and in a later question:

’q’alking for obvious reasons in general
terms, do you believe that there are
business people walking around in
Australia now who should be behind bars
and, secondly, if so, how confident can you
be that that is where they will end up?".

At the end of the interview, as the
program closed, the image of the plaintiff
and Mr Hawke was broadcast agaiu.

The plaintiffs lawyers wrote to the ABC
complaining of delamatory inferences that

they alleged flowed from the program
concerning the plaintiff, and demanded an
apology. The ABC responded by denying
that any of the specific imputations alleged
by the plaintiffs lawyers could have arisen
from the broadcast and stated that they did
not believe an apology was warranted.
Nevertheless, on 18 October 1990, the ABC
wrote to the plaintiff’s solicitors and
suggested a statement in the followng

"Welcome to the program ... before we
start tonight, I’d like to refer back to our
program last Thursday.

You may he aware that lawyers acting
for Mr Kerry Packer have complained to
the ABC about the Lateline program.

It was called ’q’he Horse has Bolted"
and examined why the Bawke
Government had failed to properly
regulate the corporate sector.

The Report included three seconds of
well-known file footage of Mr Packer at a
dinner with Prime Minister Hawke.

Mr Packer’s lawyers have complained
that some viewers may have concluded
that Mr Packer was in some way involved
in corporate fraud.

We didn’t intend any such meaning
and we don’t believe viewers would have
drawn this conclusion, but if any viewers
did so, we apologise to Mr Packer for
that".

The plaintiff was not satisfied witb this
offer and through his solicitors replied
suggesting a different form of words.
However, on 18 October 1990, the first
defendant’s version was broadcast with the
exception that the words "four seconds"
were substituted for the words "three

In his reasons for decision of 25
Novermber 1993, Justice Higgins found
that whilst the program did impute that the
plaintiff had aided politicians being re-
elected, such an imputation alone was not
defamatory unless it was further imputed
that such assistance in gaining re-election
was for an illegal or improper purpose, and
found that an imputation that the plaintiff
had bribed politicians to ensure they did
not investigate his criminal activities was
not made out. However, the following
imputations were found to be made out:
(a) that the plaintiff was guilty of corporate

fraud;
(b) that the plaintiff had acted deceitfully 

manipulating company accounts;

(c) that the plaintiff had acted dishonestly
in stripping companies of their assets
for his personal benefit; and

(d) that the plaintiff had engaged 
disreputable financial dealings in
connection with companies controlled
by him.
Justice Higgins awarded $40,000 for

damage to the plaintiffs reputation, $5,000
for aggravated damages, and $2,750 for
interest. Matters aggravating damages
were the admitted falsity of the allegations,
although His Honour noted that he was
not satisfied that the defendants had
intended to defame the plaintiff, and the
rejection of the plaintiff’s request for an
appropriate apology and the publication of
an inadequate apology which was
described as ".... appallingly incompetent
and arrogant....".

Defamation of a "class" or
"group" - identification of

individnals

ichard Farley, Graham Blight,
John MacKenzie, William
Bodman, Ross Maclver, and
Neil Samuels have all brought

separate proceedings in the A.C.T.
Supreme Court against John Faidax Group
Pry Ltd & Ors in respect of an article
published in the "Financial Review" on
22 June 1992 entitled "Meatman sent
packing to undertakers". The article
criticised activities of unnamed officials,
representatives, lawyers and consultants
engaged by or acting for the National
Farmers Federation and the Victorian
Farmers Federation. The Plaintiffs allege
that they are, or were at the relevant time,
officials of the National Farmers Federation
or the Victorian Farmers Federation, and
each of them alleges that the matter
complained of was defamatory of him.

The defendants (except for William
Matthews) brought an application to strike
out the statement of claim on the basis
that none of the plaintiffs could be
identified from the matter complained of.
Justice Higgins dismissed the application
and in his reasons for decision of 25
November 1993, discussed the factors he
considered relevant to whether
defamatory statements made about
members of a class of persons without
expressly identifying individuals within
that class, can give rise to cause of action

Communications Law Bulletin, Vol, 13, No. 4 17



on behalf of individuals within the class so
described. Those factors were:
1. Whether the matter complained of

properly interpreted, defames all or
some of the class; if the matter
complained of conveys a meaning that
defames all members of the class, it is
more likely that each member of the
class will have a cause of action.

2. The size of the class; the smaller the
size of the class, the more likely it is
that individuals within the class will
have a cause of action.

:3. The generality of the defamatory
allegation; Justice Higgins commented:
"The more general the allegation, the
less likely it is that the average
reasonable reader would interpret the
matter complained of as defaming
each member of the class or, if
appropriate, any of them. On the other
hand, the more specific the allegations
against a large class, the less likely it is
that the average reader could accept
that the matter complained of conveys
the relevant imputation against each
member of the class".

4. The extravagance of the allegation: the
more extravagant the allegation, the
less likely that the average reasonable
reader would accept that imputations
were conveyed against any or all
members of the class.
His Honour found in this case that

because the allegations in the article
related to a specific fact situation and were
not, per se, extravagant it was not possible
for him to conclude that it was impossible
for the matter complained of to defame the
plaintiffs and accordingly the application
was refused. (Ed - an application bp the
defendants for leave to appeal has been
refused).

Thompson -v- Australian Capital
Television Pty Limited - Appeal

A
Notice of Appeal against the
decision of Justice Gallop of 20
December I993 was filed in the
Federal court on 7 January 1994.

In substance the two grounds of Appeal are:
1. That the defence of innocent

dissemination is not open to a television
broadcaster who has deliberately re-
broadcast a programme containing libel
(whether that broadcaster was aware
the program contained libel or not); and

2. That the Learned Judge erred in holding
that on its terms the Deed of Release

executed on 23 August 1985 released
the defendant.
The Court’s decision in relation to the

first point of Appeal, will obviously be of
great importance to television broadcasters,
particularly regional stations, that take
broadcasts on relay.

High Court - Statutory Privilege

I
n Pervan -v- North Queensland
Newspaper Company Limited & Anor,
the High Court was required to
consider the application of the

statutory defence provided by Section
377(8) of the Criminal Code Act 1899
(OLD) which provides:

"It is a lawful excuse for the publication
of defamatory matter .....

(8) If the publication is made in good
faith in the course of, or for the purposes
of, the discussion of some subject of public
interest, the public discussion of which is
for the public benefit, and if, so far as the
defamatory matter consists of comment,
the comment is fair.

For the purposes of this section, a
pubfication is said to be made in good faith if
the matter published is relevant to the
matters the existence of which may excuse

the publication in good faith of defamatory
matter; if the manner and extent of the
publication does not exceed what is
reasonably sufficient for the occasion; and if
the person by whom it is made is not
actuated by ill-will to the person defamed, or
by any other improper motive, and does not
believe the defamatory matter to be untrue".

In 1986, a member of the Parliament of
Queensland, made allegations in the
Parliament that Mr Pervan, a Councillor of
the Johnston Shire Council and Chairman
of its Works Committee, had misapplied
the Council’s Cyclone Relief funds, and
had been "feathering his own nest". The
first respondent, the publisher of the
"lnnisfail Advocate" had twice published a
fair report of these allegations. It
then published on behalf of the second
respondent in its Public Notice section, an
advertisement in the following terms:

"Councillors feathering their own nests?
Funds being misappropriated? This is doing
irreparable damage to the image of our
shire. It is now more important than ever to
attend the ratepaye~ and residents Meeting
at the Grand Central Hotel, Tuesday, 12th
August at 8pm ~

The plaintiff brought proceedings in
the District Court of Queensland. The Trial

18 Communications Law Bulletin, VoL 13, No. 4



Judge excluded the defence under s.377(8)
from the jury’s consideration, and the
plaintiff received $4,000 damages.

The Full Court of the Supreme Court of
Queensland allowed an appeal by the
North Queenslaud Newspaper Company;
found that the defence under s.377(8)
should have been left to the jury. and that
on the evidence, Judgment should have
been entered for the first respondent.

The plaintiff appealed against the Full
Court finding, and on 17 November 1993,
the appeal was dismissed by the majority
of Mason C J, Brennan, Deane, Dawson,
Toohey and Gaudron J J with McHugh J
dissenting.

The majority in their joint judgment
considered that s.377(8) gave rise to two
principal questions:
"(1)Is the protection under that sub-section

for comment which is fair only
available when the facts on which the
comment is based are indeed true and
stated, referred to or notorious to those
to whom the matter is published?

(2) ls it an essential element of the defence
when pleaded in relation to the
publication of another’s comment that
the publisher hold the opinion
expressed in the comment".
In answering the first of those two

questions, the Court approved the
approach of Sugerman J in Rigby -v-
Associated Newspapers Limited and held
that reference in s.377(8) to "fair
comment" does not require that the facts
upon which that comment is based to be
true. provided that, at the time the
comment is published the publisher does
not hold a belief that such facts are untrue.
The Court commented:

"When the paramount policy interest

manifest on the face of s.377(8) is the
encouragement and protection of freedom
of discussion on a matter of public interest
for the benefit of the public, it would be
inappropriate to construe that sub-section
as requiring that a person wishing to
participate in the discussion of such a
matter by way of comment on the facts
stated on a privileged occasion, when that
discussion is for the public benefit, should
firstly satisfy himself or herself the truth of
those facts before commentiug upon
them",

Further, it was held that it was not
necessary that there be a statement of the
facts on which the comment is based in the
publication, provided that the jury is
satistied that such facts are sufficiently
indicated or notorious to enable persons to
whom the defamatory matter is pubfished
to judge for themselves the fairness or
otherwise of the comment,

In relation to the second question, the
Court held that it was not an essential
element of the defence that the publisher
of another’s comment hold the opinion
expressed in the comment, and held that
"it is sufficient if the publication is
objectively fair and the plaintiff does not
prove that the defendant publisher was
actuated by malice". The Court cited with
approval the comments of Dickson J in his
dissenting judgment in Cherneskey -v-
Armadale Publishers Ltd a decision of the
Supreme Court of Canada:

"It does not require any great
perception to envisage the effect of such a
rule upon the position of a newspaper in
the publication of letters to the editor. An
editor receiving a letter containing matter
which might be defamatory would have a
defence of fair comment if he shared the

views expressed, but defenceless if it did
not hold those views. As the columns
devoted to letters to the editor are
intended to stimulate uninhibited debate
on every public issue, the editor’s task
would be an unenviable one if he were
limited to publishing only those letters
with which he agreed. He would
be engaged in a sort of censorship,
antithetical to a free press".

In applying s.337(8) to the present
case, the Court found that the statements
made in Parliament constituted a sufficient
substratum of fact upon which to base the
publication; that the comment was fair, and
that there was no evidence to suggest that
anyone connected with the first
respondent believed the contents of the
advertisement to be untrue.

A submission by the appellant that the
manner and extent of the publication
exceeded that that was reasonably
sufficient for the occasion because the first
respondent’s Newspaper circulated in an
area which extended outside the Johnston
Shire was described as %. utterly without
merit" and rejected on the basis that the
administration of the Johnston Shire was a
matter of public interest to persons
resident outside the Shire, including
ratepayers of the Johnston Shire who
reside outside the shire, and that there was
nothing to suggest that placing the
advertisement in another publication
would have succeeded in bringing the
matter sufficiently to the attention of the
ratepayers and residents of the shire.

Noel Greenslade is a solicitor with
Gallens Crowley & Chamberlain in
Canberra

Interconnection and the dominant
market position in New Zealand

John Mackay and Jane Trethewey report on the recent decision in Clear Communications Limited

-v- Telecom Corporation of New Zealand and Ors.

O
n 17 December 1993, the New
Zealand Court of Appeal handed
down its judgment on the application
of s.36 of the Commerce Act 1986 to

negotiations between New Zealand Telecom
and Clear Communications for the
interconnection of Cleat’s network to
Telecom’s network. Section 36 (the New
Zealand equivalent of s.46 of the Trade
Practices Act 1974) proscribes the use of a
dominant position in a market for the purpose

of restricting the entry of a person into a
market, preventing or deterzing a person from
engaging in competitive conduct in a market
or eliminating a person from a market.

Clear (which was formed in 1990 to
compete in the newly deregulated
telecommunications market in New
Zealand) wished to establish local telephone
services to business subscribers. Access to
Telecom’s network was essentiaI to enable
Cleat’s and Telecom’s customers to call one

another. After protracted negotiations, the
parties could not agree on the terms for
interconnecfion. Telecom’s conduct and the
stance adopted by it in the negotiations
were alleged to contravene s. 36.

It was accepted that Telecom was in a
dominant position in the relevant market,
being the national market for standard
switched telephone services, as the majority
of the Court held in Telecom Corporation of
New Zealand Ltd -v- Commerce Commission.

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4 19



The Facts

T
elecom effeclively refused to deal on
the terms suggested by Clear and
instead proposed terms which
included an access code and an

access levy as a contribution to Telecom’s
network infrastructure costs, including its
"cross-subsidy burden" (constraints on
pricing for residential telephone services
retained by the Government when Telecom
was privatised in 1990). Clear objected
strongly to the access code and levy.

Clear had successfully tendered for the
supply to the NZ Justice Department of
telephone services on the basis that it
would be fully interconnected with
Telecom’s network and that there would
be no access code. Under its contract with
the Justice Department, Clear was subject
to substantial penalties if it could not
provide the service by the required time.
When it became clear that the negotiations
were not proceeding quickly enough,
Clear applied to Telecom for a standard
DDI service to enable it to meet its
obligations to the Justice Department.
Telecom refused the permit for the
service.

The parties subsequently agreed on an
interim arrangement for the Justice
Department contract and negotiations
continued on the final arrangements for
interconnection. Telecom put forward a
new proposal which included passing on to
its customers any charges by Clear for calls
onto Clear’s network, an access code only if
Clear made such charges, charges for calls
onto Telecom’s network at Telecom’s
standard PABX call rates and a monthly
charge for the interconnection (an access
levy). The figures were calculated by
reference not to overhead costs, but to the
opportunity cost to Telecom representing
revenue lost by Telecom to Clear. Clear
objected to being charged for calls as a
PABX customer and to the access code and
levy.

The High Court found that Telecom
had breached s.36 in not accepting Clear
as an ordinary DDI customer and that
Clear was entitled to damages. The Court
also held that Telecom had breached s.36
in treating Clear as a PABX customer
rather than a network operator, requiring
the access code and for charging excessive
prices for connection to the loop. However,
the Court found that Clear had not
suffered loss. The delays in negotiations
were not in themselves in breach of s.36
nor was the proposed opportunity cost
pricing mechanism.

2o

The Court of Appeal

T
he main issue considered by the
Court of Appeal was whether the
proposed pricing mechanism
contravened s.36. Telecom argued

that the opportunity cost method of pricing
the provision of interconnection services
was consistent with what would be done in
a competitive environment.

The Court held that this pricing
mechanism was anti-competitive and in
breach of s.36 as it included monopoly
profits, effectively requiring the competitor
to indemnify the monopolist against any
loss of custom. The Court rejected the
argument that any monopoly rents would
be eliminated over time through the
competitive process, through a price
review mechanism, pointing out that this
mechanism was at best imperfect, allowing
Telecom to exploit the margin until the
next review, and at worst may constitute a
further barrier to entry because of the
transaction costs involved. The Court also
rejected the submission that persistent
monopoly rents could be dealt with by
regulation, including the price control
provisions of the Commerce Act. This was
said to be unrealistic in view of the
Government’s policy of a "light-handed"
approach to telecommunications industry
regulation.

The access code requirement was also
held to be anti-competitive, as it was
unnecessary for charging purposes or to
enable customers to differentiate between
the networks and would impose a major
competitive disadvantage on Clear. The
Court also found that Telecom’s refusal to
issue a DDI permit was in breach of s.36.
The Court said that, taken together as a
package, Telecom’s terms for
interconnection were more onerous than
could have been insisted upon in a fully
competitive environment and prevented
Clear from entering the market.

The Court inferred anti-competitive
purpose and rejected submissions that
Telecom’s conduct was due merely to
inexperience and reliance upon expert
advice in a complex commercial

The Court gave a declaration that the
terms for interconnection set by Telecom
in its various proposals contravened s.36 of
the Commerce Act, refusing to give more
detailed orders given that the parties were
still in negotiation. The award of damages
for the refusal to grant a DDI permit was
upheld. Clear’s claim for damages flowing

from breach of s.36 in relation to the terms
for interconnection was rejected because
Clear had not established that the parties
would have been likely to reach agreement
but for the breach.

The Court gave guidance as to the
appropriate pricing mechanism for
interconnection focusing on the
incremental costs of providing the service,
including fixed and common costs such as
the cost of its obligations to residential
users, plus a reasonable return for
providing the services.

The Court also suggested that both
parties re-evaluate their approach to the
negotiations - Clear should accept that
Telecom is entitled to charge a line rental
to recover proper incremental costs and a
reasonable return for the provision of
interconnection services, while Telecom
should not treat Clear as equivalent to a
PABX customer and should change its
attitude to reciprocity.

Comment

T
his judgment illustrates the
difficulties in determining appropriate
terms for interconnection where
there is little or no legislative

guidance. In contrast to the New Zealand
policy decision to rely on little regulation and
primarily upon market forces for the
development of competition, the Australian
Telecommunication Act 1991 regulates the
carriers in significant ways: prohibitions 9n
anti-competitive conduct; carriers are given
the fight to interconnect with the networks
of other cm~ers and to request the provision
of telecommunications services and
necessary supplementary services; in the
event of a failure to agree terms of
interconnection the parties can submit the
matter to AUSTEL for arbitration; the terms
of the interconnection agreement are subject
to AUSTEL’s scrutiny in the process of
registration; and the prices which Telecom
may charge for interconnection are
regulated.

If NZ Telecom and Clear are unable
to reach agreement on the terms of
interconnection, the carriers may need to
arbitrate or may face Government
regulation in a similar form to that which
the carriers face in Australia. The longer
the parties take to reach agreement the
greater the benefit to Telecom from the
delay in Clear entering the market.

John Mackay and Jane Trethewey are
solicitors at Blake Dawson Waldron

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4



GATT deal- what it means
Jock Given outlines the practical consequences of the concluded

Uruguay Round

I
n December, the 115 members of the
General Agreement on Tariffs and
Trade (~GATT") finally settled on 
package of agreements aimed at

liberallsing world trade. These countries
account for 90% of world merchandise
trade.

The Industry Commission estimates
that the long-term effects of the Uruguay
Round will be an increase in Australia’s
exports over SASbi/lion, and an increase in
Australia’s GDP of around $A3.7 billion.

The deal came some seven years after
the Uruguay Round was launched at Punta
del Este in 1986. It represents a major
achievement by negotiators and Ministers
from Australia and all other countries. A
formal ceremony at which the agreements
- some 6,500 pages of them - are signed by
relevant Ministers and will be held in
Morocco in mid April.

For the film and television industries in
Australia, there are two key agreements:
¯ Services - the General Agreement on

Trade in Services ("GATS"); and
¯ Intellectual Property - Trade Related

aspects of Intellectual Property Rights
("tRIPS").
The services agreement will have

minima/immediate effect on Australia. The
Intellectual property agreement will
require some changes to Australia’s
copyright legislation and substantial
changes to copyright laws in some other
countries which are not currently
members of the major international
copyright agreements.

Services

L
ast minute negotiations between
the US and the EC about the
audiovisual sector proved highly
contentious. It was widely reported

that audiovisual services were "excluded"
from the final agreement. This is not the
case.

Audiovisual services are covered by
the agreement. However, this does not
mean the countries are obliged to remove
all forms of assistance arrangements in the
sector.

It means, firstly, that some general
obligations like "transparency" (the
requirement that information about
assistance arrangements and regulatory

measures be made publicly available) will
apply in the audiovisual sector.

Secondly, another general obligation -
"most favoured nation" (also known as
"non-discrimination"- the obligation to
treat each nation’s services or service
providers as favourably as the "most
favoured nation’s" services or service
providers) - will apply, but countries may
take out specific exemptions to it in
particular sectors.

Australia has taken out an exemption
to the MFN obligation in relation to film
and television co-production treaties.
These would otherwise infringe the MFN
obligation, because they treat co-producers
from countries with whom Australia has
co-production arrangements more
favourably than those with whom Australia
does not. The exemption will ensure that
such arrangements can be maintained.

Thirdly, other obligations - like market
access and national treatment (treating
foreign services and service providers as
favourably as domestic ones) - will apply
only to the extent that individual countries
offer to make them apply. This means, in
particular, that domestic content quotas
will only have to be removed or reduced if
individual countries offer to do so.

The US has made an extensive offer in
relation to audiovisual services. That is, it
has committed itself not to introduce many
forms of assistance measures common in
other countdes.

Australia and the EC have made no
offers in this area. This means they have
left themselves with the flexibility to
introduce new measures or adapt existing
measures to assist their audiovisual
industries.

However, all members are committed
to entering into successive rounds of
negotiations beginning within five years of
the signing of the agreement, "with a view
to achieving a progressively higher level of
libera/isation".

Overall, the services agreement is
crucial in establishing legally enforceable
multi-lateral rules for trade and investment
in the services sector. It will act as a
discipline on unilateral action being taken
by countries who believe their trade
interests are adversely affected by the
actions of other countries. Once the
agreement is signed, countries will be

forced to pursue liberalisation through
multilateral disputes settlements
procedures set out in it. Nevertheless, the
obligation to seek higher levels of
liberalisation in the future means that
external pressure on Australia’s domestic
assistance arrangements is likely to
continue in some form,

intellectual Property

The three major implications of this
agreement are:
¯ Australia and those signatories which

do not already have such a fight will be
required to introduce a "rental fight" to
give copyright control over rental of
computer programs and sound
recordings. This does not extend to
cinematographic films. (The
agreement actually obliges members to
introduce a rental right for films, but
allows them to avoid the obligation if
rental activity in their countries has not
created problems).

¯ Signatories will have to establish
effective procedures for enforcing
copyright and other intellectual
property rights. The lack of such
enforcement procedures has been a
major deficiency in the existing
international copyright conventions
such as Berne. It has meant that
countries could introduce copyright
laws, but take little action to ensure
they were enforced.
GATF members who are not currently
signatories to the major copyright
conventions will be required to
introduce copyright laws. Such
countries include Indonesia and
Singapore. However, developing
countries will have four years in which
to comply.
The term of performers protection (a
limited form of copyright which
currently applies for 20 years under
Australian Copyright Law) will need to
be extended in all member countries to
50 years,

(This article appeared in the January
1994 issue of °AFC News").

Jock Given, Policy Advisor, Australian
Film Commission

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4
21



A "Real Life" trespass at the
Santa Fe Gold

Max Bonnell examines a recent Victorian decision on an attempt to prevent a

broadcast of material obtained by concealed cameras

T
he Supreme Court of Victoria
refused to grant an injunction
restraining Channel Seven’"s Real
Life- programme from broadcasting

a videotape of a striptease show filmed by a
hidden camera in a Melbourne hotel
(Whiskisoda Pry Limited -v- HSV Channel

Seven Pry Limited, judgment of McDonald J,
5 November 1993).

The facts

A
t L00 pm on 29 October 1993, four
members of a crew from Real Life
entered the Santa Fe Gold Hotel
where, with a concealed camera,

they filmed a lunchtime strip tease show that
(according to McDonald J) featured "a nude
woman engaged in a sexually explicit per-
formance in the presence of a number of males".

During the following week, Real Life
advertised that it intended to expose the
entertainment at the Santa Fe Gold as "one
of Melbourne’s biggest embarrassments".
On 4 November 1993, Whiskisoda Pty
Limited, the licensee of the Santa Fe Gold,
commenced proceedings against HSV
Channel Seven Pry Limited and applied for
an injunction to prevent the broadcasting of
the videotape filmed at the hotel.

The plaintiff’s case: copyright,
contract and trespass "

W
hiskisoda made three claims
against Seven. The first that a
broadcast would infringe its
copyright in the performance

was not pursued before McDonald J. Nor was
much attention paid to the second, that Seven
had breached an agreement with Whisldsoda
not to film activities inside the hotel.

The remaining and the most substantial
claim was that Seven had trespassed by
breaching a condition of its licence to enter
the hotel’s premises. On this point there
was conflicting evidence. Ross Kennedy, of
Whiskisoda, said that signs displayed at the
hotel’s entrance read: "Strictly no filming
permitted on premises". Warren Wilton,
Real Life’s Bureau Chief and a member of
the crew that visited the Santa Fe Gold, said
that he had seen no signs. If there were no
signs, Seven argued, there was no limitation
upon its crew’s licence to enter the hotel.

Walkins and trespass

n the question of trespass,
McDonald J turned to the
decision of Young J in Lincoln
Hunt (Australia) Pry Limited 

Willesee & Ors (1986).
That case concerned a "walkin" by a

Channel Nine camera crew on the premises
of a company that sold investment schemes,
accompanied by one of that company’s
dissatisfied customers. Refusing to grant an
injunction restraining Channel Nine from
broadcasting what it had filmed, Young J set
out the following principles:
¯ a walkin crew cmranits a trespass if there

is no licence for it to enter the premises;
¯ whether any licence exists depends upon

an analysis of any implied or express
invitation extended by the occupier;

¯ the court may grant an injunction to
prevent publication of a tape filmed by a
trespasser if confidentiafity is involved or
if the publication would be uncon~ionable;
and

¯ to obtain such an injunction, the plaintiff
must be able to show that it will suffer
irreparable damage if the injunction is
not granted. If damages are an adequate
remedy, no injunction will be granted.
In short, the fact that a walkin camera

crew may have committed an actionable
trespass is not in itsetf a sufficient ground for
the granting of an injunction to restrain the
broadcasting of what was filmed. Something
more is required: there must be a breach of
confidentiality or the circumstances must be
"such to make publication unconscionable".

Whiskisoda argued that the intended
broadcast would breach confidentiality
because it would enable the wide
identification of the hotel’s performers and
customers, who were entitled to their
anonymity. It was also argued that the
broadcast would be unconscionable because
it would make it difficult for the hotel to
retain its performers and customers, causing
irreparable damage.

McDonald J dismissed Whiskisoda’s
argument on confidentiality almost out of
hand. He could find no legal principle that
would protect the confidentiality of the
performers or audience at a strip tease show.
In any event, he did not believe it possible to
identify any performer or spectator from
Real Life’s carefully edited tape.

Serious questions

M
cDonald J found that there were
"serious questions" of both fact
and law for the court to decide:
essentially, these were whether

the camera crew’s licence to enter the hotel
was limited in any way, and whether a
trespass had occurred. Were the plaintiff to
succeed, McDonald J considered, it could
be compensated adequately by an award of
damages, perhaps including exemplary
damages. Accordingly, the broadcast would
not be "unconscionable" in the sense
intended by Young J, and the balance of
convenience did not require that an
injunction be granted.

The evidence brought in this application
requires comment. Much of it - on both
sides - amounted to little more than
posturing. Kennedy, for Whiskisoda,
claimed that if Real Life’s tape were
broadcast, performers would leave the hotel
and customers would be reluctant to visit it,
for fear that their exhibitionism and
voyeurism might be broadcast to a wider
public. This contained an inference that the
hotel would suffer ongoing damage, which
was without foundation for the simple
reason that there was no realistic prospect
that Real Life’s visit would be repeated. A
used story is a dead story: Real Life had its
story, and had no reason to come back. The
suggestion that camera crews might
become regular visitors at the Santa Fe
Gold was ridiculous.

For Seven, Wdton gave evidence that the
purpose behind Real Life’s story was to air the
views of a group nanaed the "Centre Against
Sexual Assault" that the entertainment at
Santa Fe Gold might encourage attacks
against women. It was not possible, Wilton
said, to deliver this message effectively
vcithout pictures. An injunction would damage
the story because it would "go stale".

"Go stale"? It is safe to assume that
Wilton did not mean to suggest that sexual
assault would cease to be a newsworthy
topic. He may have meant that Santa Fe
Gold might stop giving strip shows, or that
those shows would stop endangering
women, but in either case, Real Life’s act of
public service would have been shown to be
unnecessary. What Wilton really meant, of
course, was that he had a good story in the
can and wanted to use it. So why not say so?

It is usual for the publication or

22 Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4



broadcasting of prurient material to be
justified by reference to a high moral
purpose. There is nothing new in this. q3ae
practice is at least as old as Edmund
Curll, the unlovely 18th century English
pornographer, who defended some of his
more lurid efforts by claiming that "they
treat only of matters of the greatest
importance to society ... are directly
calculated for antidotes against debauchery

and unnatural lewdness."
Usually, of course, it is necessary for a

publisher to raise a defence involving the
public interest when defamation proceedings
are brought. But no such proceedings were
taken here. It would be refreshing, just once,
for a broadcaster to tell a court; "Our
business is to make a profit from entertainhag
people. It is a legitimate business. Television
is a visual medium, so we need images.

To preselect a carrier
Trish Benson discusses the recent preselection of long distance

telecommunications carriers

l
y early 1994, the residents of
Sydney, Melbourne, Canberra and
Brisbane will have voted to
preselect their long distance

telecommunications carrier as Telecom’s
monopoly on telecommunications services is
opened up to competition from the second
carrier, Optus. Progressively, all telephone
subscribers across Australia will be asked to
select their preferred carrier.

The ballot is seen as fast tracking
competition and it is a part of the
Government’s commitment to micro economic
reform. There are a number of issues that have
not been adequately addressed in the
economic reform debate (a debate that has
become so pervasive both prior to and during
the preselection ballot) and one of those issues
is the need for deregulation; and inherent
w/thin deregulation is the need for competitinn
within telecommunications.

Over the past one hundred years, the
telephone has become an integral part of
Australia’s economic and social life. While
the economic benefits of having an
accessible and affordable telephone (and not
related services, such as facsimiles, voice
mail, the use of bulletin boards, etc) are well
documented as advantaging the business
community, the social functions and its
benefits and not taken into account in the
debates. The social functions of the
telephone nearly always pertain to women’s
use of the phone and bow that usage
maintains and facilitates community life.

Choice

The ballot has been applauded as
providing consumer choice, however there is
no recognition that choosing a phone
company is very unlike choosing a can of
baked beans from the supermarket shelf.
The price of long distance phone calls
became a major issue during the ballot
(and providing consumers with pricing
information became a major sticking point
between consumer advocates during the
ballot process). Some sections argued
(reasonably coherently) during the ballot that
the social functions and the provision of an
aflbrdable and accessible telecommunications
network was a much wider issue than which

phone company provided the cheapest long
distance calls- Telecom or Optus.

Even choosing a long distance carrier on
pricing alone is extremely difficult for
residential consumers. The carriers change
their pricing structures regularly and the
plethora of information made available
(largely via advertising in the media) 
exacerbated by the Telecom offered family
and friends discounts and flexiplans, and
what has become a catch cry of both
carriers - "customer service".

The costs

A criticism of the ballot process by
consumer groups is the amounts of money
being poured into advertising by both
carriers - approximately 820M. The ballot,
which is being overseen by AUSTEL, the
telecommunications regulator, is costing
$35M and includes a community education
program. This criticism is again justified
when many low-income earners cannot
afford a telephone, are finding it
increasingly difficult to pay for continued
access to a telephone, or do not access to
the standard telephone service (such as
people who are hearing impaired, with
speech difficulties or are deaf).

These criticism of the ballot process are
indicative of the concerns that residential
consumers also have towards the advent of
competition. As far as residential consumers
are concerned, some of the promises that
competition promised have as yet to be realised.

Residential consumers may get cheaper
long distance phone calls if they can wade
through the plethora of information about
pricing and if the issue of affordability and
accessibility to the standard telephone
service for many disadvantaged is not
debated publicly. The question that needs to
be asked is whether the quality of servicethat
Telecom provided before the introduction of
competition could have been improved
without resorting to a very limited debate
about the functions of a telecommunications
network and millions of dollars being poured
into the coffers of advertising agencies.

This article by Trish Benson, Co-ordinator of
the Consumers’ Telecommunications Networh,
does not reflect the views of the Network.

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4

People want to see pictures, not listen to
descriptions. We try to give people what they
want and so long as we remain within the
law, we should not be stopped."

But perhaps it is naive to expect that
kind of candour. It’s very rare, in real life.

Max Bonnell is a solicitor at Allen Allen
& ltemsley

Vi$COPY
almost there
David Throsby proclaims the near

arrival of a new collecting society

T
he process of establishing a copyright
collection agency for visual artists and
craftspeople in Australia is now ahnost
completed. The National Association

for the Visual Arts (NAVA) has been working
on this project for over four years, firstly by
undertaking an extensive feasibility study
with assistance from the Copyright Agency
Limited (CAL) and then by setting in train the
lengthy process of incorporation of the
company, to be known as VI$COPY.

Towards the end of last year, Hans
Guldberg of Economic Strategies Ltd
produced a detailed paper looking at the
income projections for VI$COPY in its first
five years. The study analysed the histories
and financial strategies of similar agencies in
Europe and assessed the developing market
sectors in Australia. From this study, a
Business Plan was developed outlining the
objectives, structure and projected financial
arrangements for the proposed agency.

The Memo and Articles for VI$COPY are
being prepared by Corrs Chambers
Westgarth following substantial input from
Natasha Serventy, tile legal consultant to the
project. When these are finalised, the
company will seek incorporation. There has
been strong support for the establishment of
VI$COPY from a number of sources,
including the Visual Arts/Craft Board of the
Australia Council, the NSW Ministry for the
Arts and other State Ministries, the
Australian Cultural Development Office, and
CAL. NAVA is still actively lobbying to put
together a financial support package to carry
VI$COPY through its establishment stages
towards full self-sufficient operation.

VI$COPY looks forward to the final
stages of negotiating for funding and the
commencement of operations during the
year. The establishment of VI$coPY will at
last fill a significant gap in the existing scope
of provision for copyright protection of
Australian artist.

David Throsby, Chair, N.A. V.A.

23



Associate Editors
John Corker, Julie Eisenberg,
Jane English, John Mackay

Catherine McDonnell,
Chris Woodforde,

Editorial Assistant:
Olivia Petritsis

The Communications and Media
Law Association is an "

independent organisation which
acts as a forum for debate and
welcomes the widest range of

views. Such views are expressed
in the Communications Law

Bulletin and at functions are the
personal views of their authors or
speakers, q’hey are not intended

to be relied upon as, or to take the
place, of legal advice.

Contributions &
Comments

From the members and non-members
of the Association in the form of
features, articles, extracts, case

notes etc. are appreciated.
Members are also welcome to

make suggestions on the content
and format of the Bulletin.

Contributions and comments
should be forwarded to:

ANTHONY MRSNIK
Editor
Communications Law
Bulletin
C/- ABC Legal & Copyright
Department
ABC Ultimo Centre
700 Harris Street
ULTIMO NSW 2007

Contributions &
Comments

New Zealand contributions and
comments should be forwarded to:

BRUCE SLANE
Assistant Editor
Communications Law
Bulletin
C/- P.O. Box 466
Auckland 1
New Zealand

Communications Law Bulletin, Vol. 13, No. 4

Communications and Media
Law Association

The Communications and Media Law Association was formed in 1976 and
brings together a wide range of people interested in law and policy relating to
communications and the media. The Association includes lawyers, journalists,
broadcasters, members of the telecommunications industry, politicians,
publishers, academics and public servants.

Issues of interest to CAMLA members include:

¯ defamation

¯ broadcasting

¯ copyright

¯ advertising

¯ telecommunications

¯ contempt

¯ privacy

¯ censorship

¯ film law

¯ freedom of information

In order to debate and discuss these issues CAMLA organises a range of
seminars and lunches featuring speakers prominent in communications and
media law policy.

Speakers have included Ministers, Attorneys General, judges and members of
government bodies such as the Australian Broadcasting Tribunal, Telecom,
the Film Censorship Board, the Australian Film Commission and overseas
experts.

CAMLA also publishes a regular journal covering communications law and
policy issues - the Communications Law Bulletin.

The Association is also a useful way to establish informal contacts with other
people working in the business of communications and media. It is strongly
independent, and includes people with diverse political and professional
connections. To join the Communications and Media Law Association, or to
subscribe to the Communications Law Bulletin, complete the form below and
forward to CAMLA

To:The Secretary, CAMLA, Box K541, Haymarket, NSW 2000
Phone/Fax: 660 1640

Name: ...........................................................................................................................

Address: .......................................................................................................................

Telephone ........................................Fax: ....................................DX: ........................

Principal areas of interest: .........................................................................................

I hereby apply for the category of membership ticked below, which includes a
Communications Law Bulletin subscription, and enclose a cheque in favour of
CAMLA for the annual fee indicated:

¯ Ordinary membership $85.00

¯ Corporate membership $350.00 (list names of individuals
maximum of 5).

¯ Student membership $25.00

¯ Subscription without membership $85.00 (library subscribers may
obtain extra copies for $10.00 each).

Signature .....................................................................................................................

Printed in Australia by SOS Printing {02) 231 4111
24


